Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
Tråd: Reaksjoner på stress.
Threaded View
-
03-08-06, 12:06 #13
Jeg, derimot, synes ikke dette er logisk i det hele tatt. :P
Opprinnelig skrevet av Anne Ma
Jeg ser ingen direkte sammenheng mellom stress og stoffskifte i seg selv. (Jeg ser derimot veldig klare sammenhenger mellom stoffskifte og andre psykiske fenomener - nærmere bestemt mellom lavt og høyt stoffskifte og henholdsvis depresjon og angst.) Men jeg har vanskelig for å forstå hvordan lavt stoffskifte kan påvirke HPA-aksen på en måte som forklarer de sterke fysiske reaksjonene mange av oss får i forbindelse med stressituasjoner. Et lavt stoffskifte vil kanskje kunne forsinke responsen i systemet litt, på samme måte som den forsinker andre prosesser i kroppen - men det kan ikke forklare slike reaksjoner.
Derimot ser jeg helt klart at stoffskiftet over tid påvirker stressystemet i kroppen. Det er jo nettopp det lave stoffskiftet som fører til redusert funksjon i binyrebarken for mange av oss. Men det er altså binyrebarken som har problemer når vi opplever stressrelaterte symptomer, og det er den som må få støtte.
Og uansett kan det umulig skade noen av oss å legge om livsstilen på en måte som skåner og støtter det sårbare stressystemet i kroppen. Ingen har vel vondt av å redusere stress eller lære seg dyp muskelavspenning...? ;)
Lignende tråder
-
Angst/stress. Får nå og da hjertebank.
Av Bille i forumet AngstSvar: 13Siste melding: 11-12-11, 21:06 -
Stikninger i hjertet? Stress eller stoffskifte?
Av lissi32 i forumet Muskler, ledd og knoglerSvar: 4Siste melding: 21-05-08, 15:31 -
Påvirkning av binyrene, kortisol evt. annet, stress
Av Stina i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 24-03-08, 22:34 -
Gode råd for å takle stress
Av brits i forumet Forum: Kos, kaos og humorSvar: 2Siste melding: 30-04-06, 15:25

Svar med sitat

Bokmerker