Viser søkeresultater 1 til 10 av 81
-
13-04-06, 13:41 #1
Desember 05: Graves. April 08: Radioaktiv jodbehandling. Nå lavt stoffskifte.
FT4 var ved siste måling steget til 13. Legen reduserte Neo*en til 7,5mg. Jeg har virkelig hatt en hypotur den siste tiden. Selvfølgelig mener legen at man ikke blir deprimert av å ha lavt stoffskifte. Dette må skyldes andre årsaker. Kjenner dere også denne frakken? Han mente at hele dosen skal tas om morgenen. Slo til og med opp i "bibelen" mens jeg så på og sa triumferende at jeg tok feil når jeg mente at dosen burde splittes. Dette gjaldt bare større doser.
Siden forumet her har ligget nede - jøss, men jeg har savnet dere - har jeg fått meg en engelsk Graves-venninne på nettet som mener at dosen med stor fordel kan splittes: 2, 5mg morgen og 5mg kveld. Hva mener dere? Jeg ønsker å gjøre det som gir best effekt. Egentlig burde vel dosen vært redusert til totalt 5mg.Desember 05: Graves. April 08: Radioaktiv jodbehandling. Nå lavt stoffskifte.
-
13-04-06, 20:15 #2
Uten at jeg har lest dette om Neo-merc, så er jo dette en medisin som slår ut antistoffer og jeg ville anta at det kan være bedre med ett større angrep på disse pr dag enn 2 mindre, men det kan sikkert argumenteres for begge.
Det er jo forskjellige strategier man velger med Neo. Noen sier at store doser + Levaxintillegg gir bedre og raskere resultater enn lave doser uten Levaxin over lengere tid.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
13-04-06, 22:14 #3
Jeg er selv hypo akkurat nå, men hadde høyt stoffskifte i 1999-2000. Under sykdomsperioden tok jeg både Neo-Mercazole og Thyroxin (det er vel det som har byttet navn til Levaxin nå, eller?). Så vidt jeg husker tok jeg Neo om morgenen og Thyroxin om kvelden, men jeg delte aldri dosen på de enkelte tablettene. Jeg fikk ganske raskt stoffskiftet på vei nedover og jeg holdt meg frisk i tre år før jeg ble hypo.
Det kan jo hende at det å dele opp doser ikke passer for alle, kanskje? Jeg vet ikke. Du bør nok spørre legen din om dette.
Og når det gjelder depresjon og hypothyreose: jo, det er en sammenheng! Spør hvilken som helst hypo-pasient om dette og jeg garanterer at nesten alle har hatt dette som symptom!
-
14-04-06, 11:08 #4
Hvis det bare var å spørre legen, så hadde vi vel strengt tatt ikke trengt dette forumet... he, he...
Problemet mitt er egentlig at FT4 har gått raskt ned og lå under nedre grense,derav hyposymptomer, men er nå på vei oppover igjen. Etter min mening reduserte legen dosen for seint. FT4 var nede i 11, er nå 13, men den må vel opp til 17-18.
Jeg husker ikke helt, men er du hypo pga fjerning av kjertelen eller radioaktiv behandling?Desember 05: Graves. April 08: Radioaktiv jodbehandling. Nå lavt stoffskifte.
-
14-04-06, 13:09 #5
Nei jeg ble hypo helt "tilfeldig" egentlig. Fikk høyt stoffskifte da jeg var 14 år, men ble kun behandlet med medisiner. Ble ikke operert og tok ikke radioaktivt jod. Har i flere år hatt ganske høy Anti-TPO; kanskje det er derfor jeg ble hypo nå? Hehe... mystisk sykdom
-
14-04-06, 13:59 #6
Disse fT4 verdiene sier egentlig ikke så mye om den formen vi selv føler at vi er i. Da jeg gikk på Levaxin varierte denne verdien ganske mye og ganske ofte - og ganske uten noen grunn også, men formen var like elendig hele tia. De var aldri lave, sånn mellom 16 og 26.
Så kom jeg på Armour og verdien datt til 6-8 med en gang, men da følte jeg meg bra - iallfall iforhold til hvordan jeg hadde hatt det.
Etter et par år på Armour er verdien fremdeles lav, men jeg har det fint. DA jeg var på høy dose (4Grain) var den 15, men jeg klarte ikke være på den høye dosen, så nå har jeg begynnt med 2Grain + 25µG Levaxin.
Jeg ville bare si fra om at mine erfaringer er at fT4 verien ikke sier noe om det reelle stoffskiftet mitt på Levaxin, og kanskje er det ikke noen reell verdi på Armour heller.
Om jeg får noe nytte av cocktailen gjenstår å se.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
15-04-06, 16:58 #7
Du følger ikke strømmen du da n'Finn, da jeg forstår at de fleste har det best når FT4 er over midten (mot høyt). Håper at jeg finner ut hvor jeg har det best innen rimelig tid. Det tar virkelig på å gå opp og ned slik... Kroppen kan ikke ha godt av denne berg-og dalbane-tilstanden!
-
16-04-06, 07:53 #8
Det er mulig du har rett brits. Vi er jo forskjellige, men kanskje er det få som meg

Jeg har jo justert dosen etter blodprøveresultater og ser jo at tall går opp når dosen øker og sånn, men har ikke funnet noe tall der jeg føler meg best. Og selv om jeg ligger på akkurat samme dose, så varierer blodverdiene betydelig.
Til å begynne med var det helt utenfor skalaen, altså fra for lavt ene gangen til for høyt neste gangen. Utslagene ble mindre etter noen år, men jeg hadde dette hele tia jeg gikk på Levaxin.
Dette ble bra på Armour, men jeg kan like gjerne bruke små dosevariasjoner for å finne det optimale for meg.
Da blir blodprøver verdiløse for meg.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
16-04-06, 12:15 #9
Enig med deg n'Finn at det ikke ensidig nytter å se på prøveresultatene. Det viktige er hvordan man har det. Jeg må bare si at jeg stopper ikke å forundre meg over hvilke dramatiske endringer, psykisk og fysisk, som varierende stoffskifte forårsker.
-
23-04-06, 11:34 #10
Hvor er dere med høyt stoffskifte?
Misforstå meg rett - jeg ønsker ikke at denne diagnosen skal ramme flere, men jeg savner dere som allerede har fått denne dritten
Jeg er inne på forumet nesten hver dag og leser og lærer så mye jeg kan fra dere med lavt stoffskifte, men der kan jeg ikke bidra med så mye. Savner å være aktiv selv.
Bruker et par amerikanske forum, men der blir det mest lesing fordi den skriftlige engelsken er på nivå med en to-åring
Hvis det finnes en "Gravianer" som leser dette, kan du kommentere følgende:
- man er dårlig
- får diagnose
- begynner på Neo-M og betablokker
- man er fremdeles dårlig
- får gode perioder (5-10 dager)
- får dårlige perioder (5-10 dager)
- de gode periodene blir lengre
- FT4 synker
- man blir dårligere
- FT4 havner under minsteverdien
- legen reduserer dosen Neo-M
- dårlige dager
- gode dager
- Ft4 stiger innenfor ref.området
- fremdeles dårlige perioder (HELE PÃ…SKEN)
- siste 6 dager rimelig bra - oppadstigende form
? Skal jeg vente på neste dårlige periode eller kan jeg prøve en forsiktig optimisme?
Hvis vi går for den optimistiske linjen så vil teorien min være at det er den hormonelle ubalansen som har forårsaket den veldig skiftende formen og at hvis jeg nå (i samarbeid med legen) klarer å holde hormonnivået noenlunde stabilt innenfor ref.området så vil også formen stabilisere seg.......Desember 05: Graves. April 08: Radioaktiv jodbehandling. Nå lavt stoffskifte.
Lignende tråder
-
Radioaktiv jodbehandling
Av popsy i forumet Radiojod / Radioaktiv jod behandlingSvar: 20Siste melding: 13-06-15, 18:36 -
Som jeg fryktet. Diagnosen lavt stoffskifte i april 2010, men prøver i grenseland
Av Karin i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 21Siste melding: 18-09-10, 10:16 -
Onsdag 16. desember
Av Bellissimo i forumet Forum: Kos, kaos og humorSvar: 8Siste melding: 17-12-09, 08:02 -
Noen som har erfaring med Radioaktiv jodbehandling?
Av Mona K i forumet Radiojod / Radioaktiv jod behandlingSvar: 4Siste melding: 07-02-08, 09:45 -
Diagnose lavt stoffskifte fikk jeg i april - tror jeg det var
Av belit i forumet Lavt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 26-07-07, 23:04
Svar med sitat
Bokmerker