Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
Tråd: Studine
-
22-04-06, 14:55 #1
Studine
Hei igjen. Hmm, dumt at alle tidligare innlegg er borte vekk, håpar det blir ordning på det ut i veka. Ville skrive ein liten oppdatering, sidan eg har fått nye prøvesvar no.
Startar med starten: Prøvar tekne 25.11.05 gav desse resultata
FT4 12.8 (7,6 - 19,7)
TSH 6,07 (0,30 - 3,60)
Thyrogl.antist. 64 (<50)
Tek berre med dei relevante resultata her. Fekk ei skikkelig lang liste.
Har forresten eit prolaktinom (prolaktinproduserande adenom -> hyperprolaktinemi), men trur ikkje det er relevant her.
Begynte med 25 mikrog Levaxin 21.12.05, auka til 50 etter 4 veker.
Nye prøvar tekne 21.03.06:
FT4 22,4 (10,3 - 24,5)
TSH 0,18 (0,40 - 4,00)
Thyrogl.antist. 66 (<50)
Tilbakemeldinga frå legen (endokrinolog) var at no var jo stoffskiftet blitt litt høgt, men at eg skal fortsetje med same dose sidan Levaxin-behovet 'har en tendens til å øke etterhvert'.
Har hatt ein ganske tøff haust/vinter, med null energi og søvnproblemer (innsovningsvansker, forseinka søvnfase). Men i midten av mars, rett før dei siste prøvane vart tekne, kjende eg at formen var bedre. No har eg nett kome heim frå påske-jobb (fysisk krevande + lange dagar), og formen er framdeles bra!
Jah, dette var no meg. Dette er forresten eit glimrande godt forum! Takk til alle som deler av sin dyrekjøpte erfaring.
Studine - ferdig skolert
-
06-10-07, 15:17 #2
Hei igjen!
Eg har vore til endoen igjen, og har fått nye prøveresultat. Prøvane er tekne i slutten av august, og då var eg i fin form. Av ulike årsaker har eg akkurat motteke svara på desse prøvane, og i mellomtida har formen blitt langt dårligare. :(
Slik er resultata frå august 2007:
TSH: 2,93 (0,40 - 4,00)
FT4: 20,3 (10,3 - 24,5)
Prolaktin: 903 (95 - 975)
Kommentaren frå endoen er at TSH er litt høgare enn ønskelig, og anbefalar å auke vekesdosen med 50 µg. Dosen skal eg då auke frå 500 til 550 µg i veka.
Det som er litt ubehagelig, er at desse prøveresultata stammar frå over 1 månad sidan, og at stoffskiftet mitt I DAG er endå lågare... Kor mykje kan stoffskiftet endre seg på 1 månad eigentleg?
Derfor har eg sett på dei tidligare prøveresultata mine.
Førre prøvar vart tekne i januar 2007:
Prolaktin: 1480 (95-975)
TSH: 2,34 (0,40 - 4,00)
FT4: 20,5 (10,3 - 24,5)
Tilbakemeling frå endoen: Stabile prolaktinverdiar. Litt aukande Levaxinbehov, auka derfor med 50µg/veke, til vekedose på 500 µg.
Oktober 2006: Eg var i god form! Her er resultata:
Prolaktin: 1177 (95-975)
TSH: 1,71 (0,40 - 4,00)
FT4: 21,4 (10,3 - 24,5)
Tilbakemeldinga frå endoen var at eg skulle auke Levaxinen med 50µg i veka, til vekedose 450 µg. "Prolaktin er stabilt".
Blodprøveresultata i juni 06:
TSH: 2,83 (0,40 - 4,00)
FT4: 19,7 (10,3 - 24,5)
Prolaktin: 1522 (95 - 975)
Endoen skriv om stoffskiftet at eg ligg litt lågt, at TSH bør ligge nærare 1. Auka derfor Levaxin-dosen til 100 µg søndagar, og held fram med 50 µg resten av dagane. (Snittdose på 57 µg, vekedose på 400)
Er det nokon som har kommentarar på dette? Lurer på om eg skal be om nye prøvar om 6 veker igjen, for å sjå korleis den nye dosen virkar. Ein auke på 50 µg i veka er jo ikkje så mykje? Kan eg i tilfelle be fastlegen min ta blodprøvar? (Så slepp eg å reise i 4 timar til endoen...)
Eg ser no at dei nyaste prøvane er ganske like som dei frå både januar 2007 og juni 2006. Berre i fjor haust, oktober 2006, var resultata 'fine', og sjølv då auka eg med 50µg. Burde ikkje det bety at eg treng doseauke på meir enn 50µg i dag?
Ein annan ting er prolaktin-verdiane. Kommentaren frå endoen på dei siste prøvane var at prolaktinverdiane er litt høge, og anbefaler doseauke om eg klarer det. (Har tidligare vore plaga med kvalme). Tidligare har eg berre fått kommentar på at prolaktinverdiane er stabile! Men eg nevnte for endoen at eg nok vil prøve å bli gravid om ikkje lenge, kanskje det er derfor han vil ha prolaktinverdiane lågare no?Studine - ferdig skolert
-
06-10-07, 15:48 #3
Svar på spørsmålet ditt er vel ja.
Det vanlige er 100µ i uka, men var det ikke du som bare kunne øke med 25µ i uka ?
Du må jo ta hensyn til hva du klarer, det er ingen grunn til å øke med mer enn du klarer. Øker du for fort kan det ta lenger tid å finne den beste dosen. Du kan sikkert øke litt oftere og nå målet på den måten.
Målingene har gjerne en fallende tendens og det ser ut som at en økning på 50/uke akkurat oppveier den vanlige tendensen.
En gang vil jo det ta slutt og du vil nå maxdosen din.
Det er fT4 verdiene dine som påvirker hvordan du har det, og du bør ikke vurdere disse opp mot en skala som er laga for friske folk.
Kenn på deg selv.
TSH kjenner du heller ikke noe til, så den betyr ikke noe mer.
Det pleier å gå bra å føle seg fram med mye tolmod.........
Hjertebank er gjerne begrensningen, men det vet du.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
06-10-07, 16:13 #4
Ja, med din historie så ville jeg prøvd å få til nye prøver 6 uker eller sånn etter doseøkning.
Det er flere andre med prolaktinom her på forumet tror jeg.
-
06-10-07, 22:23 #5
Takk for svar begge to.
n'Finn: det har gått bra å auke med 50µg i veka tidligare. Har ikkje merka noko plager ved slik auke, hjertebank hadde eg berre når eg begynte på Levaxin for to år sidan.
Får auke dosen som anbefalt, men så vil eg be om nye prøvar om 6 veker. Kan eg be fastlegen ta desse prøvane?Studine - ferdig skolert
-
14-11-07, 23:05 #6
Bruker
- Medlem siden
- Nov 2007
- Sted
- Tromsø
- Meldinger
- 4
du skal kunne få fastlegen din til å ta disse prøvene ja. det har jeg gjort, selv om sykehuset ikke er langt unna..! Men når jeg var hos spesialist på sykehuset fikk jeg med meg flere ferdig utfylte blodprøveskjema, så kunne jeg dra å ta blodprøve på sykehuset når det måtte passe, så jeg tok vell prøver med 1-2mnd mellomrom (regulerte det selv). prøvesaverene gikk til legen, som sendte meg brev, hvis det var noe som skulle reguleres eller om det var noen avvik eller noe.
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
15-11-07, 19:17 #7
Takk for svar Christine!
Har bestilt meg time hjå legen i neste veke. Det er første gong eg er hos denne legen, så eg er litt spent på det møtet. Det er då litt over 6 veker sidan eg auka dosen, så eg er sjølvsagt spent på korleis prøvane ser ut.
Eg er uansett i langt bedre form i dag enn eg var sist eg var her!
Då har eg vore hos ny, veldig trivelig lege, synd at han berre er vikar... Det var helt ok å ta prøvar der, for så å konferere med endoen min per tlf. Ba derfor om å få tilsendt prøvesvarene når de forelå, men uten å få ny time sånn som er vanlig. Jeg fikk også skryt for at jeg fulgte opp mine egne verdier, og for at jeg visste litt om sykdommen min! Bra!
Nå er det jo sånn at vi planlegger barn om ikke lenge, noe jeg sa til legen, og da er det jo viktig å være bra dosert.
Allerede 7 dager etter legebesøket lå prøvesvarene mine i postkassen. Men uten referanseområdene. Legen hadde faktisk tatt alle! stoffskifteprøver, inkludert antistoffer. Jeg hadde bare forventet at han tok TSH og FT4, i tillegg til prolaktin.
Men ok, jeg manglet altså referanseområdene. Alle her inne vet jo at de er viktige for å vurdere prøvene sine?! Og at referanseområdene kan være ulike for ulike labber, noe ulike i alle fall?
Jeg tenkte jo at legen hadde glemt å få de med (legen hadde skrevet litt om svarene, pluss signert på brevet). Jeg tok en telefon til legesenteret, og da ble jeg rimelig overrasket!
Ringte legesenteret, og spurte etter referanseområdene på prøvesvarene mine. Dama (legesekretæren) sa først at prøvene nok var fine, siden jeg ikke var blitt kalt inn til ny time. (!)
Jeg sa at jeg hadde avtalt at jeg ikke skulle ha ny time, og ba igjen om å få referanseområdene de brukte. Da fikk jeg vite at hun ikke bare kunne sette meg over til legen, for han kan jo ikke slå opp i en bok på alle disse prøvene! Hvilken bok, lurer jeg på...
Nå begynte jeg å bli imponert over dama, og jeg forklarte at labbene ofte har ulike referanseområder, og at jeg måtte ha referanseområdene for labben de brukte for å kunne tolke prøvene mine! Da begynte dama å analysere prøvene for meg, og sa at en TSH på 2,93 var innenfor normalen. (At hun så på svarene jeg hadde med meg fra august, og som legen skrev inn når jeg var der, er en ting. At en TSH på 2,93 slett ikke er bra nok er en annen).
Jeg sa ifra om at hun nok så på feil prøver, jeg satt jo med brevet foran meg. Hun fant nok frem brevet, og så kom hun med at nei, TSH bør være under 1. (Legen har skrevet i brevet at TSH bør ned mot 1,0)
Hvem ba denne legesekretæren om å tolke prøvesvar?!?
Jeg forklarte igjen at jeg trengte referanseområdene, at de skulle videresendes til endokrinolog, og om ikke noen andre kanskje kunne hjelpe meg? Da sa hun at hun ikke kunne hjelpe meg mer, at de bare sendte prøvene til Haukeland. Aha!
Da kunne jeg jo finne referanseområdene på nettet, faktisk er det da samme lab som jeg har hatt tidligere. Men legesekretæren ga seg faktisk ikke ennå, og fortsatte å mene litt om prøvesvarene mine.
Jeg takket pent for synspunktene, og passet på å si at jeg skulle finne frem referanseområdene til Haukeland på nettet.
Dette var en underlig erfaring.
Er det vanlig å sende ut prøvesvar uten referanseområde?
Har noen andre opplevd lignende?
Hehe, eg ser no at eg startar å skrive nynorsk, for så å slå over til bokmål. Uffda!
Slik ser prøvesvara mine ut, tekne 19. november 2007:
(referanseområde for Haukeland i parantes)
S-TSH 2,07 (0,4 - 4,0)
S-FT4 22 (10,3-24,5)
S-Trijodthy (T3) 1,7 (1,3 - 2,6)
S-Thyroxin (T4) 109 (58 - 161 )
S-Thy.per.antis < 10 (< 50)
S-Thyrogl.antist < 20 (< 50)
S-Thyr.bind.glob 13 (13-39)
S-TSH rec.antis < 1,0 (< 1,5)
S-Prolaktin 722 (95-975)
Eg har konferert med endoen min på telefon, og skal no auke vekesdosen med 50µg, til 600µg. Fekk også tilbakemelding om at eg bør vente til det er gått 8 veker etter doseauke, ikkje 6 veker.
Min eigen vurdering er at TSH er litt for høg ennå, sjølv om FT4, T3 og T4 er fine. Formen er bedre enn i oktober, men eg syns ikkje eg har nok energi ennå. Er spent på prøvesvar om 2 månadar!Studine - ferdig skolert
-
01-12-07, 15:58 #8
Jeg har en sjelden gang fåttsvar uten referanseområder, og jeg husker det var fra Volvat. Jeg antar de ikke har lagt det inn i dataen av en eller annen grunn (ihvertfall dengang)
Hos legen min er alltid referanseområdet med på utskriften.
Hvis du går på Fürst sine sider, og på capio, så ser du at det med referanseområder er veldig viktig.
Det pågr forresten et prosjekt som heter NORIP som skal samordne alle referanseområder i Norden. Hvodran de skal få det til uten at alle bruker samme maskiner og samme testmaterialer, aner jeg ikke, siden resultatene avhenger av maskin og testkits........
-
04-03-08, 19:10 #9
Hei igjen alle saman!
Då har eg vore til legen og tatt nye prøvar. Var også denne gong på legesenteret her eg bur, ikkje til endokrinologen.
Prøvesvar av 12. feb. 2008: Denne gong med referanseområde!
TSH: 0,11 (0,40 - 4,00) L
FT4: 25 (10,3 - 24,5) H
T4: 119 (58 - 161)
T3: 2,0 (1,3 - 2,6)
TBG: 17 (13 - 39)
Thyroglobulin: 0,5 (<150)
Thyroglob.antist.: 36 (<50)
TPO antist.: <10 (<50)
TSH rec antist.: <1,0 (<1,5)
Ligg litt låg TSH no! Formen er bra, men bør eg vere uroa over desse resultata? Skulle kontakta endokrinologen i Bergen, men eg ventar på prøvesvar på prolaktin før eg kontaktar han.
(Legen, eller nokon andre, hadde gløymt å krysse av for måling av prolaktin, så eg må tilbake og ta nye prøvar)
Pga barneønske vil eg gjerne ha så fine prøvar som eg kan. Har heile tida fokusert på å få TSH ned mot 1, men kva no? Bør TSH ikkje ligge under 1?
Legen har også denne gong kryssa av for antistoff-prøvane, forstår ikkje heilt kvifor. Trudde det berre var for å finne årsaken til lågt stoffskifte? Men no ser eg at eg ikkje har antistoff mot tyroglobulin lengre! Betyr det noko? Kan det ha samanheng med at stoffskiftet mitt eg høgare no? (Det betyr vel ikkje at eg er på veg til å bli kvitt denne sjukdommen vel?!?)
Set stor pris på tilbakemelding!Studine - ferdig skolert
-
04-03-08, 20:13 #10
Hei!
Du ligger litt høyt nå (ikke lavt) og da er ft4 høyt og TSH lavt.
I og for seg betyr jo ikke lav TSH nødvendigvis at du er overmedisinert, for mange får det av exogen thyroxin (betyr at hypofysen er veldig følsom for tilført stoffskfitehormon og da forekommer ofte lav TSH uten at man alltid er overmedisinert) men legen vil også se din høye ft4 og kutte litt ned på dosen.
Din totale t4 er ikke over referansområdet og din TBG er lav, hva er din ferritin, den kan ofte bli høy når man er overmedisinert og det kan hjelpe å skille mellom riktig dose og overmedisinert...
Din t3 ser lav ut.
Det er tross alt det aktive hormonet.
Mulig at bare en liten justering er nødvendig.
Post litt inne på forumet, der er flere som leser der enn her.
Det er bra å liste opp referansområdene sakkurat slik du har gjort slik at der er lettere å uttale seg.
Du skriver at formen er bra, og jeg tipper at du da ikke er overmedisinert.
Og din prolaktin, hvordan ble den? Den er ofte høy ved undermedisinering og faller ved riktig dose.
nora
Svar med sitat
Bokmerker