Heija

Er du sjekket for cøliaki? Ikke bare med blodprøve, men ved gastroskopi?
Og om tilskudd av B12 ikke hjelper bør man forsøke med sprøyter - manglende opptak kan skyldes mangel på intrinsic factor (et enzym i magen som sørger for opptak av B-vitamin), og da er det bare sprøyter som hjelper, enkelte har nytte av TrioBe-tabletter. "Vanlige" helsekost/butikk-tabletter skylles rett i do.
Ja jeg er sjekket for cøliakii både ved blodprøver og gastroskopi. Det er TrioBe jeg spiser men så vidt jeg har lest tar kroppen opp minimalt med B12 fra kosten.

Hva slags bilde? Scintigrafi eller ultralyd eller noe annet?
Jeg har tatt røntgen og ultralyd av skjoldbrusk-kjertelen. Hvilket betyr at jeg burde få tatt jodopptak og scintigrafi også. Er jodopptak det samme som kontrastvesk ?

Jeg ble jo målt med 0.34 TSH (ref. 0.4-3.5) som er under minimum og en T3 verdi på 5.8 (ref. 3.6-6.0) som jo er kun 0.2 under maksimum. Dette kan da ikke henge på greip......

Den siste tiden har maten gått så fort igjennom kroppen at jeg våkner på natten at jeg må på do og det gjerne 2-3 ganger i løpet av natten. Må jo si at jeg gråter mye for tiden av fortvilelse over å være sååå i ulaget og utmattet av alle plagene jeg har slitt med i flere år nå, plagene har tilltatt ekstremt i sommer.

Utslitt hilsen fra Sverre