Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 24
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Hedmark
    Alder
    41
    Meldinger
    25

Standard

det med lyder kan jeg skrive under på. Har hatt mest lyst til å knekke nakken på den som lager en lyd som går meg på nervene. Tygging, smatting, papirrasling.....alt sånt er døden for meg. Men musikk som du sier....det tåler jeg også. Helst så høyt at det overdøver de andre lydene.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    895

Standard

Merkelig! Jeg kan også bli sinna av lyder! Noe forferdelig sint, også! Har i alle år trodd at jeg lider av smellfobi, men kanskje det egentlig er sykdommen som forårsaker dette?
    Jeg er livredd ballonger, smellbonboner, sjampiskorker, skudd etc.
    Når jeg utsettes for smell, blir jeg fort sinna. Faktisk så sinna at jeg (merkelig nok!) vil ta igjen med samme mynt, altså bråke minst like mye!

Dessuten liker jeg ikke torden. Men med tordenværet er det lynet jeg ikke liker, ikke bulderet. Nåja, noe av det verste bulderet kanskje. Men lynet er aller verst, det klarer jeg ikke! Klarer ikke gå ut og burer meg inne med gardinene trukket for og ett eller annet over øynene. Jeg føler faktisk smerte i hode og hjerteregionen når jeg ser lyn. Derfor føler jeg at jeg må beskytte øynene mine mot lyset. Så dersom det lyner og tordner om sommeren og jeg ikke er helt nødt til å gå ut, så ligger jeg i stresslessen med walkman på ørene og et håndkle eller annet over øynene.

Da oppnås det ikke kontakt med meg!
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Husker ikke hvor jeg leste om den følsomheten for lyd, men lest om det har jeg. Og det var mens jeg kun leste om hypo. Det kan ha vært i hypothyreose og jeg... I hvertfall leste jeg om det tidlig i prosessen Alle lyder, som kjøleskap som durer, data som durer osv er nok til å sette folk helt ut.

Jeg vet humørsvigninger og irritasjon er hyper symptomer, men jeg synes å lese at det er slik for hypo og. Og siden det er kuttet opp mot aggresjon har jeg tenkt at de hører sammen uansett "hvor jeg hører hjemme". ;)
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Jeg blir veldig sint dersom noen hindrer meg i å sove. For meg dreier alt seg om søvn for tiden. Heldigvis klarer jeg å bite det i meg. Jeg blir irritert på naboens katt som tigger utenfor ( stakkaren har 8 unger), Liker ikke unger som selger blomster når jeg sover ( de er forresten plukket i mitt bed noen av dem og ikke alltid bukettene er fine en gang, men det hender jeg kjøper dumme meg og da kommer de igjen, vil være inne hos meg osv.) Dersom telefonen ringer blir jeg irritert venter bare på at de skal blir ferdige, legge på. Her en dag ringte en selger og spurte etter meg. Da sa jeg at hun er ikke hjemme er på ferie i statene 1 måned. . Deilig å legge seg etterpå.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Kjære cathrin - skjønner veldig godt at det kjipt å kjøpe simple buketter fra flotte blomster fra sin egen hage ;)

Når det gjelder nabokatten så var det en liknende klage i lokalavisen tilbake. Da svarte leserne han som kom med innlegget av hvis han nå matet katten istedenfor å irritere seg - så fikk begge fred
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Jeg mater katten jeg. Det er derfor hun kommer med alle 8 ungene.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    204

Standard

Sukk! Lyder ja!

Om jeg er nødt til å dusje kort tid etter jeg har stått opp om morgenen så er lyden av dusjstrålen nok til å gi meg fysisk vondt.

Jeg er ganske overfølsom til annen lyd også. F.eks. fingrer som dunker mot bordplata, lyden av diverse verktøy, white noise, osv..

Men egentlig kan alle typer sanseinntrykk bli for slitsomme, ikke bare lyd.
    Jeg blir minst like dårlig av sterkt lys, krappe svinger i bil, for høy temperatur, osv. Og ihvertfall av en kombinasjon av disse!
    F.eks. av å sitte i en bil en varm sommerdag med sol, med musikk på, kjørende en kronglete vei, svinge i veikryss, eller rygge litt frem og tilbake for å parkere osv..

Musikk jeg ikke liker er veldig mye værre å høre på nå, i forhold til før jeg ble syk! :x

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

AHA - der har du svaret! Den som bryr seg får lide... men det er også dem som kan ha god samvittighet - selv om det kanskje virker som en håpløs kamp i det lange løp. For det burde jo være naboen(e) selv som matet sine egne katter - både hos deg og hos meg ;)

Men uansett, når det gjelder det å bli sint - så blir en jo kun sint hvis det er noe man bryr seg om. F.eks. blir det sagt at motsetningen til kjærlighet er ikke hat - men likegyldighet. Og det tror jeg på, for hvis du ikke bryr deg, så blir du heller ikke sint.

Irritasjonslyder har ingenting med dette å gjøre - bortsett fra en ting som jeg har lagt merke til: Jo mer stresset jeg selv er, jo lettere klarer andres "kjedsomhetslyder" å gå meg på "nervene".
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei

Men egentlig kan alle typer sanseinntrykk bli for slitsomme, ikke bare lyd.
    Det har du helt rett i Jeg har blitt bedre på det etter jeg startet opp med Levaxin, så nå kommer det bare over meg når jeg er skikkelig sliten. Heldigvis har Levaxinen fått meg til å bli mer lik slik jeg normalt er. Hadde store indre forandringer i personlighet det siste halvåret før diagnosen kom. Hadde ikke krefter til å være meg, er vel beste måten å si det på.

Før jeg fikk Levaxinen kunne jeg kun se lett underholdning på TV. Jeg så nesten ikke nyhetene på 1 år. Det ble for mye sorg og elendighet. Hadde ikke krefter til å ta imot mengder av negative inntrykk. Kunne bli kvalm av det.

Jeg ble/blir også kjempe irritert når folk er sure og sytete (når jeg er sliten altså) Det smitter over på meg når de er negative. Reagerer ikke slik hvis de har en ordentlig grunn til å være det, men når det bare er pes over bagateller, da kan jeg tilslutt lire av meg remser de aldri har hørt ut av min munn før Under stress er det enda verre. Da flyr jeg i taket..
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Indre Troms
    Meldinger
    240

Standard

har lenge nu kjent på den ekle følelsen æ får når noen rasler med papir,eller smatter eller slurper,stakkars husbond min han får da gjennomgå.trudde den sterke reaksjonen på disse lydene va nervøst?

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. Jeg er sint og drittlei
    Av Sonja Midtlien i forumet Frustrert og lei
    Svar: 126
    Siste melding: 03-09-10, 21:15
  2. Blir så sint...
    Av Hsn i forumet Frustrert og lei
    Svar: 8
    Siste melding: 27-03-07, 21:38
  3. Jeg er sint på… fastlege og endokrinolog
    Av cathrin i forumet Endokrinologer