Viser søkeresultater 1 til 10 av 19
-
23-05-06, 17:57 #1
Hvor mye skal prøvene ligge på for at stoffskifte er ok??
Fikk bekreftet lavtsfoffskifte ette fødsel for snart ett år siden.Fant det ut i feb 06.
Har nå begynt på Levaxin.Tar 1mg pr dag.
Tok prøver i mars da var det på 0,85 og tok nye prøver i april, da var di på 0,06..aner ikke helt hva dette menes med..men legen sa di var oki.Men jeg merket lavtstoffskifte med ektremt hårtap....syntes at det hjalp litt for en stund siden,men føler nå at det detter av mye igjen...
Når vil det stabilisere seg????
Redd jeg snart ikke har hår igjen....
LinnFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
23-05-06, 18:14 #2
Hvor mye skal di verdiene ligge på???
Hva er bra liksom???Noen som vet?????For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
23-05-06, 18:33 #3
Det er mange prøvar som blir tatt for å teste stoffskiftet. Kan det vere TSH du har målt? Du må oppgi referansen for svara dine, om du ikkje har fått dei kan du kanskje seie kva for ein lab (sjukehus) som har blitt brukt (forskjellige referanseområder for forskjellige labber)
:men, om det er TSH du har fått målt, så er den mest brukte referansen mellom 0,4 og 4. Under 1 burde vel vere ok for oss som bruker Levaxin.
Du må ta fleire prøvar, på FT4 for eksempel, for å vite korleis stoffskiftet eigenleg er!
Den dosen din forresten, er det 100µg pr dag du tar?Studine - ferdig skolert
-
23-05-06, 18:41 #4
Ja jeg er rimelig sikker på at det er TSH som ble tatt.
Så da er den bra da
Legen min har tatt alle prøvene han måtte tror/ håper jeg.
Fikk jo bekreftet lavtstoffskifte etter masse bl prøver.Begynte på levaxin i feb og har tatt nye prøver i mars da var TSH på 0,85 og i mars var den på 0,06.
Hmmmm tar levaxin 50mikrogram to tabletter dagelig.
Vet du noe om når hårtapet vil stabilisere seg???For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
23-05-06, 19:08 #5
Eg har ikkje merka noko til hårtap, det må nokon andre svare på.
*nokon som kan sei noko om hårtap/stoffskiftet?*Studine - ferdig skolert
-
23-05-06, 19:18 #6
Ser at du nettopp har registrert deg, så da regner jeg med at du er usikker på det meste ? Var iallfall jeg.
Første forvirring er gjerne tablettstyrken. Den måles oftest i mikrogram - altså milliontedels gram, og da brukes den greske bokstaven µ, som du får fram når du holder både Ctrl-tasten og Alt-tasten ved siden av nede samtidig - og trykker på M.
Hvis kjertelen er helt "død" så trenger man ca. (meeeget ca.) 1,6µG pr. kilo kroppsvekt om dagen, noe som gjerne ender opp mellom 100 og 150µ/dag.
TSH er et hormon som hjernen sender ut i blodet for å regulere thyroxinmengden i blodet. Når det er mye av det, er det fordi hjernen ønsker at det skal være mere thyroxin i blodet.
Friske mennesker har som Studine nevner, sånn rundt 1 når det er passe med thyroxin i blodet. Vi trenger av flere grunner at thyroxinnivået er litt høyere, så derfor er det faktisk ikke uvanlig at TSH går helt ned mot null før vi trives. Og det gjør ingenting, TSH deltar ikke i selve stoffskiftet, det bare viser hvordan hjernen tror det er. (en hjerne kan somkjent ta feil)
Det hormonet som kjertelen laget, og som du nå spiser heter T4. Så du må nå dosere dette etter TSH-verdien.
Sånn heter det nok i læreboka, men vi lærer oss å kjenne "lusa på gangen" og doserer nok litt etter symptomene vi kjenner også.
Men dette er langsomme greier ! Den pilla du spiser i dag brukes ikke før om 2-3 uker ! Først da har kroppen klargjort T4 hormonet for bruk, og da heter det T3 ! T4 er bare et "lager" for det egentlige stoffskiftehormonet T3.
Så da først får kroppen den økede mengden stoffskiftehormoner, og da først skal ting og tang begynne å falle på plass etterhvert som cellene skiftes ut.
Så du rekker å ta endel kaffekopper i ventetia - for å si det slik.
Så glemte jeg hårtapet da, jeg er av dem som har mye av det - og det er en kjempefordel da
Frisørregninga kan brukes til helt andre ting i mitt tilfelle.
Ikke alle ser slik på det. Hårtap er såvidt jeg har forstått en følge av at andre prosesser i kroppen fungerer dårlig når stoffskiftet er lavt. Og det er vel av de som tar litt tid å rette opp.
Kan desverrre ikke berolige deg mer jeg heller.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
23-05-06, 19:35 #7
Tusen takk for fyldig svar..
Ble faktisk litt klokere.
Jeg fikk jo lavt stoffskifte pga av svangerskap og fødsel,så legen min sa det kunne være mulig det retter seg opp igjen av seg selv.
Men jeg håper bare håret blir værende på hodet mitt nå...
Har jo blitt litt bedre,men mister fortsatt en god del.
Forstod jeg deg iktig når du ikke mistet hår???
Har skjønt at dette er tingen som tar tid,så må vel bare smøre meg med tålmodighet ja...For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
23-05-06, 19:43 #8
Linnmathea,
En TSH på 0,06 kan tyde på at du tar for høj dose, men det trenger ikke å være det. Prøvene du trenger er FT3 og FT4, disse er stoffskifte hormonene som gjør hele jobben. TSH er et signalhormon som i ditt tilfelle ber skjoldbrusk kjertelen din om å jobbe mindre, men som sagt så trenger det ikke å ha noe å si.
Se om du kan få tak i disse prøvene [FT3 og FT4] sammen med normal områdene. Da går det kanskje an å sie noe om du trenger mere eller mindre dose. Hårtap kan skyldes at hormon nivåene dine ikke er stabile.
-
23-05-06, 19:44 #9
Hei. En mister hår etter en fødsel også, men du kan kanskje prøve litt B-vitaminer? Og å miste hår og ødelagte negler er dessverre en av bakdelene m denne sykdommen, og enda er dessverre er det att det er lite positivt med den.
Hyper siden -92 hypo siden -98.
Bruker Armour.
-
23-05-06, 19:50 #10
Legen min sa det var bra,men jeg skal spørre om og få dem andre svarene neste gang jeg.Må jo nesten stole på legen å.
Jeg tar B-vit daglig.
Ser jo at det kommet masse nytt hår..men vil ha tilbake mitt gamle......
*snufs;snufs*For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
Lignende tråder
-
Hvor høyt/lavt jodnivå skal man ha...
Av Nettverk i forumet Lavt stoffskifte og jodSvar: 3Siste melding: 26-06-11, 06:10 -
Hva bør TSH ligge på når man er medisinert....
Av Nettverk i forumet TSHSvar: 17Siste melding: 10-02-08, 16:16 -
jeg skal gå litt ned i dosering,hvor mye er lurt å minke???
Av sørlandet i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 1Siste melding: 19-08-06, 08:46 -
Hvor er dere med høyt stoffskifte?
Av brits i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 27-04-06, 13:38
Svar med sitat
Bokmerker