Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
Tråd: Resultatene kom...
-
08-07-06, 21:40 #1
Resultatene kom...
Fikk resultatene av stoffskifteprøvene hos legen forrige uke.
T4 11,2 og TSH 7,59. Fikk med meg en resept på 50 mg Levaxin og ord som "dette er ikke noe problem" med hjem.
Dette holder ikke for meg. Legen treffer jo ofte pasienter med stoffskiftesykdommer, men jeg kjenner ingen som sliter med det. Derfor er det faktisk et problem for meg...
Jeg har fått lest en del om sykdommen, men føler meg ikke klok nok. Jeg vet at disse målingene er utenfor det såkalte "normale", men hvor mye vet jeg ikke.
Hvor lang tid tar det før man kan kan forvente bedring?
Er dette muligens en lav dose?
Anbefales Armour framfor Levaxin av de fleste?
Kan Levaxin hjelpe mot vektøkning og nedsatt kjønnsdrift?
Er utrolig takknemlig for å ha funnet dette forumet, for jeg føler meg ensom om denne sykdommen. Har ikke fortalt det til så mange rundt meg, er redd de skal tro jeg bruker sykdommen som unnskyldning for de negative sidene lavt stoffskifte kan gi. Så tusen takk til dere alle! Ønsker dere alle en riktig fin sommer!
Sommerklem fra meg
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
08-07-06, 22:31 #2
Angående dine prøver så er T4 litt lavt og TSH noe forhøytet. Ved sykehuset jeg tilhører er nedere grense for T4 12 og for TSH 4,40. Dette varierer fra hvilket labratoriet som brukes. Det varierer hvor lang tid det går fra du starter med medisin til du føler deg bedre. Det er vanlig med kontroll hver 6 uke. Når du skal måle stoffskifteprøver er det viktig at du ikke har tatt medisin på forhånd.
Dosen du står på er lav, men det er vanlig å starte med en lav dose som økes etterhvert.
Når det gjelder Armour og Levaxin så tror jeg nok Levaxin hjelper de fleste,men for meg var ikke det til noen hjelp derfor måtte jeg bruke Armour.
Jeg vil tro at Levaxin kan øke stoffskiftet ditt og dermed hjelpe mot vektøkning og nedsatt kjønnsdrift, men det er nok viktig at du tenker nøye gjennom hva du spiser og trimmer mer når du orker for jeg tror ikke det er slik for de fleste at kiloene renner av.
Ellers så oppfordrer jeg deg til å være åpen om sykdommen din og fortelle om den når det er naturlig. Det er min erfaring med 2 kroniske sykdommer.
Norsk Thyroidea forbund har lokallag rudt omkring i landet der kan du treffe andre med samme sykdom.
Ha en god sommer du også og god bedring.
-
10-07-06, 10:18 #3
Hei, det er bra du har begynt med behandling!
For at levaxin skal virke, så er det viktig at du får nok til å senke TSH til 0,5-1,5. Ikke la legen fortelle deg at det er "fint" hvis du har fått en TSH på 3-4 og fremdeles føler deg dårlig. Fritt T4 skal være høyt i referanseområdet. Noen leger blir redd for at du er overdosert hvis TSH blir 1 eller lavere, og FT4 ligger ved øvre grense for referanseområdet.
Be om å få referanseområdet oppgitt så du kan følge med på dette. Du skal ta nye blodprøver etter ca 6-8 uker, og da skal doseringen normalt sett økes. Hvis du er kommet innenfor referanseområdet så er ikke det nok. Slik fortsetter du med nye blodprøver og doseøkning til du føler deg bra og blodprøvene bekrefter det.
Det er ikke nok at blodprøvene er "fine" du skal merke bedring selv!
Hva gjør du så hvis legen ikke vil øke dosen din selv om du ikke har blodprøvene i det rette området? Da ber du legen lese tidskrift for den Norske Legeforening, nr 9/2002, artikkelen "behandling av hypothyreose" av Egil Haug. http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_l ... _ID=520952
Denne arikkelen bør du lese selv, ta gjerne med utskrift og strek under der det står om verdiene. Pass på å ta blodprøver tidlig på dagen, og ikke ta levaxin før du har tatt blodprøvene!Hvis du ikke føler bedring selv om du får så mye levaxin at dette er oppfylt, så må du be legen om behandling med noe annet. I denne artikkelen står det at en kan bruke trijodthyronin (T3) for pasienter som ikke føler seg bedre bare med T4. Armour er naturlig T4 og T3 i ett, men ulempen er at de fleste leger er skeptisk til det.Det er enighet om at hypotyreose primært skal behandles med tyroksin. Behandlingsmålet er et TSH-nivå på 0,5 - 1,5 mIE/l. De fleste har da verdier av fritt tyroksin i øvre tredel av referanseområdet, mens noen har lett forhøyet nivå av fritt tyroksin. Dersom behandlingsresultatet ikke er tilfredsstillende, kan tyroksindosen økes til TSH-nivået ligger på 0,2 - 1,0 mIE/l.
Levaxin er billig og lett å få. Hvis du føler at det hjelper deg, så trenger du ikke annet. Gi det et forsøk først. Du må regne med at det tar mange mnd før du har nådd rett dosering, og det begynner å virke. Selv bruker jeg Armour, for jeg følte ikke at levaxin gjorde nok for meg.
-
10-07-06, 19:25 #4
Vil bare gi honnør til deg Marge for en meget god beskrivelse / forklaring!
Lykke til Tiril 30!
-
11-07-06, 16:13 #5
Velkommen Tiril

Hvis du har lavt thyroksin nivå synker kjønnsdriften hos de fleste. Det er et helt vanlig symptom. Når det kommer til vektreduksjon er det alt etter som. Noen tar av så snart Levaxin dosen er høy nok, hos andre sier de at de først fikk vektreduksjon da de startet med kombinasjonsbehandling Levaxin/Armour eller bare Armour.
Det som er dumt er at de fleste leger ikke vil gi pasientene sine Armour på resept. Så ikke ta det som utgangspunkt! La heller Levaxinen gjøre jobben sin (kan ta maaange måneder) og hvis det ikke fungerer så kan du vurdere Lithotyonin (T3) eller Armour i kombi med Levaxinen eller ren Armour.
Når det kommer til hvor raskt bedringen kommer varierer stort. Det kommer an på hvor lenge kroppen har hatt mangel på tyroksin osv. Det jeg fikk vite, av en lege som arbeider mye med pasienter med lavt stoffskifte, er 6 mnd opp til 2 år før man er "frisk" eller tilnærmet symptomfri. Det finnes eksempler på folk som blir mye, mye raskere bra, og eksempler på folk som ikke blir bra noen gang. Tror mye av at folk bruker lang tid på å bli friske også kommer av legene har lite kunnskap om sykdommen og det er også mangler i kunnskap hos endokrinologer og indremedisinere. Hvis du responderer godt på Levaxin så er det god sjanse for at du er symptomfri ganske så raskt! Men husk på, at man starter på lav dose og øker sakte, og at det kan ta tid å finne rette dosen med Levaxin. Tålmodighet er desverre et nødvendig redskap ;)
Når det kommer til å informere dem rundt deg: jeg fant ut at det var fint å levere ut brosjyrene fra norsk thyreoidea forbund til dem som lurte på sykdommen. Det er så mye enklere enn å prøve å beskrive den selv. Det er alt for mye og den har alt for mange effekter på helsen osv.
Du vil skjønne det etterhvert som du leser om den 
Det er mye å sette seg inn i og jeg har ikke fått grep på alt som er å lære. Det tar tid rett og slett. Men det er greit å vite synesjeg. For meg gjør det at jeg synes sykdommen er lettere å håndtere. Lykke til videre Tiril. Og sender en sommerklem tilbake til deg.
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
12-07-06, 22:41 #6
Tusen hjertelig takk for alle svar. Dere er helt fantastiske mennesker som gir så mye av dere selv. Er så utrolig takknemlig for at jeg fant dette nettstedet og at akkurat dere er en del av det! Ser liksom ikke så mørkt på tiden framover, når jeg vet at vi er flere i samme båt
Ha en super sommer!
Stor klem fra meg (."(",)For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
Svar med sitat
Bokmerker