Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
    Medlem siden
    Mar 2005
    Meldinger
    101

Standard Emosjonelle problemer og binyrer

Jeg har litt å jobbe med, i følge legen. Jeg "spiser" opp all den kortisolen jeg produserer, og jeg produserer i utgangspunktet ikke nok, kanskje 50%. Jeg må få få bukt med vonde tanker etc som stresser binyrene de luxe for å bli kvitt utmattetheten min og for å bli frisk. Han nevne et eksempel på en med hypotyreose som var kronisk fatigued, apropos ME. Han gikk på en slags energiskole hver dag i et og et halvt år og ble kvitt alle vonde tanker. Han er nå helt frisk og binyrene jobber på egen hånd :P !!! Det finnes positive historier!
    Høy og lav på samme tid
    • Smil fra meg

Medlem siden
    Mar 2005
    Meldinger
    101

Standard

Forresten, dersom binyrene ikke fungerer, vil ikke stoffskiftemedisinen alltid bli tatt opp.
    Høy og lav på samme tid
    • Smil fra meg

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Knnverteringen til t3 (som skjer perifert i vev, og i leveren) trenger cortisol blant annet.
    t4 må konverteres til t3 for å bli aktivt. t4 er bare et prohormon.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Funksjonebeskrivelsen er jeg med på, men når leger begynner å pense innpå at tankene er årsaken blir jeg skeptisk. Jeg synes de avslører at de har en slags "Ahh - it`s all in your head" -teori.
    Jeg er ikke med på at alvorlige funksjonsfeil i systemet er tankestyrte.
    Jeg er så "ikke med på det" at jeg skifter lege, for min erfaring er at de er uforbederlige opphengt i teorien og ikke klarer å se skogen for trærne står i veien.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Jeg har begynt å tråkle sammen litt skriftlig materiale på hvordan binyrebarkproblemer best kan behandles. Det finner nok veien til hjemmesiden min etter hvert, foreløpig har jeg begynt å legge det ut i Oasen. ;)

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn
    Funksjonebeskrivelsen er jeg med på, men når leger begynner å pense innpå at tankene er årsaken blir jeg skeptisk. Jeg synes de avslører at de har en slags "Ahh - it`s all in your head" -teori.
    Jeg er ikke med på at alvorlige funksjonsfeil i systemet er tankestyrte.
    Jeg er så "ikke med på det" at jeg skifter lege, for min erfaring er at de er uforbederlige opphengt i teorien og ikke klarer å se skogen for trærne står i veien.
    Jeg tror heller ikke at funksjonsfeilene er tankestyrte - derimot er jeg veldig overbevist om at man ved hjelp av tankens kraft kan sette i gang prosesser som med tiden kan føre til store endringer både fysisk og psykisk. Altså at man ved å fokusere på ting i tankene, bevisst eller ubevisst, kan kompensere litt på funksjonsfeilene, kanskje.

Dessuten er det vel ikke tvil om at binyrebarkproblemer er nært forbundet med psyken, siden binyrebarken er både stressdrevet og stressdrivende. Dermed bør det være innlysende at man kan bedre akkurat dette problemet ved å senke stressnivået - noe som i stor grad er betinget av nettopp tanker.

Medlem siden
    Mar 2005
    Meldinger
    101

Standard

Hvis tankene og det emosjonelle er blitt et negativt mønster over lang tid, er jeg ikke enig med deg, n'Finn. For det første vet jeg at jeg har masse problemer som stresser meg og at det var utløsende årsak til sykdommen min, for det andre ser legen min veldig godt hva som "feiler" meg, og for det tredje behandler han pasienter med slitne binyrer hvor han ikke pensler inn på emosjonelle ting i det hele tatt, som ikke har det, og de blir friske. Dette er jo veldig individuelt, og jeg sier ikke at alle har emosjonelle problemer, men blir du ikke frisk av riktige medisiner, kan det jo være årsaken.
    Høy og lav på samme tid
    • Smil fra meg

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Har lyst til å "graspe" litt her.
    Det er lett å overføre det ordet stress som vi bruker i dagligtale til å tro at det er den slags stress som man snakker om når man hører at Cortisol er stresshormonet.
    Det stresset man i første rekke snakker om her er skapt av en fysisk anstrengelse som trenger pulsøkning og energi. Det er ikke nok å stå ved startstreken på en 100m og tenke seg hvordan det er å løpe den. Man øker ikke kortisolet før man nærmer seg målstreken.
    Ofte føler vi at hjertet slår fortere når vi plundrer eller i ren forskrekkelse, og det er kortisolet. Dette er slik fordi nedarvede fluktbehov krever at man raskt skal løpe i sikkerhet og sette igang litt på forhånd så man er klar. Om det ikke blir nødvendig med en fysisk anstrengelse, så går jo dette fort tilbake igjen.
    Det er ting som tyder på at psykisk stress øker kortisolnivået. Mange snakker om det, og bruker det som en selvfølgelig froklaring, men har noen vist at det virkelig er slik ?
    Og om det skulle være slik, så er økningen bagetellmessig i forhold til det som skjer under en fysisk anstrengelse. Det er ofte over 10 ganger så høyt som døgngjennomsnittet, og om det skulle finnes en cortisolreaksjon på rent psykiske forhold så er den vel synlig på døgngjennomsnittet da ? Og skulle cortisolet være ansvarlig for "magaklunsen" så må det også vises på døgngjennomsnittet.
    En som kjører 4x10 100m drag har jo ikke denne klunsen.

Det er veldig lett å finne nettsider som bruker ordet stress og kortisol på en lettvint måte. Har selv goooglet på dette, men det forandrer ikke sagen. Jeg fant ingen seriøse forsøksresultater, men jeg er ærligtalt ikke så flink til å finn dem heller da.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Mange, sikkert hundretalls seriøse forskere har påvist sammenhengen mellom psykisk stress og stresshormoner, n'Finn. Det du skriver her henger rett og slett ikke på greip - for å si det akkurat som det er.

Har du ikke skjønt at du lever i en kropp som består av både følelser, tanker og fysiologi? Og at alt dette er tett sammenvevd?

Du skriver jo selv

Ofte føler vi at hjertet slår fortere når vi plundrer eller i ren forskrekkelse, og det er kortisolet. Dette er slik fordi nedarvede fluktbehov krever at man raskt skal løpe i sikkerhet og sette igang litt på forhånd så man er klar.
    Nettopp! Det er tankene og følelsene dine som setter i gang en stressrespons. (Slik du beskriver det er det vel primært adrenalin som blir utskilt, men... Kortisolproduksjonen kommer i gang først etter noen minutter.) Og for mange mennesker er det i noen situasjoner slik at denne stressresponsen er vedvarende - de har stadige bekymringer, føler et konstant, overveldende press el.l. Og da har de også vedvarende høy kortisolproduksjon. Dersom dette varer lenge, vil de til slutt kunne utvikle binyrebarkinsuffisiens og dermed få lave kortisolnivåer - dette ser man blant annet hos pasienter med PTSD (Post Traumatic Stress Disorder).

Én ting skal jeg være enig med deg i i dette innlegget, n'Finn; du er tydeligvis ikke så flink til å finne seriøse forskningsresultater. Her har jeg laget et søk til deg i databasen til "Nature" - et av verdens mest anerkjente vitenskapelige tidsskrifter:

http://search.nature.com/search/?sp-q=s ... p-1=phrase

Medlem siden
    Mar 2005
    Meldinger
    101

Standard

Kjenner jeg blir skikkelig provosert, n'Finn! Gidder ikke kommentere siden du har sagt det så bra, Kris!
    Høy og lav på samme tid
    • Smil fra meg

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Binyrer og agurkurt
    Av baremei i forumet Urtemedisin
    Svar: 1
    Siste melding: 19-07-08, 22:40
  2. Binyrer, kortison og slikt
    Av pandalakris i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 7
    Siste melding: 06-02-08, 21:03
  3. Slitne binyrer
    Av -diab- i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 28
    Siste melding: 18-09-07, 16:30
  4. Hva er forskjellen på slitne binyrer og stive binyrer?
    Av Stina i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 03-08-07, 15:35
  5. Binyrer
    Av mohaienne i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 28-06-07, 21:41

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn