Viser søkeresultater 11 til 20 av 31
Tråd: Jeg er blitt så glemsk
-
29-05-06, 19:39 #11
baremei
Er det tilfelle? Har du noen link å vise til ang dette?Nei, brain fog er noe "vi" kaller det.
Nå husker jeg navnet - det er pseudo-demens.
Jeg er så glemsk - og det er i forverring - at jeg skifter mellom fortvilelse og raseri og flauhet og hm... kan visst ikke huske det...
Glemmer hele tiden poenger, og hvorfor jeg gikk inn i et rom, og om jeg har sagt noe eller om jeg har bare tenkt på å si det. Så ungene f.eks. holder på å bli gal i hodet av meg: "Mamma, det har du sagt 5 ganger allerede!" "Ã…ja, husker ikke jeg
" Off og off...
Her om dagen holdt jeg på å gå ut av dusjen uten å ha vasket ut sjampoen av håret - glemte det rett og slett.
Hver eneste dag - flere episoder - veldig slitsomt. Men jeg tror at noen ting kan bedre dette. Skal si ifra hvis jeg finner ut av hva. Og hvis jeg husker det ... ;)"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
29-05-06, 19:51 #12
Betyr dette at Liothyronin hjelper ifht hjernetåke? Sorry, er litt treg!
Opprinnelig skrevet av nora
Er ennå under opptrapping på Levaxinen. Er det sannsynlig at vi kan få Liothyronin før vi har funnet vedlikeholdsdosen på Levaxin? Eller vil de fleste legene vente for å vurdere full effekt av Levaxinen?
Ja, hjernetåke er et godt norsk ord. Synes også at Stina fant på et "artig" ord om oss, at vi, (noen av oss ihvertfall), har informasjonsresistens!!!
-
29-05-06, 19:57 #13
Ja, det er ikke tvil: Full informasjonsresistens! Spesielt hvis jeg ser utenlandsk, lange avsnitt, paragrafer ++ Får akutte og kraftige anfall av dysleksi + pustebesvær (angst? fobi? føles som ... kan jo ikke finne ordet selv om jeg vrir meg og ser for meg heisen... og jo, der var det: klaustrofobi (var rett før det forsvant igjen før jeg rakk å skrive det ned).
Puuuuuh!
"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
29-05-06, 20:15 #14baremei Gjest
Nope.
Opprinnelig skrevet av Stina
Ved et søk på "pseudodemens" finner jeg det ikke igjen, men jeg leste det et sted for lenge siden - en beskrivelse av den kognitive svikten i forbindelse med lavt stoffskifte.
-
29-05-06, 20:26 #15
Fant dette på nettet. Mistet dessverre linken, men jeg søkte på ordet pseudodemens.
Pseudodemens
Pseudodemens är en övergående demenslik bild vid fysisk eller psykisk sjukdom. Det kan också vara en feltolkning av symtom vid annan sjukdom som gör att man tror att en person utvecklat demens. Exempel på det är talsvårigheter efter stroke, hörselrubbningar, depression och symtom på Parkinsons sjukdom.
Pseudodemens går till skillnad från demens ofta att behandla, genom att behandla den bakomliggande problematiken.
Brist på folsyra, vitamin B6 och B12 är icke ovanliga bland äldre, och dylika subkliniska brister kan orsaka demens eller demensliknande tillstånd samt depression, rädsla, minnesstörningar och illusioner. Samtidigt med brist på dessa vitaminer ökar halten av homocystein (en toxisk svavelhaltig aminosyra) i blodet, vilket ökar risken för demens. Vise versa, kan ett dagligt tillskott av dessa tre vitaminer förebygga demens.
Samtidigt med vitamin B12-brist får man ofta anemi (blodbrist) och symtom från nerver, som stickningar och liknande i benen.
Gamla människor har ofta en nedsatt förmåga att ta upp vitaminer från maten, och kan därför behöva få tillskott (och i fråga om konstaterad vitamin B12-brist med vitaminsprutor). Med ett blodprov kan man lätt avgöra om det föreligger brist på dessa vitaminer och om homocysteinhalten är förhöjd.
Nedsatt funktion hos sköldkörteln är vanligt förekommande, särskilt hos äldre kvinnor. Det kan ge upphov till ett demensliknande tillstånd som kan bli permanent om det funnits länge obehandlat. Andra symtom på nedsatt sköldkörtelfunktion är trötthet, frusenhet, förstoppning, torr hud och depression. Sjukdomen behandlas av läkare med tillskott av sköldkörtelhormon i tablettform.Desember 05: Graves. April 08: Radioaktiv jodbehandling. Nå lavt stoffskifte.
-
29-05-06, 20:29 #16
Her kommer linken til demensen:
http://www.biovita.fi/svenska/terveyssi ... emens.htmlDesember 05: Graves. April 08: Radioaktiv jodbehandling. Nå lavt stoffskifte.
-
29-05-06, 20:30 #17
Dette lurer jeg også på. Vet ikke hvor lenge jeg orker å gå slik. Glemme ting hele tiden. I stad var lommeboka borte, kunne ikke huske hvor jeg hadde gjort av den selv om jeg visste at jeg hadde hatt den noen minutter før. Endte i det gråteanfalletBetyr dette at Liothyronin hjelper ifht hjernetåke? Er det sannsynlig at vi kan få Liothyronin før vi har funnet vedlikeholdsdosen på Levaxin? Eller vil de fleste legene vente for å vurdere full effekt av Levaxinen?
Synes det er overraskende at dette kommer samtidig som verdiene mine blir bedre
-
29-05-06, 20:32 #18
-
29-05-06, 20:33 #19
baremei, det er ikke denne artikkelen du tenker på? Her er med demens, men ikke pseudo..
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=380454
Reversering av plager ved tyroksinbehandling
Psykiske og kognitive plager ved hypotyreose angis å være reversible (2, 5, 7, 8, 20, 21), men irreversible psykiske (4, 14) og kognitive (3, 22) forstyrrelser er beskrevet. I en oversiktsartikkel om nevrokognitive aspekter ved hypotyreose var konklusjonen at full restitusjon til premorbid kognitiv funksjon etter hypotyreoserelatert demens er unntaket heller enn regelen (22).I alle fall: Skumle greier...Kognitiv dysfunksjon
De vanligste kognitive symptomer ved hypotyreose er konsentrasjonsproblemer, svekket innlæring og korttidshukommelse, vansker med komplekse problemstillinger og forsinket tanke- og talefunksjon (2, 3). Psykologisk testing av hypotyreosepasienter dokumenterte allerede fra 1960-årene kognitiv svikt og bedring med tyroksinbehandling (4). En studie viste signifikant lavere resultat på seks av 15 standardiserte nevropsykologiske tester: visuell-romlig funksjon, hukommelse, læring, ordflyt og ordproduksjon, oppmerksomhet og på Mini Mental State Exam (5). En annen studie viste nedsatt hukommelse hos latent hypotyreote (6), med bedring etter tyroksinbehandling (7). I en tredje studie angav 65 % av latent hypotyreote og 53 % av klinisk hypotyreote problem med korttidshukommelse (8). I en amerikansk helseundersøkelse fant man fire ganger høyere forekomst av demens hos personer over 64 år med forhøyet TSH-verdi (>5,5 mE/l) (9).
Oj, nå har jo dere lagt inn flere innlegg imellomtiden her, håper ikke det blir bare rot nå..."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
29-05-06, 20:36 #20
Hos meg går også ft3 ned når ft4 går opp. Har med kroppens deiodineringsenzymer å gjøre. Det er skrevet artikler om dette fenomenet. Det er derfor vi trenger liothyronin eller Thyroid/thyreoidum (som er t4/t3).
http://www.hotthyroidology.com/editorial_135.html
Lignende tråder
-
lett/vanskelig er det å bli gravid med stoffskiftesykdom?
Av Lissa i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 8Siste melding: 29-10-08, 21:03 -
Jeg er så glemsk og vimsete
Av b-e-a i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 18Siste melding: 17-10-07, 23:28 -
glemsk mrav hjernen
Av skaye i forumet Hos legenSvar: 48Siste melding: 09-11-06, 21:44
Svar med sitat
Bokmerker