Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 21
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    utlandet (midlertidig)
    Meldinger
    435

Standard

Men er vel noe med at når en stresser mye, produserer en mer kortisol. (Og dersom man ikke har et sunt forhold til treningen en bedriver, medfører jo det endel stress). Kortisol som følge av stress er sammen med sukker og alkohol sterkeste faktorer til magefett, i følge helsemagasinet shape up. Så noe er du da inne på.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Takk! Det var noe sånt jeg mente å si. Er ikke så flink med ord som deg.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Cortisol er et stresshormon da. Det egentlig der som en overlevelsesreserve når vi trenger å flykte for å redde livet. Det mobiliserer alle kroppens resrerver og passer på at kroppen får den energien den trenger til flukten.
    At eneste flukten vi fortia har er foran Tv`n eller noe sånnt forandrer ikke på hvorfor det er der.
    Da kan det være lurt å trene litt for å simulere flukten og bruke hormonet til det som det er tenkt til.

Jeg har ikke lest artikkelen det refereres til og kommenterer ikke denne, bare det jeg vet om dette.
    All denne aktiviteten forhøyer cortisolnivået på en naturlig måte, for kroppen etterspør jo dette. Det brukes enegi som kommer fra fettreservene både under trening og i restiueringsfasen etterpå, og det er et høyt kortisolnivå som muliggjør dette.
    Men jeg kan tenke meg at viss det er høyt uten at kroppen etterspør det så kanskje kan det øke fettlageret rundt magan ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    utlandet (midlertidig)
    Meldinger
    435

Standard

Ã… joda det er du, Yvette 8) Men det som er med dette forumet er jo at vi alle kan utfylle hverandre

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    utlandet (midlertidig)
    Meldinger
    435

Standard

Jeg siterer en fyr fra VG nett, som kaller dette flukt-fenomenet du snakker om for fight og flight. (Teksten under er klipp og lim)

Kroppen vår har et system, som heter Fight or flight. Det er et system av hormoner, som kroppen har laget til selvforsvar, i stunder der livet står i fare.

Desverre kan systemet bli brukt unødigt, derfor er det viktig å lære å kontrollere det

Hjernen sender ut hormonet atch, ned til binyrene og aktiviserer enten de hvite blodcellene ( immunforsvaret ), slik at det heves eller senkes og gjør oss mottaklige for virus ol (sykdom ) Eller ved større farer, hormonene adrenalin og/eller kortisol. Disse skjerper sansene og setter kroppen i full beredskap til kamp eller flukt. Hormonet kortisol gir følelsen " angst", som er kun stoffbasert.
    Det gir likefullt en udiskutabelt sterk virkning, noe det må gjøre for å ha effekt.

Hjernen reagerer via hypofysen, på signaler utenfra. Deretter aktiviserers disse hormon, om noe er farlig. Problemet er at vi kan aktivisere dem, selv om det ikke er noen ekte farer! Feks ved fobier, flyskrekk, heisskrekk, sosial fobi, "angst" osv osv.
    For eksempel kan en mann på flyet ha systemet unødig påslått, via "flyskrekk", mens de andre på flyet koser seg.

Heldigvis kan systemet styres. Ved å tenke på andre måter og reagere positivt, vil ikke systemet aktiviseres. Dermed vil heller ikke muskler spenne seg og forårsake hodepine og andre sykdommer, på lengre sikt. ( muskel og ledd.sykdommer ol )

Hvordan du tenker, påvirker systemet via hypofysen. Dermed kan du bevisst unngå å feks bli lei deg, hisse deg opp osv, unødigt. Slik er kun ment som " luftesluser".
    Det er sunt å lufte seg, feks gråte ved et sjokk osv. Men motsatt vei, er det usunt å holde systemet igang for ofte. Som ved å føle seg sint, hisse deg opp, føle synd på deg selv, hate andre, ty til tårene for småting, bli redd for ufarlige småting osv.

Systemet gjør oss både fysisk og psykisk syke, fordi alt henger sammen. Tenker du feil og lever slik, blir du syk. Velger du å tenke riktig og leve positivt, = er frisk.

Desverre er de fleste ikke klar over systemet, derfor kommer sykdom automatisk...

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    664

Standard

Etter at eg var ferdig med og trene og så tok det litt tid før jeg torde da :,( Jeg spiste litt cottage cheese med kanel idag og er redd :,( Pleier bare spise en Yoghurt 0,1 fett jeg da :,( Er det sunt spise det eller går man opp i kg :,(
    Snart må jeg komme med videre ut av Anorexian også jeg kan klare det bare jeg føler meg litt tryggere og ikke redd.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    utlandet (midlertidig)
    Meldinger
    435

Standard

Jeg spiser også en del cottage cheese Lilja, gjerne til frokost sammen med et kokt egg. Disse matvarene skal være bra for oss fordi det er masse proteiner, som vi trenger for å gå ned i vekt. For å forbrenne fett trenger man også å innta fett, ellers stopper forbrenninga opp. Men det må være sunne essensielle fettsyrer. Jeg henter dette fra nøtter og avokado.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    664

Standard

Takker for svar var en stund jeg spiste en del cottage cheese men så slutta jeg igjen for frykten blei stor var redd idag og men klarte men tok tid uff klemz
    Snart må jeg komme med videre ut av Anorexian også jeg kan klare det bare jeg føler meg litt tryggere og ikke redd.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    664

Standard

Lurer på noen annet mye rart he he hvordan merker man om kroppen spiser av musklene våre? Og da den spiser av den blir det mer fett i kroppen da :,( Og når man bruker Levaxin er det medisiner man går opp i vekt av eller hva er årsåk at man går opp en del i vekt? Hvordan klare gå ned i vekt og klare være der? Uten og pine seg da for det er ikke noe jeg ønsker eller trene til jeg dør igjen :,( Har jo ikke vært død men kunne vært det da jeg var kjempesyk. Nå kan jeg ikke dø er ikke farligt nå men er ikke flink nok med alt og er redd ennå :,( Og man så lurer jeg på har de med lavt stoffskifte lettere for og få veske ansamling og hvordan ser man om man har det? Har man lettere for og få hard mage for det plages jeg med og oppblåst det er ikke noe artig det gjør at jeg hater meg mer :,( Mye rart jeg sier her men men her får jeg litt hjelp og da føler jeg det er flotters for meg Dere er snille

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Kroppen går på glykose. Det er det eneste brennstoffet, men dette skaffer kroppen seg på 3 måter, karbohydrat er letteste og omdanne, og mye av det er lagret klar til bruk i muskulaturen. Men kroppen har bare en begrenset mengde av dette, og når halvparten er brukt så begynner den å omdanne fettet. Det er det somregel nok av (HIHI) men i noen tilfeller må de siste innerste reserver tas ibruk, og det er proteinomdanning.
    Altså musklene. De blir borte hvis man fortsetter å slanke seg etter at fettet nesten er borte.
    Da Ulvang gikk over Grønland mistet han 12kG muskler fordi dagsrasjonene var beregnet for små. Og det klarte han ikke bygge opp igjen fort nok til å ta vare på karrieren.

Og hvordan man merker det ? Jo, for hvert trinn man går mot reservene jo trøttere og mer sliten blir man. Det tar litt lenger tid å omdanne fettet, og i en maraton møter man veggen for føreste gangen. Men det er fettveggen, og mange trener så mye at de ikke merker den.
    Proteinveggen merker man - da er det gangfart.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn