Hei igjen

Det var veldig bra at dere gjorde hva dere kunne for å straffet voldtekstforbryteren. Synd at det ikke gikk.

Lilja, man kan være full som ei balje, gang på gang, uten at noen har lov til å voldta deg. Du har ingen skyld i dette. Vil heller si at det er verre å voldta en som er full enn en som er edru. En edru person kan lettere forsvare seg.

Når det gjelder om du er et grusomt menneske, eller ikke, så er du vel klar over at alle mennesker gjør grove feil inn i mellom? Ingen er fullkomne, alle feiler. Man er vel kun grusom hvis man gir blaffen i det vonde man gjør og bare fortsetter uten å bry seg. Du har jo tydeligvis en samvittighet som sier klart i fra når noe er galt, og du bryr deg jo mye. Det er ikke dette jeg vil kalle å være et grusomt menneske, tvert imot.

Ja, de kattene, de kattene. Kan også slite mye med hva jeg bør gjøre og ikke bør gjøre. Men de er nå frie vesener. Du kan jo ikke stenge kattene inne for at de ikke skal stikke av eller noe. Vær snill med dem mens du har dem, det er det beste du kan gjøre. Lilja, du er jo et fornuftig menneske, du vet jo selv at det ikke var noe du kunne gjort for katten hos foreldrene dine. 13 år er jo en kjempealder for en katt.

Skal du til psykologen om ei uke til? Ta da opp dette med å få drosjerekvisisjon. Du kan også snakke med henne om at det koster deg så mye at det er dumt hvis du kun får 20 minutter sammen med henne. Så bør du også følge opp tråden med det du fortalte henne i dag. Det med støttekontakt vet jeg ikke om er nyttig, hvis du ikke selv vil det, men kanskje denne kan kjøre deg til og fra psykologen? Spør neste gang.