Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
Hybrid View
-
17-09-14, 11:55 #1
Sv: Lavt stofskifte med normale blodprøver ?
Ja, der var det mye interessant lesing, Anisa!
Jeg er av samme oppfatning og mening som deg når det gjelder at sentral hypotyreose ikke er så sjelden som de skal ha det til. (Sentral hypotyreose er et samlebegrep når man ikke vet om problemet sitter i hypofysen (sekundær) eller i hypothalamus (tertiær).)
Men jeg skal IKKE ha takken for at det blir gravd frem spennende og interessant forskning!
Jeg stiller bare spørsmål i håp om at noen vet noe. Det er DU som skal ha takken for å bruke din tid på å legge ut lenker som kan dra prosessen videre mot en mulig diagnose!
Jeg skal laste ned og lese artikkelen!
Jeg tenker at, jo, jeg kjenner at syntetisk T4 ikke strekker til. Jeg må nødvendigvis "overdoseres" for å få en god fT3 - så langt stemmer det med sentral/sekundær hypo i følge det du skriver. Men selv om jeg evt. får utslag på TRH-test (hvis jeg kommer så langt), så kommer jeg ikke til å spise syntetisk T3, med mindre NDT viser seg å ikke fungere. Jeg har nok utdannelse innen kjemi (og miljøgifter) til å forstå det...
Jeg skal absolutt ta det opp med fastlegen igjen. Jeg er usikker på om TRH-testen er i bruk lenger her til lands, men det kan jeg finne ut av. Jeg tar gjerne den testen, om ikke annet for å utelukke at det sitter i hypofysen. Utelukkelse er også et svar!
Jeg ble veldig glad for innlegget ditt Anisa! Tusen takk!

Edit: Noe annet som kan tyde på hypofysær svikt i en eller annen grad, er at jeg gjennom to svangerskap og fødsler har økt skostørrelsen med 1,5 størrelse. Det går ikke tilbake, det har vært reell vekst (og jeg har skifta ut alle sko og støvler unntatt et par crocs og et par gummistøvler som tidligere passa (og fortsatt var for store) med tykke raggsokker, men som nå passer fint med tynnere sokker).
-
17-09-14, 13:08 #2
Når det gjelder skostørrelse så har jeg til tider økt. Jeg var en liten 40/stor 39 som utvokst. Innimellom har 40 knapt holdt. Nå er jeg en ren 40, men opplever noe bedre plass enn på det verste, heldigvis.
For meg har det mye sammenheng med generell "vassenhet" og den ble mye bedre/mindre med 100% glutenholdig mel-kutt. Jo jeg går etter "naturlig glutenfritt"-regelen så ikke noe "glutenfri hvetestivelse" her annet enn de gangene jeg spiser brødvarer ute.
Nå kan jeg ta rundt håndleddene mine med tommel mot lillefinger (såvidt, men jeg kan) .. .før slet jeg med å nå pekefingeren, selv med 10kg lavere vekt. Så de som mener man ikke kan være kornintolerant uten å ha cøliaki kan bare spise bollene sine ifred - mer til dem.
Jeg vet seff. ikke hvor mye av dette kom er kornintoleranse og hvor mye som var t3-mangel, men for min del må jeg iallfall ha øynene på begge ballene - for bare en av dem blir for dårlig.
Med hensyn til NDT så må jeg visst "overdoseres" (iforhold til TSH, ikke fT3/fT4) der også... men det bekymrer meg NADA så lenge hælrefleksen fremdeles karakteriseres som "svak", jeg har tannmerker langs tunga og jeg har en baseline beintetthetsscan fra 38års alder i bakhånd...
Bare noen innspill som du kan ta med videre. Tvitvi for en vidsynt og åpen lege.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
17-09-14, 13:36 #3
Ja, jeg er klar over at det ofte er "vassenhet" som gir forskjell i føttene over tid.

...men neppe for meg. Jeg kan være så vassen som kroppen selv vil, bare ikke i "ekstremitetene" som håndledd, hender, ankler, føtter og ansikt. Noe annet er at jeg kjenner det presser på innvendig i de områdene, jeg antar det er ødemer på noe vis. Men jeg er temmelig sikker på at mine føtter har vokst.... De har ikke endret størrelse fra jeg var 16 til jeg var 30, og så plutselig 1,5 størrelse på 2-3 år...
-
17-09-14, 14:37 #4
Ja, der er jeg også. Men spørsmålet er om legen har rett i at vi er "overdosert" når vi som bruker NDT/thyroid med 25 % T3 får en supprimert TSH. I følge Koren Dahll er det en naturlig følge av å bruke T3. Min holistiske lege vil ha meg ned, jeg føler meg rett dosert, så der er vi uenige. Jeg har vært gjennom nok leger som har endt med å underdosere meg, så den fiskekroken biter jeg ikke lengre på. Om den holistiske legen har rett i at TSH bør ligge høyere selv ved T3 bruk, så kan det jo hende at det butter mot ett eller flere steder i kroppen?
Jeg har også gått opp 1-2 skostørrelser. Jeg har gått fra 39 til 40-41. Interessant at det kan ha bakgrunn i hypofysen. Hypofysen er jo en del av HPA-aksen (hypotalamus – hypofysen – binyrene på norsk). Det at føttene vokste skjedde blant annet etter graviditet, hvor jeg hadde en langt fremskredet hypotyreose, uoppdaget.• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
18-09-14, 09:43 #5
Jeg må bare presisere at jeg ikke VET om det har bakgrunn i hypofysær svikt at jeg i svangerskapene har vokst i føttene. Jeg tenker også at pga nedadgående stoffskifte (snikende og uoppdaget gjennom mange år), så har andre hormoner prøvd å balansere det ut. Kanskje jeg fikk en boost av veksthormoner, kanskje det er hypofysen som er i ulage. Kanskje det er ett fett... Uansett merker jeg meget godt svingninger gjennom menstruasjonssyklusen, noe jeg aldri har vært plaget med tidligere, med unntak av da jeg bruke p-piller (duh! ...etterpåklokskap...). Tirsdag var jeg hyper på formiddagen, hypo (og sovna på sofan) etter middag, og ok utover kvelden. I går var formen grei, men fikk en skikkelig dipp i kjelleren humørmessig noen timer på ettermiddag/kveld. Det er midt i eller rett over eggløsing akkurat nå.
Legen sier at jeg ikke skal henge meg så mye opp i "ting" og bruke for mye energi på sånt, men jeg klarer overhodet ikke å unngå å legge merke til alle de rare tingene som skjer i kroppen min! Dessuten kan jeg meget godt huske hvordan det var å være "frisk"!! (Legen er mann - har det noe å si?
)
-
29-06-16, 21:40 #6Badehetta Gjest
Elsker denne tråden! Mye bra lesning. Var nettopp hos fastlegen min. Og stoffskiftet mitt var visstnok i spontan bedring med ft4 omkring 10 og TSH på 1,3 ca!!! Joda, lett økning i ft4 fra omkring 8-9 før. Men at det "ser bra ut"?? Niks.
Lignende tråder
-
Lavt stofskifte med normale blodprøver ?
Av Anisa i forumet Normalverdiene?Svar: 9Siste melding: 29-06-16, 21:40 -
Ganske normale blodprøver?
Av I-D-M i forumet BlodprøverSvar: 2Siste melding: 03-12-12, 12:01 -
Normale blodprøver. Alle symptomer på lavt stoffskifte...
Av Anisa i forumet Normalverdiene?Svar: 3Siste melding: 06-07-12, 00:08 -
Normale blodprøver og bilder, men jeg er jo syk!!!
Av sbjoner i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 3Siste melding: 03-04-12, 10:49 -
"Flotte og normale blodprøver"
Av queenie i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 11Siste melding: 04-03-09, 15:27

Svar med sitat

Bokmerker