Viser søkeresultater 1 til 10 av 27
-
14-06-06, 13:35 #1
Nå er jeg ganske så fortvilet her jeg sitter :-(
Jeg fant ut at jeg er gravid på lørdag(6 uker påvei). Skulle egentlig vært i lykkelige omstendigheter, men jeg sitter her og skjelver :(
Grunnen er at jeg egentlig ikke burde bli gravide nå, pga at jeg begynte på levaxin 1.mars, så jeg er ikke skikkelig regulert i medisin enda. Skulle vente til over ferien,men slik gikk det ikke....
Jeg var oppe hos legen på mandag for å ta nye blodprøver(dessverre har fastlegen min ferie de neste 14 dagene) så jeg fikk snakke med en turnuslege som virket veldig usikker.
Prøvesvarene fikk jeg idag, de var "normale" sa hun , hun hadde snakket med de utgamle legene på legekontoret og de mente det samme :-(
Prøvesvarene var ft3= 4,6 , ft4=15 og tsh=3,63
Jeg føler meg absolutt ikke bra, gjennomfrossen og verker i hele kroppen.
Det jeg gjorde var å gi henne (legen) en skjennepreken hun sent vil glemme, ba henne ringe en endokrinolog på sykehuset som kanskje har litt peiling på hva de snakker om....gjorde jeg noe jeg ikke burde ha gjort nå?
Jeg er livredd for å oppleve enda en spontanabort, har mistet 2 ganger før som mest sannsynlig er en følge av stoffskiftet :-(
Er det noen som kan trøste meg og som tror at dette kan gå bra?Hypo og på levaxin siden mars 2006
-
14-06-06, 14:01 #2
Det positive er at du går på levaksin, og har brukt det noen mnd allerede
Jeg hadde TSH på nesten 4 mnd før jeg ble gravid, og nå er jeg 6 mnd på vei. I dag er TSH svært lav, men jeg har dobblet dosen med tyroksin allerede. Det som er vanlig er å ikke øke tyroksindose før siste halvdel av svangerskapet, men jeg vi ljo tro at du kommer til å måtte øke hele veien sånn som meg.
Stå på krava om å få oppfølging av endokrinolog og still krav til endokrinologen også. Dersom du ikke når frem finn en dyktig gynekolog som kan noe om barnløshet, de kan ofte mye om stoffskifteproblematikk også.
Masse lykke til med svangerskapet.
-
14-06-06, 14:02 #3
Ja når du er gravid bør TSH komme under 1,5. Da endres kravene litt, det holder ikke at TSH er innenfor normalen.
-
14-06-06, 14:08 #4
Takk for svar:-)
Jeg har allerede kontaktet gynekologen som fant ut jeg hadde lavt stoffskifte, så jeg skal dit på tirsdag for en tidlig ultralyd. Håper alt er bra, det er ikke noe kjekt å gå og engste seg :-(Hypo og på levaxin siden mars 2006
-
14-06-06, 14:23 #5
Hei anha.
Du bør øke levaxin nå. Barnet begynner etterhvert å produsere egen thyroxin etter en del uker. Altså er det viktig å øke medisineringen nå. Og du SKAL ha ekstra oppfølging som gravid med hypothyreose. Krev din rett jenta mi
klem!Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
14-06-06, 22:02 #6
-
14-06-06, 23:14 #7baremei Gjest
Du må øke, og ikke gi deg på deg på det. TSH skal under 2, og som Nora sier, helst på 1,5. 1 er også bra, kanskje bedre.
-
14-06-06, 23:39 #8
I følge Haugs artikkel om behandling av hypotyreose i Legetidsskriftet bør tyroksindosen økes i første trimester, som regel med 50 %.
Opprinnelig skrevet av Pusen
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=520952Under graviditet øker østrogenproduksjonen kraftig, spesielt i første trimester, og derfor øker også TBG-konsentrasjonen sterkt. Det er en av årsakene til at tyroksindosen må økes med omtrent 50 % hos gravide som behandles med tyroksin, og doseøkningen bør skje i første trimester.
-
14-06-06, 23:45 #9baremei Gjest
Jeg fikk beskjed om å øke med en gang jeg ble gravid, og økte med 50% totalt i løpet av svangerskapet. Dagen etter fødselen skulle jeg senke med 1/3. Det kjentes skummelt, men viste seg å være riktig.
Økningene ble også gjort på tross av ikke målbar TSH (men sånn har den vært bestandig), og siden FT3 alltid lå midt på uansett ble doseringen avgjort utifra form og FT4.
Hele tiden tok jeg blodprøver hver 4. uke. Pass også på B12 og ferritin - det er fort gjort å få for lite med hypo generelt, og under svangerskap generelt. Folsyre er lurt - nå med en gang, det samme er en multivitamin og tran.
Alt dette ble styrt av endokrinologen Ingrid Norheim på thyeoidea-klinikken på Aker, og henne har jeg kullsviertro på - hun har reddet oss alle etter 10 års sykdom uten behandling.
-
23-06-06, 13:40 #10
Stå på, Anha!
Jeg fikk liten oppfølging av medisineringen min i 2003, og nå utreder jeg sønnen min for lavt stoffskifte også. Heldigvis virker han helt fin mentalt, men han ligger langt under på vekstkurvene og bruker str. 1 år når han er 2 år og 9 mnd. :(
Jeg vet ennå ikke noe sikkert, men du kan tro jeg tenker mye på hva jeg skulle gjort annerledes. Bra du skal til gynekolog, lykke til, masse klemmer fra meg!
Lignende tråder
-
Fått svar på MR
Av gutt_81 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 14-10-07, 15:27
Svar med sitat
Bokmerker