Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    51
    Meldinger
    205

Standard Serum Kortisol på 400

Morgen prøve etter å ha vært våken hele natta med baby, pluss gange i oppoverbakke (=stress..) i 15 min før prøve... Burde prøven vært høyere?
    Bra å treffe andre med hypothyreose som vet hvordan jeg har det.
    Armour 3 grain/ dag fordelt på to doser siden 17/5- 14

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

I prøvetakingsinstruksen for denne type prøve står det man må vente en time ? på venterummet. Se på www.furst.no
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

Hei. Fikk akkurat svaret på min kortisol tatt på morningsen, og den var på 795 med referanseverdier 250-750. Hva betyr det? Og jeg hadde ikke ventet i en time på venteværelse.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Om stress på forhånd klarer å jage litt ekstra cortisol tyder eventuell bare på at systemet iallfall funker såppass.
    Jeg hadde ikke mer enn 230 etter en times stresskjøring i rushtrafikken. Jeg synes den burde vært høyere - særlig når kveldsmålinga var 250.
    Og særlig når forholdet var det samme en måned senere - men neida det var litt rart, men ok.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

Så kortisol har med stress??? Nå er jeg så livredd blodprøver att jeg tar det i beinet(har slutta med vival og stesolid v prøvetakning, er litt kry av det da) .

Kan det være derfor det er så høyt? Har detta no med de berømmelige binyrene å gjøre?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Cortisol er et at stresshormonene og det produseres i binyrebarken. Du burde lese litt om dette da heisan - er viktig for oss.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

Har prøvd å lete men er datauuintelligent så jeg finner ikke no. Men skal til Oftebro om noen timer så han forklarer det kanskje. Så egentlig må jeg hive meg i bilen!!!

Men her sitter jeg og suser, hmmm...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

Men er dette ved høy kortisol? Addison altså?

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Nei addison syndrom er ved manglende produksjon av kortikoider i binyrene. Det gjelder glukokortikoider ( kortison) og aldosteron.

Ã…rsaker kan være binyrebarksvikt som er autoimmun.
    Fjerning av binyrene på begge sider.
    Hypofysesvikt f.eks etter langvarig behandling med kortison.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Kortisol
    Av Vilde i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 12-05-10, 13:08
  2. Kortisol
    Av shayfie i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 23-06-08, 15:00
  3. senke skuldrene med kortisol på 715?
    Av tor31 i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 30-01-07, 15:00
  4. Spørsmål om kortisol
    Av sandra i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 27
    Siste melding: 30-11-06, 15:09

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn