Side 5 av 5 Først 12345
Viser søkeresultater 41 til 48 av 48
    Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

Hei. Det er jod i lett-melk, de andre skal være greie!! Også jod i Lett-oster, så der har en for å slanke seg....

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Neida, ikke uten at det kan påvises jodreaksjoner. Men det er nok endel som har dette.
    Jeg hadde alltid kjempereaksjon etter pirquet-prøven på skolen.
    Tilslutt prøvde de uten å ta på dråper også, og reaksjonen var like stor da.
    Legen sa jeg var ellergisk mot jod for pennesplittene var jodbehandlet, men har aldri merka noe til overfølsomhet senere.

Når ikke jod brukes av kjertelen skulle en tro at den daglige jodtilførsel gjorde at det hopet seg opp jod i kroppen, men jod er flyktig og blir ikke lenge. Likevel skulle en tro at vi har mer jod i kroppen enn andre.

Men vil du utrede dine mistanker mot jod så kan du gå over til økologisk melk. Den er det ikke jod i, og det kan nevnes flere gode grunner til å bruke økologisk, så det er ikke så galt å prøve.
    Joden i melka kommer fra kraftforet som inneholder fiskeproteiner.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Takk for svar. Jeg går over til økologisk. Dette visste jeg ikke.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Glemte jo å si at økologiske kuer ikke får kraftfor da.
    Og, at når dette varierer med foret er innholdet forskjelllig fra leverandørene. Melka fra forskjellige leverandører blandes så en viss stabilitet skaper dette.
    Jod finnes derfor i alle vanlige melke typer for man prøver ikke å fjerne dette. Det anses som en fordel at det er jod i melka og det er jo bra for de fleste.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

baremei Gjest

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn
    Joden i melka kommer fra kraftforet som inneholder fiskeproteiner.
    Jeg har lært at den for det meste kommer fra jurvasken - med jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Har vært borte fra dette npen år nå, men jeg tror ikke jurvasken inneholder jod lenger, men den gangen det ble brukt avsatte det nok lite likevel.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Vet ikke facit om hvor joden kommer fra nå, nen det er en del jod i melk som har konsekvenser for dem med dermatitis herpetiformis (en avart av cøliaki og de får vonde blemmer når de får i seg noe jod).

Her på Mølla har de importert økologisk korn fra Australia for det er det kraftforet som økologiske kuer får.
    Så de må da få kraftfor, bare at det kommer fra Australia noen genger....

For og Jod: På det tyske hsashimotos-forumet står det noe om at de har stoppet jod eller minsket det i dyrefor. har ikke finlest det. Det er mulig at de har flere aksjoner på gang.
    Jeg vet ikke om det innebærer at flere matvarer er spiselige for dem som reagerer på jod. Kan prøve å følge litt med.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Vestfold
    Alder
    67
    Meldinger
    61

Standard

Fant ei side om jod og noen andre mineraler. jeg lette etter noen opplysninger om jod siden jeg stusser litt på hvorfor jod bare skulle være i lettmelk og ikke i andre melkeprodukter samt at jeg stusset over at det kom i melken pga. foret til kyrne. etter hva jeg hadde lært tidligere så hørtes dette litt merkelig ut.
    http://www.naturmineraler.no/algeaktiv.html

Side 5 av 5 Først 12345

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn