Ja, hvor er stoffskifteprøvene hen? De er jo vesentlige oppi dette her.

Og jeg er enig med Nora - hun burde få opp både ferritin og B12 så snart som mulig.

Og hva betyr analyseproblemer på folat? Da burde de ta den omigjen, sammen med B12 og homocystein. De har betydning for årsaken til B12-mangelen, og det kan godt hende hun må ta tilskudd av folat også, hvis B12 skal kunne stige.

Ved B12-mangle stiger ofte homocystein, og kan være et ytterligere hjelpemiddel.

Og hvorfor har hun så lave nivåer? Kan litium forårsake det? Kostholdet? Eller stoffskiftet? Det siste er et ikke ukjent problem for de fleste av oss.

Og når man er så anemisk (mangel på jern og B'er (folat er også et B-vit)) som hun er kan formen fort bli veldig ille, og nevrologiske problemer kan forårsakes av B12-mangel alene. Det sammen kan jernmangel.

Det er forsket mye på sammenhengen mellom mentale problemer og B12-mangel, og B12-tilskudd blir brukt i stor og økende grad innenfor både psykiatrien og geriatrien. Mange eldre med antatt alzheimers eller mental alderdomssvekkelse har ofte B12-mangel (de spiser for lite og ofte feil) og blir som ungfoler igjen når de får rett mengde B12.

I tillegg synes jeg diagnosen manisk-depressiv er gitt på en ganske lettvint og lemfeldig måte. Det kan da ikke være så "enkelt" å få en slik diagnose?

I tillegg er ikke stoffskiftet skikkelig utredet, enda mindre behandlet, så jeg blir mer skeptisk jo mer du skriver.

Hva tror din venninne selv? Magefølelsen skal man ikke kimse av...