Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
-
19-07-06, 00:43 #1
Jeg er sint på… fastlege og endokrinolog
I dag da jeg var på jobb gikk jeg inn for å lese hva endokrinologen hadde skrevet i avslagsbrevet på hvorfor jeg ikke fikk komme dit. Skal si jeg er sint. Her kommer et utdrag:
Henvisningsdiagnose: Hypotyrose
Pas har nå selv vært på internett og bestilt Armour thyroideaekstrakt og har startet substitusjonsbehandling på eget initiativ. Det er svært viktig med en sikker diagnose før en starter opp livslang substitusjonsbehandling med thyroideahormoner. Det bør da påvises en TSH verdi som stabil ligger over 10. Tilstedeværelse av TPO-antistoffer, og eventuelt også thyroglobulinantistoffer styrker indiaksjonen og noen anbefaler oppstart av Levaxin behandling når TSH legger seg stabilt over 6 n år det foreligger slike antistoffer. Men substitusjonsbehandling uten en sikker hypotyrosediagnose anbefales overhodet ikke. Så jeg må be om at fastlege får pasienten til å avslutte slik medisinering og følger thyroideastatusen inn til en sikker diagnose foreligger. :evil:
Selvsagt finner jeg meg ikke i slikt så her er et utdrag fra mitt svarbrev. (blir langt dette)
Til Dr. X
Det virker i ditt svarbrev som om du ikke mener at jeg er syk. Da jeg tok blodprøver ved Hålogalands sykehus i Harstad var FT4 7 og jeg fikk beskjed om å starte med Levaxin igjen. Det virker som om du mener at et slikt svar er normalt og at jeg er frisk. Det er lenge siden jeg har fått diagnosen av min fastlege. Nå er det slik atjjeg brukte Levaxin i nesten 1 år med flere ulike doseringer og det gav meg aldri noen bedring. Til tross for at jeg hadde "fine" prøver. Det er fullt mulig å kjenne seg kjempe elendig med en TSH på mye mindre enn 10!. Det kjenner jeg mange som gjør. Det er påtide at du og andre leger begynner å se på hvordan pas har det og i kke bare er opphengt i tall. Du har nok ikke hypotyrose. Du har aldri våknet og ikke visst hvordan du skulle komme deg ut av sengen. Kjempet deg på jobb, holdt på å sovne flere ganger, blitt stadig tykkere og trettere. Kastet opp når du kom hjem fra jobb fordi du var så trett. Sove 4 timer etter å ha vært på jobb. Våknet like trett. Oppføke lege og få beskjed om at tyroideaprøvene og de andre prøvene var fine og at du burde være i kjempe godt form. Du spiser ikke hvite piller hver dag som ikke virker. Du har ikke en lege som ikke forstår så mye av sykdommen din, Du opplever ikke å lese om Armour tenke at kanskje det kan hjelpe for meg selv om du ikke tro så mye på det. Du opplever ikke å spørre legen som svarer NEI. Du opplever ikke å miste håpet på denne måten og føle at du ikke har noe liv. Dette er ikke din hverdag og det skal du være veldig glad for.MEN slik er hverdagen for mange av oss med hypotyrose med fine prøver. :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
-
19-07-06, 07:22 #2
Virker som d er vanskelig å komme til endok, men det der virker jo som om han er vrang fordi du har begynt med armour. Fikk ikke komme til endokrinolog fordi tsh verdien min lå på 3.1, og at pasienter under behandling skal ligge på 0,3-1,5, dette var noe som fastlege skulle ha ansvar for. Så det virker som om at jeg får komme om jeg fremdeles er syk når verdiene ser ok ut. Rart at spesialister på samme felt har så forskjellige meninger? Har jo også hørt at enkelte oppegående leger starter levaxin behandling selv om tsh er innenfor referanseområdet, så dette med verdi på 10 skjønner jeg ikke.
Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.
-
19-07-06, 07:27 #3
Er det vanlig at det er så vanskelig å få komme til endokrinolog? Jeg spurte bare fastlegen min, og så var det greit.
-
19-07-06, 19:46 #4
Jeg har spurt fastlegen min om å bli henvist til endo, men hun syntes att det ikke var nødvendig, skrev ikke brev engang. Og jeg har vært sykmeldt siden januar pga stoffskiftet, og legen min får det ikke på plass. Så det er ikke lett for alle hvertfall.
(må legge til at jeg har hatt problemer med stoffskiftet i 13 år og har aldri vært hos endokrinolog.)Hyper siden -92 hypo siden -98.
Bruker Armour.
-
20-07-06, 11:31 #5
Jeg synes at en ft4 på 7 samt symptomer skulle holde for å få fastsått lavt stoffskifte.
Endokrinologer er veldig opphengt i tall og det burde da holde.
Det fins ingen offisiell grense her i Norge på 10, alle sykehus har egne prosedyrer og de må etter love ha eller lage egne prosedyrer. Hvis de bruker 10 der, er det deres egen sak, men det kan diskuteres. TSH er ikke noe stoffskiftehormon. Ft4 er.
-
20-07-06, 11:31 #6
Da har visst jeg vært heldig. Legen var vikar for fastlegen min og virket ikke å ha videre greie på hypotyreose, så han var vel bare glad til å bli kvitt meg.
-
24-08-06, 21:41 #7
henvisning til endo
hvis det kan være til trøst har jeg heller ikke lykkes i å komme vider i behandlingssystemet.Har nettopp skiftet fastlege med håp om endelig å få hjelp. >Men dengang ei..er så drittlei av å kjempe mot systemet. har tatt UL privat, både av thyreoidea og parathyreoidea. Det kostet bare 400. Kjempehyggelig lege, han anbefalte MEDI 3 hos allmen praktiserende, og at de kan hanvise videre til undersøkelser (isotop) eller endo. Prisen blir det samme som i det offentlige. Så det fins håp! Også for oss som bor langt fra oslo...
Opprinnelig skrevet av heisann
Bra å treffe andre med hypothyreose som vet hvordan jeg har det.
Armour 3 grain/ dag fordelt på to doser siden 17/5- 14
-
25-08-06, 00:11 #8
Tidligere har legen min henvist meg til alle slags mulige spesialister. "Dette har jeg ikke greie på", har han sagt - og dermed henvist meg. Jeg har jo ikke visst hva jeg skulle spørre om de gangene. Var så sliten og hadde ikke greie på alle de sykdommene som dukket opp en etter en. Senere har jeg fått mistanke til ME og ville henvises for det, men da var ikke legen samarbeidsvillig. Var det fordi dette var min ide? Men ellers tror han ikke på ME. Likevel må jeg si at legen min da har vært grei i mange tilfeller.
cathrin - det du forteller minner meg på nødvendigheten av å gå til media med noe, og/eller lage ei lefse, evt pasienthistorier som vi kan gi til legene. Mange her er jo så flinke til å finne fram til og forstå utenlandske sider. Hvis de har kommet lengre i forståelsen av thyroidea-sykdommer i andre land, så er jo det noe som burde komme fram. Håper noen kan få oversatt noe av dette og at vi med tid og stunder kan få gjort noe av det vi har snakket om.
Inntil videre - lykke til til deg ;)"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
27-08-06, 23:01 #9
Catrin
Hvor har du fått kjøpt Armour på nettet ?
Jeg bruker det , men det er jo rådyrt i Norge og prisen varierer også mellom kjedene . Alliance er dyrest og Vitus litt billigere.
Har du en link ?Mitt anti-tpo gikk opp og litt ned og opp i mange år. Fannt ut at det gikk ned når jeg tok chlorella.
-
29-08-06, 12:04 #10
Ok! Jeg har flyttet til annet fylke siden sist, og har ikke fått ordnet meg ny fastlege enda.. (planen er å oppdrive en som er både dyktig og som gjerne også har sosiale antenner). Så jeg kommer til å vente til glasset nærmer seg bunnen.. Så vil jeg bestille time for prøver, og deretter prøve å få i gang en god dialog med den nye legen.
Lignende tråder
-
Jeg er sint og drittlei
Av Sonja Midtlien i forumet Frustrert og leiSvar: 126Siste melding: 03-09-10, 21:15 -
Fastlege i Bodø
Av gutt_81 i forumet Hos legenSvar: 1Siste melding: 23-07-08, 11:45 -
Blir så sint...
Av Hsn i forumet Frustrert og leiSvar: 8Siste melding: 27-03-07, 21:38 -
JEG ER SINT!
Av cathrin i forumet Frustrert og leiSvar: 16Siste melding: 21-07-06, 07:10 -
jeg er så sint
Av villemo i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 23Siste melding: 05-06-06, 10:12
Svar med sitat
Bokmerker