Viser søkeresultater 1 til 10 av 16

Hybrid View

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    63
    Meldinger
    14

Standard Sv: Diagnosen Hashimoto og lavt stofskifte i starten 2010

Tak igen.

Jeg tænkte den binyrebark prøve du snakker om, er det een jeg skal bestille hos lægen eller kan man selv....??

Jeg står som så mange andre med denne sygdom og har oplevet gennem mange år hævede øjenbryn hos lægen osv., så selvom jeg lige pt. har en forstående læge, er jeg nok lidt skadet mht. at kræve endnu. Jeg øver mig....

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Diagnosen Hashimoto og lavt stofskifte i starten 2010

Jo, bare litt om blodprøvene.
    T4- T3 (Tx) opptrer i mange former. Man skal holde tungen rett i munnen.....
    Den syntetiske medisin er jo T4. Det består av to sammenbundne tyrosinproteiner + 4stk jodatomer.
    All T4 er produsert av kjertlen og er ca.75% av det en frisk kjertel produserer.
    Når T4 kommer ut i kroppen (enten det er fra kjertlen eller fra tarmene), binder det seg til et protein i blodet. Bindingen fungerer som et lager.
    Etter 2-3 uker i binding blir en liten fraksjon (0,003%) frie fra sin binding.
    Dermed oppstår betegnelsen "fritt T4" - altså i motsetning til "total T4".
    Det er kun fra denne lille fraksjon kroppens stoffskiftehormoner kommer fra, så fritt T4 regnes til å være et mål for stoffskiftet (selv om det i virkeligheten ikke er det)

Man har samme betegnelser for T3 - de andre har man ikke prøver for.

T4 er jo ikke et stoffskiftehormon.
    Det skal omdannes til T3 av en prosess i leveren først, og det er fritt T3 som er stoffskiftehormonet.
    Noen kaller det et pro-hormon.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Lignende tråder

1. Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010
    Av BeritM i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 402
    Siste melding: 06-02-20, 19:22
  2. Januar 2010 diagnosen lavt stoffskifte.
    Av Herdis i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 265
    Siste melding: 23-11-10, 12:35
  3. Som jeg fryktet. Diagnosen lavt stoffskifte i april 2010, men prøver i grenseland
    Av Karin i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 21
    Siste melding: 18-09-10, 10:16

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn