Sitat Opprinnelig skrevet av cyrene
Hva er en slik knute på skoldbruskkjertelen? synes den?
Den (eller de, man kan ha fler) er alt fra noen millimeter til centimeter store, og trenger ikke synes på utsiden.

Det "heter seg" at er de mindre enn 5mm skal man ikke merke noe til dem, men det er vel en sannhet med modifikasjoner.

Selv hadde jeg tre, den største var 2,5cm.

Noen utvikler struma, forstørret skjoldbruskkjertel, inn- eller utover. Går den innover kan det presse på spise- og luftrør og man kjenner seg trang i halsen, kanskje man harker og gjesper mye for å få luft. Jeg gjorde i hvertfall det.

Behandlingsmulighetene er flere, felles for dem alle er at et stort antall ender opp med permanent lavt stoffskifte. Men det får være greit - heller ta en tablett om dagen enn å kjøre berg-og-dalbane HELE tiden. Hvilken tablett det skal være får man heller diskutere underveis.

Snakk med legen din og be om henvisning til ultralyd og scintigrafi, det er ikke sikkert du har noe sånt. Så kan du heller si ifra hvis det blir aktuelt med mer info.

At legen din gir deg lykkepiller uten å undersøke deg nærmere når du har de blodprøvene du har grenser til... til... til... *åh! hjelp meg da!* ja, ja... kommer ikke på ordet - men inkompetanse er vel ganske dekkende.

Be om en skikkelig utredning, bytt evt. lege eller gå privat hvis du ikke blir hørt.

Og jeg skal ikke råde deg til det ene eller det andre når det gjelder lykkepillene, det vet du nok best selv, men slik jeg var i min situasjon ville jeg klasket pillene i hodet på legen og bedt ham gjøre jobben sin skikkelig før han prakker sånne greier på folk (ikke at jeg hadde turt på ordentlig, men det er lov å drømme).

At man kan ha behov for sånne i livet er greit, men da skal man vite først at det er den riktige behandlingen, og at fysiske årsaker til problemene er utelukket. Så enkelt og så vanskelig.