Vet ikke om du har lest blant mine tidligere innlegg her mann-61, men dette med B12-mangel eller lavt B12-nivå, kan så absolutt ha med diare/løs mage å gjøre.

Jeg har i mange år opplevd dette selv, jeg har hypothyreose/autoimmun thyreoiditt og har ved flere anledninger fått påvist for lavt B12. Jeg har fått sprøyter med B12 flere ganger, men først i fjor sommer fant jeg ut at det var en sammenheng mellom B12 og den dårlige magen. For fra første sprøyte med B12 da var det nemlig slutt på mageproblemene!

Jeg har i alle disse årene trodd at jeg hadde diare og irritabel tarm, for jeg måtte ofte så fort på do etter at jeg hadde spist, eller om jeg skulle noe. Jeg visste ikke hva jeg skulle kalle det, så jeg har kalt det diare.

Men det riktige er at nervene i tarmene ikke virker som de skal, de blir skadet når de får for lite B12. Dermed får man vanskelig for å holde på avføringen (kan få vanskelig med å holde på urin også) og man må fly som søren for å rekke toalettet. Jeg har flere ganger opplevd å ikke nå fram, og det er ikke mye moro! Ikke særlig ålreit å være i selskap og så måtte reise hjem og skifte, fordi en ikke nådde do! Det opplevde jeg i fjor på denne tiden.

B12-mangel opptrer ofte i sammen med at man har en autoimmun sykdom (slik som autoimmun thyreoiditt) og skyldes at man mangler eller har for lite av et stoff som kallen intrisic factor og som produseres i magesekken. Tarmene trenger dette stoffet for å kunne hente ut B12 fra maten.

For lite B12 kan også føre til nevrologiske problemer så som balanseproblemer, prikking i armer og ben (at de "dovner" bort), depresjon (etter det jeg husker nå).

Husk at du kan ha symptomer på B12-mangel selv om B12 skulle være innenfor normalnivå. Det har jeg sannsynligvis hatt i alle disse årene, og det er nok derfor legene ikke har reagert.

Nå bruker jeg B12 som sugetabletter, for jeg fant ut at jeg sparte på å bestille disse tablettene på internett. Helt lovlig er det også, dersom man holder seg innenfor regelverket. Jeg sparer kanskje ikke så voldsomt mye i kroner og øre, men jeg slipper i alle fall turene inn til legekontoret for å sette sprøytene hver uke i flere omganger. Mye enklere å putte en tablett under tunga! :P

Ved B12-mangel som ikke skyldes mangelfullt kosthold og man foretrekker å ta tabletter, er det greit å være klar over at de tablettene vi får her i Norge uten resept ikke er sterke nok. Ikke er det noe vits i at en med mangel på intrisic factor tar dem heller, for tarmene klarer ikke å ta ut B12 fra svelgetabletter. Sugetabletter eller spøyter derimot, går ut i blodbanen og dit det skal.