Sitat Opprinnelig skrevet av Helen Vis post
Der er dog også flere ting i teksten, som ikke kræver, at man er forsker, for at se problemet.. Fx at man halverede doser, så man kunne bruge en bestemt TSH-test, der ellers ikke var fintfølende nok til at måle lave niveauer af TSH. Hvad?

Nu har jeg ikke lige fundet artiklerne, der førte til den ændring, men umiddelbart tænker jeg, at man nok har brugt en lidt anden argumentation, da man gjorde det? Altså, jeg kunne forestille mig, at man har sagt lidt som i dag; at hvis TSH ikke kan måles, så må det være fordi, man er overdoseret og ergo må man sænke medicinen(?). Mon ikke det er den samme fejlslutning, de har gjort dengang - at når lavt TSH indikerer højt stofskifte hos en ubehandlet person, så må et lavt TSH - som følge af medicinsk behandling - også betyde for højt stofskifte.

Det kan du selv prøve at vurdere :

Og det bliver ikke mindre komplekst af, at der åbenbart findes mere end en type TSH - f.eks. 'Forårs-TSH' Eller kan du smutte forbi Troen på TSH sin ufeilbarlighet, hvor et par interessante emner er parkeret.

Helen? Siden resultatet af 'eftersynet' er landet, spøger simpelthen en gammel sang i tankerne. En sang, du er for ung til at huske, medmindre du omgås 1960'ernes hippier: "Oppe i træet sidder sgu jeg, og jeg er langt, langt væk", sang Young Flowers.

Det er sådan, jeg ser lægestanden i dag - fanget i deres eget spind. De havde malet sig op i det evidensbaserede medicintræ, og deroppe sidder de sgu, langt, langt væk - fra realiteterne!

På et eller andet tidspunkt i den fjerne fortid i 60'erne, da euforien over at sygdomme kunne måles og vejes (påstod medicinalindustrien) var på sit højeste, besluttede medlemmerne af endokrinolog-broderskabet, at også hypothyreose skulle samme vej - tal, tal og atter tal skulle stille diagnoser, fordi tal var ufejlbarlige.

I matematikken tal er måske ufejlbarlige, og bogholderiet, ja, men en levende menneskekrop lader sig nu ikke sådan splitte op i regnestykker! Og nu sker det forfærdelige - alt det, endokrinolog-broderskabet troede, var mejslet i sten - viser sig ikke at holde vand... Snart har de ikke engang TSH at gemme sig bag. På et eller andet tidspunkt kommer de til at dratte ned, hele bundtet, og det bliver langt at falde!

Skjoldbruskkirtlen og skjoldbruskkirtlens hormoner havde holdt stand mod snyde-behandling gennen de sidste 60-70 år, og hele verdens samlet flok af læger, flankeret af hele verdens forenet medicinalindustri - lykkedes ikke med at snyde menneskekroppen til at acceptere behandling med cyborg-T4 (molekyle-manipuleret T4-efterligning), i stedet for syntetisk kopi af den 'ægte' thyroxin, vi har tilfælles med alle pattedyr.

Uanset hvordan man end vender det, og drejer - findes der ingen anden hormonkirtel i hele den menneskelige krop, der i samme grad og styrke, simpelthen ikke lader sig tæmme, og på et eller andet tidspunkt må det gå op for, selv de mest træge politikere, at endokrinolog-broderskabet hænger omkostningstunge hypokonder-skilte om halsen på alt, alt for mange mennesker, med undtagelse af de velhavende stofskiftesyge, hvoraf de fleste slet ikke behandles i Danmark.

Jeg kender nogle stykker, der havde opdaget at nogen tid efter påbegyndt behandling med syntetisk T4-efterligning blev de konfronteret med valget mellem enten at lade dem pensionere, eller udskifte T4-efterligningen med Thyroid, og fortsætte med at kunne tjene endnu flere penge.

Desværre for mange af os, blev vi syge for tidligt i livet, inden vi nåede at opbygge et økonomisk stabilt grundlag for tilværelsen, og fik råd til at kunne give endokrinolog-broderskabet fingeren. Nogle af os blev 'selvbehandlere', mens resten hensygner på broderskabets nåde og barmhjertighes, hvilket hovedsageligt (for os med hypothyreose) består af at nægte os en chance at genvinde helbredet. Som en af Danmarks førende overlæger skrev i Information d. 12. maj - "En god læge giver ikke altid patienterne, hvad de beder om". Ikke 'altid'? Årtusindets underdrivelse! (Kilde).