Så flott at det hjalp med hydrokortison! Det styrker vel teorien om at du har binyrebarkproblemer - og da bør du absolutt gjøre mer for å støtte og skåne det sårbare stressystemet, ja.

Min erfaring er at det mest effektive man kan tilføre kroppen er nettopp hydrokortison. Men jeg har også hatt god erfaring med både lakrisrot og rosenrot. Nå har jeg nettopp kjøpt schisandra, og tenkte jeg skulle prøve dette etter neste pause fra rosenroten. (Jeg er veldig opptatt av å variere hva jeg tilfører kroppen, da minimerer jeg risikoen for å gjøre noe "galt" er min teori.) ;)

Ellers er det absolutt viktigste du kan gjøre å jobbe med dine egne måter å håndtere stress på. Prøv for eksempel å gå gjennom hvilke typiske situasjoner det er som gjør deg stresset, og lag strategier for hvordan du kan håndtere det bedre. Det aller beste er selvfølgelig å unngå slike situasjoner helt, men hvis det ikke er mulig kan du kanskje lære deg måter å "holde hodet kaldt" på. Det gamle rådet om å telle til ti er for eksempel slett ikke dumt! Da får man tankene vekk fra situasjonen man er midt oppi, og følelsene får kjølt seg ned litt - og da klarer man som regel å tenke klarere etterpå. Andre strategier kan for eksempel være å gjøre mest mulig av morgenritualene klart kvelden før - legge fram klær og alt man skal ha med seg, lage matpakker eller i hvert fall vite akkurat hva man skal lage av mat osv. Ulike måter å organisere tiden sin på kan også redusere stress, ved at man kan fordele arbeidsoppgaver bedre og slipper stressende deadlines.

Jeg har forresten skrevet en del om stresshåndtering og sånt på Oasen også. ;)