Viser søkeresultater 1 til 10 av 49
Tråd: tilbake fra legen
Threaded View
-
14-06-06, 19:06 #6
Jeg gremmes, 40µg liothyronin tilsvarer 40x 3,6=144µg levaxin.
Man kan ikke ta dette i tillegg til levaxin.
Hvis du snoker rundt på min nettside, har jeg lagret et skriv av en Bøhmer hvor han nevner at hypothyreoseforeningen kurset leger i bruken av liothyronin fordi de ellers følger pakningsvedlegget som sier 2-3 tabletter om dagen. Da blir pasienten veldig hyper men legen har sitt på det tørre tror de. Men de skulle tittet litt på forsøkene med t4/t3 kombinasjonsbehandling på nett. Står i jcem på nett for eksempel.
Hvis du titter i artikkelen til haug om behandling av hypothyreose i legetidsskriftet, så står det om blandingen levaxin og liothyronin. Men de går ut ifra at man prøver 100µg levaxin pluss 10µg liothyronin.
Hvis man leser videre i medisinske fagtidsskrifter på nett eller i bladform, dukke det stadigvekk opp omtale av forsøk med kombinasjonsbehandling. Det kom for nylig en metaanalyse også.
Der står det omg jgennomføringen av forsøkene, at de reduserer thyroxin (t4) med 50|mg og erstatter med 12,5µg liothyronin(t3). I USA fins det liothyronin som 5µg eller 25 µg. varenavn er cytomel hvis noen vil søke på nett.
I andre fosøk, slik som i England og Australia, har de også redusert dosen med 50µg men det fins bare 20µg tabletter, så de bruker 10 µg.
Da blir det jo en nedgang i totaldosen siden de 10µg tilsvarer bare 36 µg samt at liothyronin senker TSH slik at ft4 går ned slik at både ft4 og ft3 går ned på fosøkspersonene. Derfro holder ikke disse forsøkene, forskerne konkluderer med at kombainasjonsbehandling ikke virker.
På internett har pasientene postet sine prøveresultater, og så godt som alle som har senket dosen med t4 og begynt med 10µg liothyronin istedenfor, har ved neste blodprøve fått fåvist ft4 som har sunket. Så måtte de øke den tilbake igjen, og så var alt bedre når de fikk både ft4 og ft3 i øvre halvdel, og kombinasjondbehandling virker da fint.
Hva skal du gjøre?
Et forslag: Ukedosen er 975 µg menre jeg og da blir dagsdosen 139,3µg og da kan man muligens gå over til 100µg om dagen pluss en kvart liothyronin om morgenen pluss en kvart fire til fem timer senere slik som Dr. Ridha Arem sier.
Halveringstiden på levaxin er ganske lang, halveringstiden er 4-5 dager, slik at man de første dagene får virkning av det gamle levaxinet pluss liothyroninen. Det gjelder ved overgang til Armour Thyroid også,
forresten.
Så må man antageligvis øke tilbake all t4 igjen, etter blodprøver.
Det kan være et problem hvis legen ikke skjønner noe av dette.
TSH vil gå ned slik at legen heller ikke skjønner noe. Vi er ute etter å få ft4 og ft3 i øvre halvdel, og ikke bare hvorsomhelst. Og å finne det individuelle stedet man trenger dem, vi er nemlig forskjellige.
Alternativ 2
Er å begynne med en kvart liothyronin om morgenen uten å senke levaxindosen slik som Yvette gjorde, og så kanskje øke med en kvart til, 4-5 timer senere. Liothyronin bindes ikke slik til mat og kan godt tas med mat.
Hvis din ft4 var lav før du begynner med liothyronin, er det nok ikke lurt å ta liothyronin, men hellr øke levaxinen først, men jeg går ut ifra at din ft4 er bra og et sted i midetn eller øvre halvdel.
Lignende tråder
-
Nye prøveresultat og tilbake til bare levaxin.
Av kira i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 15Siste melding: 07-06-06, 21:07

Svar med sitat
Bokmerker