Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 23
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard Kan man få TSH til å øke?

Hvis man har en TSH på 0,51 (0,40-4,40) og har det dårlig med det (og har tidligere hatt høyt stoffskifte), finnes det da noen måte å få dette opp på?

Man kan jo få TSH NED med Levaxin, men finnes det ingen måte å få den OPP på?
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

baremei Gjest

Standard

Det måtte vel være mindre Levaxin eller å få Neo-Mercazole, det? Men hvordan er FT3 og FT4 i forhold til TSH-en?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Takk for svar, baremei ;)

Jo, de er:

FT3: 4,0 (3,1-6,3)
    FT4: 18 (12-22)

Vedkommende tar ikke Levaxin, men har tidligere tatt Neo-Mercazole. Legene sier at hun ikke skal ha medisiner mot stoffskiftet, men hun er fryktelig dårlig, så jeg kan ikke forstå det. (Med dårlig mener jeg mange symptomer som kan henges på stoffskiftet.)

Kan Neo-Mercazole få TSH til å øke?
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

baremei Gjest

Standard

Jeg vil anta TSH vil øke, men effekten på kroppen er i hvertfall _som om_ TSH øker, altså at stoffskiftet dempes. Motsatt effekt av tyroxin.

Men langvarig behandling med Neo-Mercazole er ingen god løsning, de må jo finne ut hvorfor hun er hyper og prøve å gjøre noe med årsaken.

Personlig holder jeg en knapp på å behandle så man blir hypo og heller får medisin for det, enn å gå med svingende hyper. Det er bare så utrolig fælt, mye verre enn hypo, fordi det er så ustabilt og man er både hypo og hyper og alt mulig annet på en gang. Synes jeg, da.

Så får man jo diskutere med legen om man skal medisineres, opereres eller radiojodbehandles. Det siste bruker man vanligvis ikke i fruktbar alder i utlandet, her hjemme er de mer liberale, selv om det heter seg at man bør unngå svangerskap det første året etter behandling.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Takker igjen, baremei

Personlig holder jeg en knapp på å behandle så man blir hypo og heller får medisin for det, enn å gå med svingende hyper. Det er bare så utrolig fælt, mye verre enn hypo, fordi det er så ustabilt og man er både hypo og hyper og alt mulig annet på en gang. Synes jeg, da.
    Ja, jeg tror at du er inne på noe vesentlig der. Inni mellom har hun noen kjempegode dager - så jeg bare kan misunne henne. Men meste av tiden har hun det visstnok fryktelig. Og som du beskriver, så tenker jeg da at hun må ha det mye verre enn meg som er hypo.

Men hun er antakeligvis manisk-depressiv også, og Litium mot dette skal visstnok senke stoffskiftet. Så nå som TSH er så lav og de andre prøvene er fine, så er de vel fornøyd med det. Kanskje hun burde slutte med Litium og se om TSH da synker? Evt de andre prøvene beveger seg utenfor normalområdene? Men hvor i all verden skal det stakkars menneske da gjøre av seg i tiden uten stoffskiftemedisin eller Litium?

Radiojod har tidligere vært vurdert, vet jeg. Men det er vel ikke aktuelt nå som prøvene er "fine". Hun er vel snart forbi fruktbar alder, så det skulle vel ikke være det store problemet.

Hvorfor kan man ikke gå på Neo-Mercazole over lengre tid? Hva gjør denne medisinen egentlig?

Hun har sendt meg en del andre prøvesvar, vil du se på dem, baremei?

baremei Gjest

Standard

Neo-M kan påvirke husker ikke hva, men det har noe med hvite blodlegemer og lever å gjøre. Man skal følges tett med blodprøver, og behandlingen må avbrytes umiddelbart hvis de rette prøvene slår ut. Noe med immunforsvaret som streiker?

Er det sikkert at hun er manisk-depressiv? Kan det være en mulighet for at stoffskiftet har skylden, evt. forsterker noe som kanske er håndterbart ellers? Hjelper litiumen som forventet?
    Jeg husker overstadig humør fulgt av avgrunner i den verste perioden før jeg fikk behandling, og jeg er psykisk sett ganske sunn og avbalansert. Men det finnes jo grader av alt, så det vet dere best selv.

Jeg kan godt se på prøvene, men husk for all del at jeg svarer kun utifra egen erfaring, og andre prøver enn stoffskiftet skal jeg ikke forsøke på engang. Bortsett fra litt vitaminer og slikt, da.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Ja, baremei, jeg vet at du kun snakker ut fra egen erfaring, men det ser ut til at du forstår litt av dette, så jeg setter veldig pris på din mening.

Pga dette så kan jeg bli litt i tvil om at hun er manisk-depressiv, men det er jo merkelig da... Ja, jeg har jo lest om lavt stoffskifte og hvordan det kan påvirke psyken også, så det er nok slett ikke umulig. Men nå skal du høre...

Hun gikk på behandlig for høyt stoffskifte (da for andre gang i sitt liv, tror jeg) for noen år siden. Og hun var likevel veldig, veldig dårlig. Så vi drøftet muligheten for om hun kunne være manisk-depressiv. Hun fortalte at legene hadde vært inne på dette mye tidligere, men det var aldri blitt igangsatt noen behandling for dette. Pga vedvarende vansker gikk hun til legen med sine mistanker, ja også etter samtale med en annen person som var manisk-depressiv som da kunne uttale seg pga SINE egne erfaringer.

Hun ble da etter samtale med legen satt på Litium. Jeg tror ikke det ble tatt prøve før det. Jeg har nå i ettertid hørt at man kan påvise på blodprøve om man er manisk-depressiv, men jeg vet ikke om det stemmer. Lurer på om holdningen da var at hvis Litium hjalp, så var hun bipolar, og hvis ikke, så... Men jeg er litt usikker på dette.

Så gikk det en stund, og når jeg så snakket med henne igjen, gikk hun ikke lenger på Neo-Mercazole. Og så vidt jeg husker hadde noe av det med å gjøre at man håpet på at Litium'en skulle få stoffskiftet ned. Så nå tenker jeg at dette kanskje i virkeligheten skjuler et høyt stoffskifte.

Og hun synes nok at Litium'en hjalp til å begynne med. Men nå tror jeg hun er verre enn noensinne, ja i alle fall ikke bedre. Og hun får ikke behandling for stoffskiftet.

Uansett, nå får du prøvesvarene. Du får se hva du klarer og orker å tyde ;)

B-Hb: 11,8 (11,7-15,3)
    B-HCT: 34 (35-46)
    B-LEUK: 4,1 (3,5-8,8)
    B-TRC: 167 (165-387)
    MCH: 33,2 (27,1-33,3)
    MCHC: 34,7 (31,7-35,7)
    MCV: 96 (82-98)
    S-ALAT: 17 (10-45)
    S-ALP: 38 (35-105)
    S-ASAT: 23 (15-35)
    S-CRP: <1 (10)
    S-FERRI 36 (13-150)
    S-Folat: (analyseproblemer)

S-GGT: 7 (10-75)
    S-HDL-KOL: 1,4 (1,0-2,7)
    S-Jern: 8 (9-34)
    S-KOBAL: 191 (140-680)
    S-KOL: 4,3 (3,3-6,9)
    S-LI: 0,7 (0,5-1,0)
    S-TG: 0,8 (0,45-2,60)

Thyreoglubilin antistoffer <40 normal
    Thyr. mikrosom antistoffer <100 normal

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Oisann - det har blitt smileys's ut av noen av referanserområdene. Her kommer de da på nytt:

B-LEUK: 3,5 - 8,8
    MCV: 82 - 98

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det var bare vanlige prøver på blodcellene og blodprosent osv, MCV er hvor mye de røde blodcellene fyller for å se om de er små og bleke eller store og bleke.....med B-12 mangel er de store og bleke....

B-12 er veldig lavt, mange har symptomer under 350, her er det 191. (S-Kobal)
    Jern og ferritin er veldig lave. Ferritin skulle vært på mnst 50-70.

Lithium er målt, ogser ok ut.

Lithium er kjent for å forårsake lavt stoffskifte, og alle må testes for stoffskiftet når de er på Lithium.

Av stoffskifteprøver ville man forventet TSH og FT4.
    Det er ta S-TG Thyroglobulin, som er et transportprotein for thyreoideahormoner. Aner ikke hvorfor de bestilte den prøven, siden vi har fritt t4-prøver. Thyreoglubilin antistoffer bruker man i forbindelse med thyca for å se om det er antistoffer som interfererer med thyroglobulinprøven som de tar for å se om kreften kommer tilbake.
    Thyr. mikrosom antistoffer er den gamle prøven før anti-TPO prøven. Anti-TPO skal være mye mer følsom.

Sånn umiddelbart kan jeg si at hun kan mase om å prøve B-12 sprøyter fordi B-12 og jern og ferritin er lave og man kan føle seg ille av den grunn. Enkelte leger er mye mer liberale med B-12. Alternativt kan hun få tablettene, de heter Trio-Be.
    Og jernet og Ferritin må opp. Det har mye å si for formen.

Det mangler prøve på TRAS som også kan hete antistoff TSH reseptor eller noe sånt, åssen kan man se om man er hyper ellers.
    Hyperthyreose er autoimmunt og de antistoffene går vel ikke ned med Lithium, enten brenner de ut av seg selv etter ca 18 mnd eller så tar man neo-mercazole som senker dem (er en svak sellegift og påvirker immunforsvaret). Har ikke hørt at Lithium senker antistoffene.

baremei Gjest

Standard

Ja, hvor er stoffskifteprøvene hen? De er jo vesentlige oppi dette her.

Og jeg er enig med Nora - hun burde få opp både ferritin og B12 så snart som mulig.

Og hva betyr analyseproblemer på folat? Da burde de ta den omigjen, sammen med B12 og homocystein. De har betydning for årsaken til B12-mangelen, og det kan godt hende hun må ta tilskudd av folat også, hvis B12 skal kunne stige.

Ved B12-mangle stiger ofte homocystein, og kan være et ytterligere hjelpemiddel.

Og hvorfor har hun så lave nivåer? Kan litium forårsake det? Kostholdet? Eller stoffskiftet? Det siste er et ikke ukjent problem for de fleste av oss.

Og når man er så anemisk (mangel på jern og B'er (folat er også et B-vit)) som hun er kan formen fort bli veldig ille, og nevrologiske problemer kan forårsakes av B12-mangel alene. Det sammen kan jernmangel.

Det er forsket mye på sammenhengen mellom mentale problemer og B12-mangel, og B12-tilskudd blir brukt i stor og økende grad innenfor både psykiatrien og geriatrien. Mange eldre med antatt alzheimers eller mental alderdomssvekkelse har ofte B12-mangel (de spiser for lite og ofte feil) og blir som ungfoler igjen når de får rett mengde B12.

I tillegg synes jeg diagnosen manisk-depressiv er gitt på en ganske lettvint og lemfeldig måte. Det kan da ikke være så "enkelt" å få en slik diagnose?

I tillegg er ikke stoffskiftet skikkelig utredet, enda mindre behandlet, så jeg blir mer skeptisk jo mer du skriver.

Hva tror din venninne selv? Magefølelsen skal man ikke kimse av...

Side 1 av 3 123 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn