Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
Tråd: Prøvesvar + forvirret
-
01-06-06, 13:52 #1
Prøvesvar + forvirret
Hei alle sammen :-)
Jeg sitter og grubler på situasjonen min. Jeg er som dere kanskje har fått med dere hyper for tiden, men jeg skjønner ikke hvorfor T4 ikke beveger seg noe særlig, mens T3 er det som får meg hyper og TSH svinger. Jeg har tatt samme medisindose på de tre siste prøvene 100 mg pr.dag. Er det noen andre der ute som har hatt lignende ting?
Er veldig forvirret for tiden. Det blir liksom så alt for mye å forholde seg til. Alt fra at jeg er kronisk syk til at jeg ikke er syk lenger. Ikke får skikkelig utredning osv. Blir tullerusk av dette.
Legger ved masse prøve svar i håp om at noen av dere kan gi meg et godt svar/råd
Beklager de rotete listene. Får ikke til å legge dem inn fint. Må være noe i programeringen av forumet.
- Prøve TSH FT4 T3
Ref. 0,40 - 4,40 12-22 3,1 - 6,3
26.07.2004 2,5 15
07.03.2005 4,4 16
16.09.2005 14* H 12* L
03.10.2005 13* H 14
07.12.2005 0,26* L 23* H 5,9
13.02.2006 1,6 21 4,6
20.04.2006 0,22* L 21 6,4* H
Fra Haukeland så prøvene slik ut:
HAUKELAND LAB FOR BIOKJEMISK ENDOKR THYREOIDEAUTREDNINGS- THS 0,30 - 3,60 1,11
S-Thyroxin fritt 7,6 - 19,7 FT4: 14,8
Thrijodthyronin 0,9 - 2,8 T3: 2,1
S-Thyroxinbindende globulin 13 - 39 TBG: 24
S-Thyroglobulin <150,0 proteinet THG:<0,2
S-Thyroglobulin antistoff <50 TG: 2843
S-Thyr.perox-antistoff <50 Anti-TPO: <10
S-THS receptor-antistoff <1,5 TRAS: 2,2
S-Thyroxin 60 - 155 T4: 143
Jeg må også nevne at jeg nå sist hadde utslag på urinsyre og urinsyrestoff. Vet ikke hva det betyr heller
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
- Prøve TSH FT4 T3
-
01-06-06, 18:58 #2
Det siste først : Høye verdier av urinsyre kan framkalle urinsyregikt.
Du vet, det man får av mye rødvin og for mange rå biffer
Det er jo kaptein Vom`s syndrom dette, med grøtomslag på stortåa etter helgas utskeielser. Sint og fæl, for dette er vondt !
Det skal sies at det kan følge et underregulert stoffskifte også, så det er ikke sikkert at det er din "utsvevende livsstil" som har skylda her
Om prøvene dine må jeg synse litt, og etter min mening er jo rom for en liten doseøkning. Du tar 7 i uka. En økning til 8 vil ikke lage store forskyvninger i parametrene, og etter noen måneder er kanskje 9 aktuellt. Det virker som at kroppen tar imot det når den bare presses litt.
Det er likevel lett å bli overivrig. Tiden må gå sin gang.
Regn ut din cirkadose med å gange kroppsvekten med 1,6.
En ting er iallfall sikkert, du må prøve det for å få vite.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
01-06-06, 19:39 #3
Tusen takk for svaret n'Finn.
Nei, noe utsvevende liv har det ikke vært på noen år.. He he
Alkohol gjør meg enda mer sliten enn jeg er fra før. Så jeg unngår det så mye som mulig
Bare må ha et glass vin inn i mellom ;) Skjønner ikke utslagene jeg har på urinsyre og urinstoff, eller de jeg hadde på leveren. De er heldigvis nesten borte 
Ellers har legen satt meg ned fra 700 mg i uken til 350 mg. Så jeg tror ikke dose økning er noe som kommer til å skje med det første. Det er noe av grunnen til at jeg er så forvirret. De snakket om forbigående problemer, men kan ikke fatte det med diagnose: Autoimmun thyreoidea affeksjon...
Forstår du noe n'Finn?Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
01-06-06, 21:00 #4
Jeg forstår litt da.
Du har en autoimmun thyreoditt, for anti-TG testen er jo klart positiv.
Det betyr at immunforsvaret ditt feilreagerer og tror at kjertelvevet er fientlig, og produserer så antistoffer som tilslutt ødelegger kjertelen.
Hvor langt denne prosessen er kommet ville en TSH og fT4 måling si noe om. Hvis dette var et ubehandlet tilfelle og TSH var 5-10 og fT4 var 8-10 var prosessen kommet omtrent halveis og du ville ha nytte av en halv dose som er omtrent 75µG/dag. etter en tid ville TSH synke til 1, men den autoimmune reaksjonen fortsetter, så dosen må bare økes etterhvert. Prosessen kan vare et par år fra starten, så kan du jo fundere på hvor langt den er kommet.
Du må nok bare høre på den gode doktor, eller så må du diskutere dette og eventuellt få en spesialistuttalelse.
For meg er det vanskelig å se at dosen skal settes ned, eller hvilken hensikt det skal ha.
Men jeg ser jo bare verden fra mitt vindu da.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
01-06-06, 21:29 #5
Takk n'Finn

Nei jeg var tvilsom til doseendringen jeg og. Særlig så drastisk.
Jeg har hatt symptomer i 10 år jeg. Verre i noen perioder enn andre, men i ned ad gående spiral. Jeg må nok til en spesialist som er spesialist ;)
Hper bare at dette ikke gjør meg enda verre enn jeg er nå...Hilsen Anne Ma
-
01-06-06, 22:11 #6
Ser at du skriver at du er trett selv om du har hypersymptomer. Slik hadde jeg det også da jeg var hyper. Det er ikke alle som er hyper eller som har hypertyrose heller som blir så opplagte. Kjenner en dame som ble lagt inn på sykehus for det og hun bare lå i sengen og orket ikke gjøre noe. Hun hadde hypertyrose.
-
01-06-06, 23:03 #7
Jeg kjenner også til at hyper-folk kan være helt utslitte.
Jeg tror at så lenge kroppen er i veldig ubalanse (pga hormoner eller annet), så blir det som om dette suger all energien. Kroppen kjemper vel for å finne balansen, og spesielt siden den ikke klarer dette på egenhånd, så brukes de fleste av kreftene på dette.
Særlig før menstruasjon kan jeg føle som om det pumpes gift rundt i kroppen min - er jo ikke gift eller lignende selvsagt, men hormonubalanse - tror jeg. ;)"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
02-06-06, 17:47 #8
Ja jeg er ganske sikker på at jeg er hyper, men trenger jo å få det bekreftet. Det er jo "litt" forskjell på behandlingen
Det skrives jo om at symptomene ka være ganske like mellom de to diagnosene.
Ã…ååå. Den som kunne fått litt fortgang i helsevesenet!! ;)Hilsen Anne Ma
-
05-06-06, 14:18 #9
Du har antistoffer som ødelegger kjertelen og da får du lavt stoffskifte, eller hypo - thyreose.
Så kan du overdosere med Levaxin å få for høye blodprøveverdier og man sier da at man kan få hypersymtomer. Disse er likevel av en annen karakter enn de man får når det er ens eget hormon som kjertelen overproduserer.
Eks. : Det finnes antistoffer innen TRAS testen, som er antistoffer mot TSH-reseptoren. Kjertelen tror disse er TSH og øker dermed produksjonen.
Helt korrekt er det vel bare dette som kalles hyper - thyreose.
Uttrykket "å være hyper" er vanlig å bruke, og mener da at man har noen symptomer av for høy dose.
Det er viktig å tenke på at man ikke refererer til kjerteltilstanden.
Akkurat hvilke hypersymptomer den enkelte får av for høy dose er forskjellig. Det kan være nyttig å vite om disse. Ofte ligger idealdosen bare like under dosen man blir hyper av.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
05-06-06, 20:36 #10
Visste ikke at å være hyper betydde noe annet en at man hadde hyperhyreose i dette forumet. Takk for at du sa ifra n'Finn
Hilsen Anne Ma
Lignende tråder
-
Har hatt hypothyreose i endel år, og startet m Levaxin ca 2001
Av Bittebitt i forumet Lavt stoffskifteSvar: 72Siste melding: 17-05-10, 13:55 -
Jeg blir så forvirret over disse legene! (ang prøveverdier)
Av lillybell i forumet Hos legenSvar: 3Siste melding: 10-07-08, 10:19 -
Frustrert og forvirret
Av munch i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 01-05-07, 14:58 -
Hei hei dere..litt forvirret jeg:/ (laaangt)
Av Krapylet i forumet Lavt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 27-07-06, 00:25
Svar med sitat
Bokmerker