Sitat Opprinnelig skrevet av Mann-61
Jeg fikk time til spesialist og han mistenkte Akromegali (tok prøver og får svar på onsdag). I ettertid har jeg lest veldig mye om Akromegali og svulst på hypofysen (Akromegali kommer av svulst på hypofysen).
Leste på ”Tidsskriftet” om behandling av hypothyreose. Ser der at man kan får Hypothyreose av svulst på hypofysen, og at diagnosen da er vanskelig å stille pga ”normale prøver”

Her er linken: http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=520952

Så mitt råd er å kreve hos din fastlege å få time til spesialist. Denne vil undersøke nøye alle dine symptomer. Det er ikke bra hvis årsaken til lavt stoffskifte er svulst på hypofysen uten at det blir oppdaget.
Hei.

Jeg mistenkte selv dette, at det kunne være en svulst på hypofysen som lå og trykket mot synsnerven, da jeg var plaget med øynene og hadde synsforstyrrelser i tillegg til de andre stoffskifteplagene mine. Det er vanskelig å si om jeg har fått diagnose eller ikke, den første gang jeg dro til legen og tok prøver for 2 år siden viste det lav t4, men tsh var helt flott. Allikevel gikk den 25 år gamle legen med på at jeg kanskje hadde hypotyreose og satte meg på levaxin (i etterkant da jeg kom tilbake og sa at jeg ikke følte bedring av levaxinen foreslo han at jeg sluttet, han hadde rådført seg med en endokrinolog og trodde kanskje han hadde stilt feil diagnose på meg(!). I stedet skiftet jeg fastlege. Og jeg skiftet tyroksintype.

Dette er et utdrag fra et brev nylegen min fikk:

Imidlertid er det av tidligere lege, som ga meg resept på levaxin, konstatert at min T4 og T3 er for lav. Da min TSH ikke har steget, verken før eller etter levaxin-start, antar jeg at jeg har en sekunder eller tertiær hypotyreose. I følge legebøker skyldes dette henholdsvis skade på hypofyse, eller skade på hypotalamus. I så fall må min hypofysefunksjon utredes. Pga ukentlig tilbakevendende synsforstyrrelser (tåkesyn og svimmelhet som varer ca 20 min) må det undersøkes om det kan skyldes en hypofysesvulst, til tross for at dette er et sjeldent fenomen. Vil allikevel ha avkreftet at det ikke er en svulst som ligger og trykker mot synsnerven. I tillegg må det finnes en forklaring på svelgvanskene mine (har min grandula thyreoidea vokst/krympet?)

Etter dette ble jeg sendt til capio for MR av hypofysen. "Desverre" fant de ingenting på hypofysen. (det vil si, jeg har ikke hørt noe fra dem). Jeg vil allikevel tipse deg mann61 og kanskje Tor til å ta en slik røntgen dersom dere bekymrer dere for at det er noe galt med hypofysen. Jeg vet ikke hvor mye en slik undersøkelse kan avdekke, men jeg velger å stole på at dersom noe er galt der oppe hos meg så ville de funnet det ut.

Min videre historie er at legen sier det er stor mulighet for at jeg vil utvikle hypoityreose i fremtiden, men at jeg altså ikke har det per i dag. Det er helt på jordet, og dobbeltmoralskt i forhold til at legen fortsatt skriver ut levaxin til meg. I tilleg tar jeg armour, og føler meg bedre enn på lenge. Håper av hele mitt hjertet at det kommer til å vare.

Lykke til med å komme til bunns i hva som feiler dere, og å få riktig behandling. klem!