Jeg tror helst ikke Anne Ma - men vil gjerne vite, og eneste måten synes jeg er å prøve seg forsiktig fram og på den måten danne sine egene erfaringer. Men det koster.
Etterpåklokskapen er den eneste klokskapen ?
Jeg syns du er er godt igang, og skjønner godt at du er mitt i noen problemer som du ikke riktig vet hvordan du løser.
Vi er jo veldig forskjelige og det som gjelder for meg gjelder ikke for deg - men kan like vel være nyttig å dele, feks. her ?
Noen felles allmenngyldigheter finnes likevel og kommer godt fram i forumet her.
Feks. :
Ikke finn deg i behandling som ikke er brukbar. Klag heller for ofte enn for sjelden, bestill time ofte og gå ikke med dårlig behandling lengere enn nødvendig.
Får du ny eller endret behandling, så avtal med doktoren dato for når dette skal virke. Virker det ikke da, så klag.

Jeg mener jo at man ikke skal tolke blodprøver så strengt. Feks. så ligger blodprøvene dine innen normer dannet av gjennomsnitt og standardavik i en antatt frisk befolkning. Det betyr ikke at feks. du har nok fT3 på din måling - til din kropp. Du kan få det bedre på en helt annen verdi. Ã…rsaken til at akkurat du ikke har det bra med en måling som ligger innefor referansegrensene kan feks. være at kroppen ikke klarer å nyttiggjøre seg dem ? Ã…rsaken kan være mange, og noen av dem er sikkert ikke oppdaget enda heller.

Jeg synes ikke noen vet nok om dette - og hva jeg synes om leger som velger å avskjære oss fra deler av en behandling som hos noen fungerer bedre enn den eneste som er godkjent, vet alle som leser her.
Og det er like ille at de også avskjærer seg selv et bredere erfaringsgrunnlag å bygge videre på. De fleste følger lojalt opp diktatet fra bestemmende myndighet - og glemmer at diktatorer faktisk oftest tar feil.
Som jeg så en plakat på et offentlig kontor i Danmark : Hvis alle tænker som sjæfen - er der ikke mange der tænker.