Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 30

Tråd: Fluor

Medlem siden
    Mar 2005
    Meldinger
    101

Standard Fluor

Husker fra gamleforumet at fluor ikke er bra for oss. Er det noen som kan forklare hvorfor? Kan vi ikke bruke munnskyllemiddel heller? Tannlegen min sier jeg har et begynnende hull og at fluoren vil både hindre utvikling og lege tannen. Vet ikke om noe annet preparat som gjør begge deler. Vet dere?
    Høy og lav på samme tid
    • Smil fra meg

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    60

Standard Fluor ...et avfallsstoff

Hei Ada!

Fluor er ikke bra for noen, og at det skal være bra for tannhelsen basseres på feiltolkning av forskningsrapporter fra USA i etterkrigstiden. Dette er vanskelig å få opp i dagen, for her er det STORE penger på spill. Vil du vite mer, bør du lese The fluoride deception (...den fikk min mann til å slutte med fluortannkrem på dagen). Det finnes også gode artikkler i Mat og Helse, f.eks.:http://www.matoghelse.no/index.php?id=309582

Når det gjelder oss stoffskiftepasienter, skyldes advarselen at fluor ligner veldig i molykylær form på hormonet T3, og kan stjele dennes plass i cellereseptorer. Selv sluttet jeg med fluortannkrem for flere år siden, og kunne faktisk kort tid etter gå bitte litt ned i min daglige dose stoffskiftemedisin.

Mvh
    Siri Ann
    En solskinnshistorie?
    No one needs a smile as much as someone who has none left to give. So if you meet someone like that, leave him one of yours.

baremei Gjest

Standard

Men hallo! Her snakker vi om mange mg pr. dag - den mengden du får i deg i tannkremen er jo mikroskopisk i forhold.

Og rapporten tar for seg industriell produksjon med fluor og store tilsetninger i drikkevannet i abnorme doser for mange år siden!

Om fluor er bra eller ikke skal jeg ikke mene noe om, men å legge denne rapporten til grunn blir jo helt feil - det er ikke tannkrem og fluorskylling den snakker om - i det hele tatt.

Selen er også ett av de giftigste stoffene vi får i oss, likevel trenger vi det for at kroppen overhodet skal fungere. Men i mikroskopiske doser... Og av selenmangel får man lavt stoffskifte...

I de årene hvor tannlegene var usikre på fluor og mange barn ikke fikk lenger gikk også tannråten i Norge dramatisk opp.

Og at proteiner og fett ikke starter syreangrep i munnen er med respekt å melde pissprat. ALL inntak av føde og drikke starter syreangrep - bortsett fra vann.

Den virker spekulativ og dårlig underbygd, synes jeg.

baremei Gjest

Standard

Dessuten står det her http://www.matoghelse.no/index.php?id=309835:

"De stedene som har lovbestemt tilsetning av fluor til drikkevannet, bruker vanligvis omkring én del fluorid til en million deler vann, hvilket betyr at man lett kan få i seg flere mg fluor per dag. For mye fluor kan gi varige flekker på barnas tenner, og i Japan har man funnet at så lave konsentrasjoner som 0,6 mg/liter"

Ingen skal fortelle meg at en fluorskylling morgen og kveld og/eller tannkrem kommer i nærheten av disse dosene her.

Bare for å ha sagt det: jeg kan ikke nok om fluor til å mene hverken det ene eller det andre, men disse artiklene tar jo helt av og snakker ikke om dagens tilstand, men om "forskning" for mange tiår siden og om helt andre mengder enn vi får i oss i dag.

Og å snakke om at fluor bør vekk fordi "små barn kan fristes til å spise for mange fordi det smaker søtt og godt" er tull - det gjelder mors fargerike p-piller også - de skal oppbevares utenfor barns rekkevidde. Det skal C-vitaminene også. Og flaska med Plumbo.

Ã… bruke det som argument MOT fluor faller på sin egen urimelighet.

Kjenner jeg blir litt hissig her - dette blir for dumt. Kan hende andre rapporter er mer saklige, og da skal jeg tro på dem, men DETTE holder ikke.

baremei Gjest

Standard

http://www.fmh.no/artikkel2.02.html

Dette, derimot, synes jeg ser etterrettelig ut - og skal være ting tannlegen informerer om hvis fluorinnholdet i vannet er høyt:

Fagområdet geomedisin
    De fleste av leserne har antagelig hørt om sammenhengen mellom forekomst av tannråte og fluorinnholdet i drikkevann. I store deler av Norge, der det er lite fluor i drikkevannet, har det vært mye tannråte. Men i vår tid er det vanlig at både barn og voksne bruker fluorholdig tannkrem. Mange barn får også fluortilskudd i form av tabletter. Slike forholdsregler har bidratt til at tannhelsen i Norge er bedre nå enn før. Mindre kjent er det kanskje at det noen steder i landet kan være for mye fluor i drikkevannet. Dette kan også føre til skader på tennene, i slike tilfeller i form av flekker på tannemaljen (Bjorvatn et al. 1994, Bårdsen 1999). I verdensmålestokk er denne siste type skader vanligere enn tannråte. Dersom fluorinnholdet i vann og jord er svært høyt kan det i varmere strøk med stort inntak av drikkevann faktisk forekomme alvorlige skjelettskader i befolkningen på grunn av for stort inntak av fluor (Ã…rflot 1981). Slike tilfeller finnes for eksempel i deler av India, Kina og Øst Afrika (Fig. 1).

Og lenger ned i samme artikkel står det om forekomsten av struma i forskjellige deler av landet.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Jeg har skrevet litegrann om dette på hjemmesiden min:

http://www.stoffskifte.info/selvhjelp.html

Mary Shomon har skrevet en del om dette, basert bl.a. på en ny rapport fra "the National Academy of Sciences National Research Council". Du kan lese kapittelet i rapporten som omhandler effekter på endokrine organer, spesielt skjoldkjertelen, her (naviger med knappene øverst på siden for å bla i sidene):

http://darwin.nap.edu/books/030910128X/html/189.html

Her er Mary Shomons sider om dette:

http://thyroid.about.com/od/drsrichkari ... de2006.htm

http://thyroid.about.com/od/newscontrov ... de2006.htm

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    60

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av baremei
    Kjenner jeg blir litt hissig her - dette blir for dumt. Kan hende andre rapporter er mer saklige, og da skal jeg tro på dem, men DETTE holder ikke.
    Ja, og helt unødvendig synes jeg og ...ja, å hisse seg så opp!

Selv om jeg stiller tvil til all fluorbruk*, er det klart jeg burde holde meg fra å utdype dette og KUN svare på det Ada spurte om ...så ville vi kanskje unngå at noen fikk problemer med blodtrykket.

Når det gjelder artikkelen jeg viste til, har jeg kun lest den i bladet - jeg vet ikke hvordan de har underbygget/dokumentert på nettet, men synes de er flinke i bladet, med gode kildehenvisninger.

*Studier som viser at fluor forebygger hull i tennene er gjort på et tidspunkt hvor sukkertilgangen var lav ...så ...er det sukkerfraværet eller fluoren som har æren?
    En solskinnshistorie?
    No one needs a smile as much as someone who has none left to give. So if you meet someone like that, leave him one of yours.

Medlem siden
    Mar 2005
    Meldinger
    101

Standard

Ja, her er det delte meninger, eller er det det, og jeg er helt enig med Siri Ann ar det ikke er nødvendig å hisse seg opp! Jeg er også veldig usikker på fluorbruken. Fluor er vel den mest skadelige miljøgiften vi kjenner?, og jo flere mangler vi har i kroppen, jo verre er det å bruke fluor, har jeg lest. Jeg har tenkt å spørre Belgialegen om dette. Reiser dit i morgen. Er så spent på hva han sier om tilstanden min nå, at'e :P !
    Høy og lav på samme tid
    • Smil fra meg

baremei Gjest

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Siri Ann
    Sitat Opprinnelig skrevet av baremei
    Ja, og helt unødvendig synes jeg og ...ja, å hisse seg så opp!
    Jeg ventet på det...

Jeg hisser meg ikke opp over deg, eller over din mening om fluor. Den skal du få ha, og du har sikkert lest mer enn meg om akkurat det og det er mye mulig du har rett.
    Jeg presiserte også at jeg ikke mener noe om fluor er bra eller ikke.

Det jeg derimot mente noe om - og hisset meg opp over (blodtrykket er helt fint, takk) - var artikkelen. DEN er spekulativ og dårlig underbygget. Den henviser ikke til noen kilder av noe slag, det er bare en masse "fakta" som slenges ut, uten at man får bekreftelser noe sted.

Jeg vet tonen min av og til oppfattes hissig, men hvis man leser det jeg har skrevet vil man se at jeg snakker om SAKEN, ingen personer eller meninger er nevnt eller angrepet.

Så kan vi skille sak og person, please? Takk. 8)

Selv om jeg stiller tvil til all fluorbruk*, er det klart jeg burde holde meg fra å utdype dette og KUN svare på det Ada spurte om ...så ville vi kanskje unngå at noen fikk problemer med blodtrykket.
    Som sagt er blodtrykket aldeles utmerket. Jeg "velger" å hisse meg opp over spekulative forskningsrapporter som egentlig ikke inneholder annet enn synsing.

Når det gjelder artikkelen jeg viste til, har jeg kun lest den i bladet - jeg vet ikke hvordan de har underbygget/dokumentert på nettet, men synes de er flinke i bladet, med gode kildehenvisninger.
    Jammen artikkelen handler jo om fluorutslipp som avfallstoff i industrien - ikke om tannhelsen i dag... Det som nevnes om tenner og fluor er jo forsøk fra 50-tallet med gigantiske tilsetninger i drikkevannet. Det er jo ikke tema lenger, og har ikke vært på lenge.
    Det var på den tiden de slapp atombomber "for å se hva som skjedde" med befolkningen rundt Stillehavet, blant annet. Forskningsmiljøene var jo helt på bærtur og bedrev all slags merkelig, hemmeligstemplet forskning uten å informere noen, aller minst de som ble rammet.

Det foregår helt sikkert slike ting i dag også, det er nok mye vi ikke vet, men jeg synes mange av disse fluorrapportene virker litt paranoide. Men jeg skal lese mer, så kan det hende vi lander på samme mening, for alt jeg vet.

*Studier som viser at fluor forebygger hull i tennene er gjort på et tidspunkt hvor sukkertilgangen var lav ...så ...er det sukkerfraværet eller fluoren som har æren?
    Hæh? Det er jo ikke mer enn ca 5 år siden at myndighetene gjeninnførte anbefalingene om å bruke fluor til barn, siden kariesangrepene økte dramatisk etter at de hadde sagt at fluor ikke var nødvendig lenger.

Men at fravær av sukker (og syre) er best er jo hevet over tvil, ikke bare for tennenes skyld.

Men dem som synes jeg er krass: husk at jeg aldri angriper person - jeg snakker sak. Og les det som det. Jeg er ALDRI ute etter noen.
    Så hvis noen føler seg angrepet ville jeg sette pris på om det jeg skriver leses en gang til - som om innlegget jeg svarer var skrevet av noen andre. Ville du reagert da? Sannsynligvis ikke - hvis du skiller sak og person.

Er det ikke litt moro med litt temperatur også, da? Det synes jeg.
    Vi trenger ikke bare være pusekoseklubb, vel? Ikke alle er enige hele tiden, og vi må kunne diskutere også, ikke bare pjuske hverandre på ryggen.
    Være enige om at det er lov å være uenige, uten at noen trenger bli uvenner av den grunn? Får jeg massiv motstand skal jeg moderere meg litt... Kanskje...

baremei Gjest

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av kris
    Jeg har skrevet litegrann om dette på hjemmesiden min:
    http://www.stoffskifte.info/selvhjelp.html
    Linken du viser til her snakker om fluortilsetninger i vannet - "I happen to live in the only city in my county (Sonoma Co., CA) which fluoridates its water"
    Det er noe annet en fluor brukt i tannpleien her i landet.

Du kan lese kapittelet i rapporten som omhandler effekter på endokrine organer, spesielt skjoldkjertelen, her (naviger med knappene øverst på siden for å bla i sidene):
    http://darwin.nap.edu/books/030910128X/html/189.html
    Denne forteller om fluorinnhold i drikkevannet på opptil 6 mg/L - som medfører skader. Redusert til 0,5 mg/L er barna ikke så påvirket.

Igjen: her er det da snakk om tilsetning i drikkevann, som da kommer i tillegg til evt. fluor i mat mm. Og dette var i 1933.

Videre står det: fluoride was once thought to compete with iodide for transport into the thyroid, but several studies have demonstrated that this does not occur.

Og dette er interessant:
    ...Although endemic goitre is now generally attributed to iodine deficiency, some of the goitrogenic areas associated with fluoride exposure were not considered to be iodine deficient. Obel indicated that many causes of fluorosis in Kenya occur concurrently with goitier.

MEN så kommer det mer: Several authors raise the possibility that the goitrous effect, if not due to fluoride, is due to some other substance in the water (e.g. calcium or water hardness) that was associated with the fluoride concentration or that enhanced the effect of fluoride.

Og noe som bekrefter noe vi nå vet er riktig:
    Dietary selenium deficiencies can also affect normal thyroid function - no information on dietary selenium is available in any of the fluoride studies.

Over er Kenya nevnt, og bittelitt lenger ned i rapporten står det at selen-mangel er vanlig i deler av Kina og Afrika pga proteinfattig kost.

Øverst på s. 194 er ramset opp et utvalg rapporter som alle konkluderer forskjellig om forekomsten og forholdet fluorose/struma.

Så kommer det om fluor-skader i Nepal, hvor jod-mangelen er uttalt. Og da kan vi ane en sammenheng etterhvert: høyt innhold av fluor, kombinert med for lavt jod-inntak igjen kombinert med for lavt proteininntak, kan resultere i skader.

Så når deler av Kina har lavt jodinntak og proteiner fordi de spiser mest ris (kokt i vann!), har drikkevann med høyt innhold av fluor og kanskje attpåtil drikker mengder med grønn te (som kan inneholde mye fluor, i tillegg til det i vannet) - da begynner vi å snakke problemer.

Ja, da er fluor farlig. Det samme er for mye ris og for lite fisk/kylling og for mye grønn te.

Men det er jo noe helt annet enn fluortannkrem i Norge...

Så jeg leser videre. Rapporten virker forresten ytterst saklig og korrekt og har kildehenvisninger i fleng, så takk for den.

Så nevnes det at ved drikkevann som inneholder 2,3 mg/L øker TSH, T3 synker og jodopptaket øker.
    Ved normalt inntak, oppgitt til 1 mg/L er det ingen endring. Og drikker du to liter vann om dagen, i tillegg til annen væske man får i seg i mat og te og tannkrem og whatever, snakker vi om doser på minst 2 mg pr. dag.

En fluortablett til barn inneholder 0,25 eller 0,50mg, til barn over 12 og voksen er den på 1mg.

Og det er få steder i Norge med høyt fluorinnhold i vannet. Dessuten mangler vi generelt ikke proteiner eller jod. Selenmangel tror jeg derimot er et problem også her, og problemet øker kanskje ved samtidig inntak av mye fluor.

Og jammen ja: lenger ned står det: The authors suggested that high fluoride might exacerbate the effects of iodine deficiency.

En annen rapport nevner arbeidere i en alumiumsfabrikk som hver dag fikk i seg så mye som 10 mg/arbeidsdag. De hadde varierende grad av stoffskifteproblemer. Og leversvikt.

At fluor er skadelig i høye doser er greit og hevet over tvil, giftig så det holder (jeg presiserer at jeg aldri har antydet noe annet).

Jeg er kan være med på at man kanskje kan droppe fluortabletten, men at fluortannpasta og -skylling er det minste farlig er det ingenting av det jeg har lest så langt som tilsier.

Så jeg mener dette bør være to forskjellige temaer:

1 - normalt forbruk av fluor (gjennomsnittlig drikkevann, tannpasta med fluor, skylling, pensling og kanskje fluortabletter).

2 - vann med tilsatt eller høyt innhold, industrielle utslipp, kosthold fattig på jod og proteiner, selenmangel (som jo tilsammen antyder et generelt ernæringsproblem) og inntak av næringsmidler naturlig rike på fluor, f.eks. grønn te.

Også måtte jeg lese litt til, og finner jammen meg at fluor har vært brukt som behandling for Graves, og dempet hjertebank og skjelvinger og vekttap i løpet av 4-8 uker...

Komplekse greier. *puh!*

Men nå orker jeg ikke mer... Og konkluderer at for mye eller for lite av alt er like galt.

Alle som er interessert i dette burde lese den rapporten. Og jeg klarer ikke med min beste vilje se at fluortannkrem kan være farlig. Dropp heller store mengder grønn te.

Og ha en fortreffelig kveld!

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Te og fluor
    Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte og fluor
    Svar: 12
    Siste melding: 04-10-09, 15:35
  2. Fluor - links
    Av Mod i forumet Barnas utvikling og fluor
    Svar: 3
    Siste melding: 02-08-09, 22:04
  3. Fluor og børn