Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Hordaland
    Meldinger
    66

Standard "Humler" -om øyenbryn

I tråden Hvor mye skal prøvene ligge på... skriv n'Finn dette:

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn
    Mange leger sier ofte : Du ? har ikke lavt stoffskifte. Du ser ikke slik ut !
    De bedømmer hvordan virkningen av et langvarig lavt ubehandlet stoffskifte påvirker det som kan sees på oss.
    Og det er tørr "appelsin" hud ofte bittelitt gulfarget, myxødemisk hud på beina, tørre sprukkene negler og tørt flatt hår. Og "humler" ! Altså at øyebrynet er mer farget på den innerste tredjedelen enn på den ytterste.
    Blei veldig interessert i det du kallar for ‹humler›. Har du td nokre lenker så eg kan lese meir?
    Har alltid hatt veldig små/korte augnebryn, men det er jo mulig at eg berre er sånn...
    Studine - ferdig skolert

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Ikke noe "seriøst" - har bare lest hva vi "populares mortales" har sagt.
    Prøvde selv å legge merke til det på andre og jeg synes det stemmer ganske bra.
    Skal prøve å søke litt.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Ikke lett å finne noe.
    På rikshospitalets sider sto det noe om grått hår generellt :
    Prematur gråning
    Dette defineres som gråning før 20 år hos kaukasere og før 30 år hos negroide. Fenomenet regnes som gentisk betinget og er autosomal dominant. Fenomenet er assosiert med autoimmune sykdommer som pernisiøs anemi, hyper- og hypothyreose.

Om jeg kan få linke til Merete sin side, så står det litt i tabellen der : http://home.online.no/~meretlun/scorecard.htm
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    125

Standard

Mener å huske at jeg har lest noe om dette på sidene til Kris, - noe om at sparsom vekst av ytterkanten på øyenbryn er et tegn på svake binyrer...
    Mulig jeg er helt på jordet nå...
    Jeg har alltid hatt slike øyenbryn og var i tenårene ganske fortvilt og laget meg en slags forklaring om at jeg sikkert hadde "brent" de opp en gang når jeg brukte lighter og det kom en uventet stor flamme. Har alltid også hatt litt hengende øyelokk og ble operert for dette for noen år tilbake. Fikk da et arr over øyebrynet som viser litt og fungerer nærmest som en slags tatovering av øyenbryn Uventet og positiv "bivirkning"!

Kira

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    237

Standard

Hei Studine!
    Fikk diagnose på lavt stoffskifte for ca 4år siden, og mine øyenbryn (som var normale) er blitt nesten borte i ytterkantene... Hørte tidlig at det var et symptom på lavt stoffskifte, og har vel bare godtatt at slik er det... ) Hvorfor vet jeg ikke Har også hatt perioder med ekstremt hår-avfall og tygget B-vit. og knasket helsekostprodukter så det holder. Jeg har Hashimotos, og opplever at håret heldigvis kommer igjen etter disse periodene!
    Som "smugleser" av dette debattforumet over lang tid, vil jeg bare få si at her må det være mer ekspertise enn legestanden har i hele landet! Det har vært kjempenyttig for meg, og jeg ser at det her gjelder å STÃ… PÃ… krava - for denne sykdommen er ikke "bare en pille så er du frisk" - som jeg fikk høre en gang... :o

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Hordaland
    Meldinger
    66

Standard

Velkommen nosy, og takk for svar alle saman!
    Studine - ferdig skolert

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    895

Standard

Den aller første legen som konstaterte at jeg hadde lavt stoffskifte, han sa han så det på at jeg hadde så lite øyebryn. Dette var mange år før jeg fikk diagnosen. Denne legen satte meg på thyroxin uten å fortelle meg noe om hvorfor, han bare sa at jeg "hadde litt lavt stoffskifte". Da pilleglasset mitt var tomt, og jeg skulle få ny legetime, hadde denne legen sluttet på legesenteret (eller sluttet - han fikk nok sparken, evig forsentkommer, - han kom opptil to timer for sent på jobb hver dag!).

Den nye legen som overtok meg som pasient på samme legesenteret gjorde ikke noe med thyroxinen, han spurte ikke om stoffskiftet i det hele tatt og ga meg ikke ny resept. Og siden jeg ikke visste noe om stoffskiftet eller at jeg hadde hypothyreose, så sluttet jeg med den. Det gikk enda fem år før jeg fikk vite om stoffskiftet og igjen fikk thyroxin, denne gang av enda en lege.

Jeg har i det hele tatt hatt lite hårvekst, så jeg har i flere år nå vært svært så moteriktig, jeg!
    Det eneste håret jeg trenger å klippe, er det som er på hodet. At jeg slipper å barbere meg er vel den eneste fordelen jeg kan se ved denne sykdommen!
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Kom til å tenke på: Vet om ei ung jente med lavt stoffskifte - hun mistet øyenbrynene fullstendig. Hun er veldig tynn (har ikke peiling på om det har noe å si).

Mitt hår forandret seg jo totalt for noen år siden. Men ellers har jeg alltid hatt veldig mye hårvekst, også på kroppen. Enormt mye på leggene - mange og lange. Noen som vet hva det kan skyldes?
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Dersom du har mye mer hårvekst på leggene enn du har hatt før så kan det skyldes noe som heter hirsutisme som er unormalt mye hårvekst. Det kan for eks skyldes en hormonforstyrrelse at du har for mye mannlige kjønnshormoner i blodet. ( alle både menn og kvinner har testosteron) Det kan også være at du har Polycystiske ovarier det er en tilstand hvor det er flere cyster på eggstokkene. Du kan da få menstruasjonsforstyrrelser, (manglende menstruasjon eller at det går lang tid mellom) insulinresistens ( mange bruker diabetesmedisin) og økt hårvekst. Vet ikke om du feiler noe av dette da, men det k an være en årsak og du kan jo ta det opp med legen din. Jeg vet ikke men når det er en sykdom som er grunnen har en kanskje rett til støtte for hårfjerning om en vil det ?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Oj, cathrin, her var det en del som passet, men noe som ikke passet. Jeg har ALLTID hatt kraftig hårvekst - både på kropp og hode. Men nå har jo håret på hodet blitt tynt og flatt. Så kroppshåret er ikke noe som har kommet plutselig.

Jeg har alltid hatt uregelmessig menstruasjon - både tidsmessig og i mengde. Jeg har jo fått påvist autoimmun gonadesvikt, og tar da østrogentilskudd fordi jeg produserer for lite østrogen - men ingen har sagt at jeg dermed har for mye testosteron.

Insulinresistens har jeg jo lurt på siden jeg har så lett for å legge på meg, men det er umulig å gå ned i vekt. Hva slags diabetesmedisin tenker du på her?

Polycystiske ovarier - cyster på eggestokkene. Det tviler jeg på da jeg har vært til spesialist ang denne autoimmun gonadesvikt. Har da tatt "innvendig" ultralyd av eggestokkene. Han har i alle fall ikke sagt noe om cyster - men med alt jeg nå har blitt "utsatt" for, så skal jeg jammen ikke si noe bastant i det hele tatt!
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn