Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Eidsvoll (utflytt Harstad)
    Meldinger
    5

Standard Hvor er dere ???

Hei.
    Er ny på denne siden, og savner fler her.
    Ble operert i 98 (kreft) , og har slitt endel med stoffskifte, og div andre plager etterpå :evil:
    Har erfart at det tar sin tid å bli fortrolig med medisiner,tolke kroppslige signaler, akseptere redusert kapasitet osv
    for å komme gjennom disse årene har det vært kjempeviktig å ha noen å dele erfaringer med - negative, men og positive.
    Har lest endel på hyper og hypo, og det er så godt å kjenne på at man ikke er alene, og at det ikke er psykisk allikevel.
    Håper dere dukker opp igjen her på siden også
    mvh Mette
    :-)

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    344

Standard

Du tilhører vel også en ganske liten gruppe slik som jeg som har Graves. Selv om jeg setter enorm pris på dette forumet så har jeg funnet et noen engelskspråklige veldig nyttige i tillegg. Jeg leser godt engelsk, men er dårlig skriftlig. Det blir derfor mest lesing, men jeg har funnet meg engelsk dame på samme alder og med samme diagnose og på samme sted i behandlingen. Vi sender PM til hverandre. Det har jeg jeg veldig stor glede av. Kanskje dette er noe for deg også? Sender deg gjerne linkene.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    24

Standard Måtte fjerne hele...

kjertelen etter det var kreft i den. Er en 43 år gammel slank, veltrent, oppegående dame med normalt stoffskifte helt fram til 070406.
    Livet ble snudd oppned siden den gang!
    Jeg har mistet stemmen...kanskje for godt...
    Måtte knaske kalsium tabletter pga partyroidea festet seg ikke etter operasjonen.
    Stoffskiftet sank på tre uker fra en TSH på 0.59 til 96! Fritt T4 fra 10 til 2.1
    Fikk da radioaktiv behandling. Begynnte for ca 14 dager siden på 125 mikrgram Levaksin samt 2 x 20 mikrogram Liothyronin.
    Etter 1 uke var stoffskiftet "normalt" sa legen altså TSH på 0.89 og fritt T4 på 9.4.
    Har idag fryktelige hjertebank,,,,søvnløs ,,,deprimert med en følelse av å ha mistet megselv...slapp kald og til tider gira.
    Vet ikke om jeg orker mer .
    Gått ned 8 kilo.....
    Andre med erfaring?
    Såret er stramt og klumpete.
    Hilsen Miss:-)

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Jeg har ikke erfaring med operasjon slik du har, men jeg ville bare ønske deg lykke til videre og håper at stemmen din kommer tilbake. Når det gjelder såret så kan du jo ta kontakt ( få noen til å ringe for deg) til avd der du ble operert og høre om det er normalt at såret skal være slik og hvor lenge. Ønsker deg all mulig lykke til videre. Det høres ut som om du har både hypo og hyper symptomer. T4 på 9 er for lavt og det er rart at legen sier at det er normalt dersom jeg har oppfattet deg riktig.

Klem og lykke til

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

miss:-)

Har ikke operert kjertelen, men sliter mye med formen.

Ser at du har vært igjennom noen tøffe tak. Håper derfor på at du finner noen løsninger som fungerer greit for deg.

Hold ut litt til, etter hva jeg nå har forstått, så kan det ta litt tid for å balansere doseringer/medikamenter evt. kosttilskudd m.m., så det er nok et rimelig bra håp om at du kan få det bedre enn det du har det nå. Det er mange gode tips å få med seg i dette forumet, og hvis du spør selv, så kommer det mange gode tilbakemeldinger. Man må jo alltid rådføre seg med legene, men jeg opplever at det sitter mange med mye god erfaringer her inne.

Kan du få noe hjelp for nedstemthet og søvnløshet inntil alt kommer mer "i gjenge"?

Lykke til ;) Også til deg, Mette!
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    344

Standard

Hei Miss,
    Symptomene dine er velkjente: vektnedgang, deprimert, mistet seg selv, hjertebank ++++++++ mange flere. Jeg vil tro at det tar noe tid før du føler deg ok igjen. Selv om det ikke føles slik nå, så vil du nok etterhvert bli bedre og bedre.

Jeg er ikke operert, men har Graves/høyt stoffskifte. Ble medisinert til lavt stoffskifte og er nå på vei opp til normalt nivå igjen. Jeg vil tro at FT4 på 9 er lavt uansett hvilke verdier som laben din opererer med. Hva regnes som referanseområde der hvor dine prøver tas? På sykehuset i Stavanger er det 12-22.

Hva har legene sagt om stemmen din? Hvis det viser seg at du på sikt får stemmeproblemer så gir Opplæringsloven deg visse rettigheter. Du har rett til å få trening hos logoped. Dette er gratis. Spør meg hvis det er noe du lurer på.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Eidsvoll (utflytt Harstad)
    Meldinger
    5

Standard

Så bra!
    Dere er jo her.
    Ja det tar tid å komme i gjenge.
    Etter 8 år med erfaringer, vil jeg oppsummere det slik:
    Opp og ned, lenger ned , opp, opp ned , opp, ned , opp, ned, lenger ned, nesten på bunn,litt opp, videre opp, ned , opp , opp, nesten på topp jo........., ned igjen . :x
    Periodene oppe har blitt stadig lengre og lengre.
    Man lærer å kjenne kroppen, og tolke dens signaler etterhvert. Men er frustrert over at jeg er redusert, må holde igjen, for overbelaster jeg tar det så lang tid å komme på pluss-sida igjen
    Målet er å akseptere at jeg gjør så godt jeg kan

Ha en fin dag alle sammen
    :-)

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Så bra at du har fått lengre perioder oppe!
    Ja, det er ikke lett å aksepterer at man er redusert, og finne det aktivitetsnivået som man kan tåle.

Men lykke til videre og en fin dag til deg også ;)

PS Kanskje du kan få jobb som jojo-modell?
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

stina21 sin avatar
    stina21 er offline stina e fin som ho e, sæl om ho e fanga i en ukjennt kropp...
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Tromsø
    Meldinger
    58

Standard Hallo ;)

Æ blei operert før graves i 2001 ca..
    Missta ikke stemmen men får plutseli vældi skurr i stemmen,har fjærna halve kjærteln.
    Da æ blei operert va en av de yngste jentn som va operert for d..
    stoffskifte oss mæ går opp å ned pga legan i tromsø e ukometente undsyld ordbruke IDIOTA...feildosering i over 2 år pga dem syns ikke d va vikti at æ sku på kontroll..
    Ã… kosen kunne æ som 15/16 åring vite at d va vældi vitki at d sku sjekkes?
    Når legan sa at d sku være sånn så trudde æ jo på dem ;(
    men men

Lignende tråder

1. Hvor lenge har dere kollapset?
    Av Tor i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 10
    Siste melding: 21-01-08, 19:48
  2. Hvor mye levaxin tar dere?
    Av pingu i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 11
    Siste melding: 15-10-07, 10:47
  3. Hvor ofte tar dere blodprøver?
    Av Laura i forumet Blodprøver
    Svar: 12
    Siste melding: 15-04-07, 14:29
  4. Hvor ofte er dere hos legen?
    Av Rafael i forumet Hos legen
    Svar: 12
    Siste melding: 06-03-07, 20:35
  5. Hvor ofte tar dere prøver
    Av cathrin i forumet Lavt stoffskifte