Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
-
21-09-06, 21:39 #1
Betennelse i skjoldbrukskjertelen
Jeg har vært til ultralyd idag og det viste seg at jeg har en betennelse i kjertelen samt en "kul" - det er ikke kreft - sa legen, men jeg må undersøkes videre.
Tidligere snakket min lege om MR med kontrast, men jeg tåler dessverre ikke kontrasten og kan derfor ikke ta denne undersøkelsen. :( Er det andre undersøkelser som kan tas?
Tok nye blodprøver i forrige uke, skal ringe i morgen for å høre om det har kommet noe svar. For 3 og 4 uker siden var de henholdsvis på 83 og 72. Følger meg bedre etter økning av levaxin, men det er laaaaangt igjen.
Er det noen andre her som har fått påvist betennelse og hva skjer da? Medisiner, undersøkelser... Leste om noen som hadde fått kortison, mens andre mente dette IKKE var å anbefale. (Jeg har tidligere gått på kortison i over ett år, og er ikke villig til å gjøre det igjen).
-
21-09-06, 21:52 #2
Det er nok mange prøver som kan være 83 og 72 da vet du. Her må du få med både fornavn og etternavn og helst hele slekta
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
21-09-06, 22:10 #3madonna Gjest
Jeg har også påvist betennelse ved anti tpo prøve på 1300 og struktur forandringer i kjertelen ved ultralyd. Ingen behandling for dette utover levaxin for min del.
-
21-09-06, 22:44 #4
det er mulig du kan ta CT i stedet for MR. Men det er jo ikke helt det samme da.
Det er også mulig at det finnes mer enn en type kontrast eller. Tror det burkes en annen type kontrast ved MR enn ved CT.
-
22-09-06, 15:10 #5
jeg hadde varme knuter/svulst og opererte halve kjertelen.
det ble påvist ved utlralyd, men MR var for min del bortkastet.
den skal sjekke om hypofysen er i orden, men med mindre du har ekstrem hodepine konstant så er det en mikrosjanse for at det skjer noe særlig der.
de kommer sikkert itl å ta vevsprøver, og bestemme etter dette om det blir operasjon eller hva. tror de andre alternativene sjelden brukes egentlig? ikke godt å si før du har tatt vevsprøver av knuten.
-
22-09-06, 22:40 #6
Takk for svar - det var TSH som var på 72/83...
-
23-09-06, 10:12 #7
Oj oj - da. Denne målingen er svært høyt over referanseområdet. Dette hormonet et styringshormon for kjertelen og virker slik at kjertelen produserer mer stoffskiftehormon når TSH er høy.
En TSH-måling alene er ikke nok til å si noe sikkert om kjertelen, men forteller at behovet er stort for å utrede situasjonen raskt. Man trenger flere blodprøver til analysen.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
23-09-06, 22:16 #8
Jeg vet at det var høy TSH, ble innkalt til legen igjen samme dag som han fikk resultatet, slik at vi fikk justert levaxin og bestilt time til UL. Har en kjemeflink lege med god kontakt på sykhuset, så han er hele tiden i kontakt med spsesialist på sykehuset og rådfører seg om hva som skal gjøres. Det er beroligende.
Har akkurat tatt nye blodprøver nå, regner med svar i neste uke - spennende!
Jeg er ikke fullt så trøtt (sovnet 2 timer etter at jeg stod opp - ikke lett når jeg er hjemme med en på 8 mnd), men er fremdeles svimmel, tiltaksløs, vondt i mage, noe hodepine, noe vondt i halsen +++ men det går jo fremover...
-
24-09-06, 10:22 #9
Jeg visste ikke at du gikk på Levaxin da jeg svarte deg, så da blei det litt dumt. Høres iallfall ut at du er på rett vei med å øke dosen da. Vanlig dose er ca. 1,6mikrogram pr.kilo kroppsvekt om dagen, og det blir gjerne mellom 100 og 150 om dagen. Det tar noen uker før en regulering er merkbar i blodprøver og enda lengere før den får full effekt i kroppen.
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
24-09-06, 19:25 #10
heisann jeg har også betennelse og svulst.det er ingen behandling for betennelsen .opprasjon er ikke så bra heller på grunn av betennelsen er det stor fare for at stemmebåndene og aniktnervene kan bli skadd.for betennelsen er akkurat som .,,,slim som blander seg sammen med alt å fester seg,så da er det ikke så lett og opperere
jeg har hvert oppe på sykehuser flere ganger,og skal opp nå til kontroll svulsten min har forandret seg:(vokst jeg håper de oppererer
s-thyrorgl.antistof 3000. s-ths: 2,55 knutestruma 2006 39 ml... betennelsestruma. Jeg har struma, knutestruma i halvekjertelen og svulster i den andre halvdelen.
Lignende tråder
-
Skjoldbrukskjertelen lage tyroksin
Av Bille i forumet Lavt stoffskifteSvar: 13Siste melding: 01-11-07, 20:02 -
Kan betennelse endre prøveresultatene..
Av Tussa i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 25-03-07, 14:38 -
Kan en betennelse gå over?
Av Ekeberg i forumet Lavt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 31-01-07, 17:55
Svar med sitat
Bokmerker