Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
    Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    16

Standard Veldig variable verdier

Hei! Andre som har erfaring med det? FT4 var 8 for 3 måneder siden. Da var formen heller laber. Nå var den steget til 21. Syns det er litt ekkelt når det varierer så mye. Jeg har brukt thyroksin i mange år nå. Før sjekket jeg hver 3. måned. Nå syntes legen det var greit med hver 6. måned.Blir for sjelden det når det svinger sånn. Hva kan virke inn? Er vell ikke normalt at det svinger så mye? Har ofte ligget på 15-17.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    utlandet (midlertidig)
    Meldinger
    435

Standard

Hei! Du sier formen var heller laber for 3 måneder siden da FT4 lå på 8, men du sier ingenting om hvordan formen er nå?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg har aldri hatt to nogenlunde like målinger etterhverandre.
    Jeg er litt mer stabil på Armour enn jeg var på Levaxin. Det har vært akseptabelt til nå, da jeg begynte å blande inn Levaxin.
    Det går ikke hos meg tror jeg. Jeg begynnte forsiktig med 25µ/dag og det gikk bra de første 5ukene. Så økte jeg til 50 (reduserte jo Armouren da) Og har nå brukte denne i 5 uker og må bare redusere til 25µ igjen og håpe det er nok.

Jeg følte meg faktisk bedre til å begynne med, enn jeg gjorde på rein Armour, og den økonomiske fordelen er jo stor da. Men samma det, jeg søker etter en blanding jeg blir bedre av.

Vet ikke om de som har slik varierende type om de har antistoffer eller ikke ?
    Jeg har ikke.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    utlandet (midlertidig)
    Meldinger
    435

Standard

Vi har litt til felles, vi. Jeg har heller ikke antistoffer, og tar en cocktail av armour og levaxin, og føler meg bedre på det enn da jeg kun tok levaxin.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Jeg har alltid hatt veldig varierende prøver, nå har jeg ikke fått se hvordan prøvene holder seg om det er mer stabilt med Armour enda, men i likhet med dere har ikke jeg heller antistoffer.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Dere som ikke har antistoffer, mener dere da anti-TPO? Eller har dere også blitt sjekket for anti-TG?? For jeg har ikke anti-TPO, men masse anti-TG..
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Mener ingen antistoffer i det heletatt,
    Det er så mange antistoffer da, men jeg mener dem det finnes tester for.
    Ett eller anne må jo til for å knekke kjertelen min også, men altså - ingen tester er positive.
    De vanligste :
    TRAS er en antistoffgruppe som retter seg mot kjertelens TSH-reseptorer. De kan være både blokkerende og stimulerende for kjertelen, og altså enten forårsake hyper eller hypo funkson.
    Anti-TPO er antistoffer mot selve kjertelvevet som da ødelegges.
    Anti-TG er Antistoffer mot et protein som kjertelen produserer (tyreoglobulin, og må ikke forveksles med TBG) og som er en av delene som kjertelen bruker i thyroxinproduksjonen. Denne har jeg ikke sett så mye om på nettet.
    Jeg mener jeg så reultatene dine nylig, og husker ikke at TRAS var positiv ? Akkurat nå finner jeg det ikke igjen heller (huemitt)
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Stemmer det n'Finn TRAS'en min er for høy

Det med anti-TG ser jeg igjen i flere artikler om hypotyreose. Men det er jo en litt eldre prøve som de vanligvis ikke tar lenger. De mener anti-TPO er mer nøyaktig. Jeg mener de bør ta alle tre og sikkert enda flere!
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Nei egentlig ikke. Anti-TPO og anti-TG er følsomme for forskjellige tilstander.
    De aller fleste som har hypothyreose har positiv anti-TPO, men den sier ingenting om kjertelens tilstand og man kan ikke følge utviklingen med denne.
    Veldig få av oss har anti-TG og den brukes derfor ikke så mye.
    De som har tyca kan ofte følge utviklingen av denne på anti TG.

Du har altså hyporhyreose med positiv TRAS og anti TG ?
    Sjelden type altså.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Ut i fra lege og endo her i Stavanger er alt helt normalt og vanlig. Og jeg kommer ingen vei med spørsmål for det går over hodet på legen.

Kanskje jeg skriver et brev til Ingrid Norheim eller en annen som kan gi skikkelig svar en gang.. Men det får vente litt. Nå vil jeg konsentrere meg om livet og ikke sykdommen en stund
    Hilsen Anne Ma

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. hei, veldig ny
    Av kokkelærling i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 15-04-08, 10:00
  2. Nå går det brått veldig dårlig.....
    Av Nettverk i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 4
    Siste melding: 12-02-08, 18:01
  3. Variable verdier?
    Av Hsn i forumet Normalverdiene?