Det er så ergelig med denne søvnløsheta di, Stina!!

Sender noen tips jeg har lagret i bakhodet for god nattesøvn! (Jeg er godt klar over at de ikke gjør underverker dersom det er indre årsaker/sykdommer som holder en våken, men situasjonen kan kanskje bli litt bedre dersom alt det praktiske er i orden)

1. Ha det mørkt og kjølig på soverommet. (om nødvendig, gå til innkjøp av takvifte og rullegardin f.eks)

2. Gå gjerne en liten kveldstur i nabolaget før du legger deg.

3. Ikke ha elektroniske apparat på soverommet. (TV og lignende)

4. Ha gjerne et par planter for godt inneklima

5. Ikke bruk soverommet til annet enn søvn. For all del; Ikke spis i senga. Ha klart skille mellom soverommet for søvn og andre rom for aktiviteter.

6. Ikke spis store måltider før du skal i seng. Drikk heller ikke cola, kaffe o.l. med koffein inntil 4 timer før du skal legge deg.

7. Drikk gjerne en kopp kamillete (beroligende) eller varm melk.

8. Skriv ned en liste om alt som plager deg, og alt du trenger å huske, gjøremål dagen etter o.sv., slik at du ikke blir liggende og gruble over dette.

9. Legg deg til så faste tider som mulig, og stå aller helst opp såpass samtidig også som mulig. Dette gir kroppen en naturlig døgnrytme.

10. Ikke ligg å kikk på klokka og tell hvor mange timer det er til du må stå opp. Det skaper stress, og virker mot sin hensikt.

...Dette var det jeg kunne komme på nå Om det er noe som kan hjelpe bare pittelitt for noen av dere er det jo kjempebra!