Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Rogaland
    Alder
    57
    Meldinger
    34

Question Mayday, mayday!

Jeg trenger råd ifm oppstart på Armour Thyorid.

Litt bakgrunnsinfo:
    Jeg har vært medisinert for lavt stoffskifte de siste 16 år. De første årene brukte jeg kun Levaxin, men måtte etter hvert få Liothyronin i tillegg.

De siste årene har jeg knasket i meg følgende doser:
    - Levaxin 200 mcg pr dag.
    - Liothyronin 20 mcg 5 dager i uka samt to dager med 40 mcg - dvs totalt 180 mcg i uka, som utgjør gjennomsnittlig ca 26 mcg pr dag.

Blodprøvene mine har vært stabile de siste årene, men jeg har alltid følt at jeg "kjører med håndbrekket" delvis på. Så derfor overgang til Armour.

Jeg har hentet tabletter i 3 grain. Planen er å ta en av disse pr dag, men med et tilskudd av 75 mcg Levaxin pr dag for å opprettholde regnskapet ifh til hva jeg går på i dag.

Så endelig til spørsmålet:
    - Hvordan ville dere startet opp på medisinen - må jeg evt trappe ned dagens Levaxin/Liothyronin samtidig som jeg gradvis øker med Armour, eller kan jeg switche direkte? Evt i hvilken konsentrasjon/tempo skal overgangen være?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Mayday, mayday!

Sitat Opprinnelig skrevet av Marin Grense Vis post
    Jeg har hentet tabletter i 3 grain. Planen er å ta en av disse pr dag, men med et tilskudd av 75 mcg Levaxin pr dag for å opprettholde regnskapet ifh til hva jeg går på i dag.
    Hej Marin

Man kan opretholde regnskabet kun hvis begge lægemidler er syntetiske, dvs. hvis deres optag i kroppen sker på samme (bio)kemiske måde. Armour Thyroid er ikke syntetisk, og optag af Armour sker helt anderledes, og hvis man blander den med syntetisk Levaxin, bliver kun FT4-blodprøven "behandlet", ikke du.

Så endelig til spørsmålet:
    - Hvordan ville dere startet opp på medisinen - må jeg evt trappe ned dagens Levaxin/Liothyronin samtidig som jeg gradvis øker med Armour, eller kan jeg switche direkte? Evt i hvilken konsentrasjon/tempo skal overgangen være?
    Du kan sagtens skifte direkte.

Din hidtidige dosering per uge er 1400 mcg Levaxin og 180 mcg Liothyronin, hvilket "berettiger" til mindst 4 grain Armour Thyroid per dag. Men i og med at Armour Thyroid fungerer "bredt" = lige effektivt på alle væv-grupper (syntetisk behandling fungerer selektivt, dvs. mere eller mindre på forskellige væv-grupper), er det ikke udelukket, at du (med tiden) kan nøjes med en mindre dosering af Armour i sammenligning med syntetisk behandling.

De fleste her, der har en (temmelig) god effekt af Armour eller andre Thyroid-lægemidler, er oprindeligt startet med 2 grain/dag, uden overgang og uden at "trappe ud" af Levaxin. Mange kunne nøjes med at fortsætte med denne dosering, mens andre gik 1-2 grain op efter 2-3 uger, hvis effekten forinden syntes at mangle lidt endnu til en mærkbar bedring.

Jeg selv bruger 3 grain/dag om sommeren og 4 grain/dag om vinteren, når vinteren er, vel at mærke, kold og mørk. Ikke kun kulde, men også mangel på dagslys kræver lidt ekstra Armour, er vi flere, der har erfaret.

Vær opmærksom på, at såfremt velbehandlet med Armour, falder FT4 til lige over nederste grænse for normalområdet, mens FT3 stiger til øverste tredje del af normalområdet.

Der er IKKE brug for at "supplere" med Levaxin for at "få FT4 op", fordi FT4 har så lang levetid i blodet, at der er IKKE brug for, at blod-depot af T4 er stort. Derimod FT3's levetid i blodet er så kort, at det er derfor ganske logisk, at blod-depotet af FT3 skal være større, for at der hele tiden er nok af FT3 til rådighed "akut" for kroppens stofskifte.

Vær opmærksom på, at for hvert et molekyle af FT4 i blodet, er der ligeledes i blodet hele 99 molekyler af proteinbundet T4 (som FT4-blodprøven ikke kan "se", endsige måle), der bare venter - en efter en - på at blive frigjort (fra proteinerne) for at blive til FT4 i stedet.

Man kan dige det således: selv om Frit T4 er lavt er der rigeligt af T4 i blodet alligevel, bare pakket ind i protein-emballage, som blodprøven ikke kan "se" gennem. Der er derfor virkelig ingen grund til at pøse ekstra på med syntetisk T4 fra Levaxin-tabletter. Det vil, tværtimod, ikke alene forstyrre kroppens eget "bogholderi" med hormoner, men også vil det gå ud over effektiviteten af Armour.

Jeg kender ingen (i-n-g-e-n), der har opnået en ubetinget, vedværende og stabil bedring med blandingen af syntetisk T4 og Thyroid.

Lykke til.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Rogaland
    Alder
    57
    Meldinger
    34

Takk for svar Anisa.
    Jeg forstår det da slik at rådet er heller å øke konsentrasjonen av Armour til 4 grain?
    Hvor lang tid etter oppstart bør man ta nye blodprøver, og er det andre måter å "tolke" prøvesvarene på med Armour vs Levaxin/Liotyronin?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Jeg forstår det da slik at rådet er heller å øke konsentrasjonen av Armour til 4 grain?
    Nej, det er ikke helt sådan, at mit budskab bør tolkes. Jeg skrev blot, at din hidtidige dosering af Levaxin/Liothyronin svarer til ca. 4 grain Armour Thyroid, men jeg skrev også, at startende med 2 grain uden overgang, og fortsætte med 2 grain i 2-3 uger, kan det vise sig, at disse 2 grain er helt tilstrækkeligt. Det er vi mange, der havde erfaret efter overgang til Thyroid.

Så er det, at HVIS det i løbet af disse 2-3 uger viser sig, at effekten er god, men kunne være endnu lidt bedre, der er det (som regel) et tegn på, at dosen skal lidt op, til 2½-3 grain. Det vigtigste er, at du selv finder frem til den dosering, din krop trives bedst med, fordi det er temmelig individuelt, hvor trivsels-grænsen befinder sig hos forskellige mennesker.

Men de fleste trives faktisk fint med 2 grain, og først når man kommer tættere på overgangsalderen, kan det vise sig at der er brug for at opregulere den daglige dose med 1 grain alligevel.

Man bør simpelthen holde øje med graden af trivsel i forhold til årstiderne, fordi det ofte sker, at til foråret kan man føle sig lidt "hyper" (hvis man ellers var vel-doseret i løbet af vinteren) og føler at der er tid til at sætte dosen ned med ½-1 grain. Til efteråret kan det ske, at sidst i oktober eller i november føler man sig lidt "hypo", så tiden er til at øge dosen med ½-1 grain igen.

Hvor lang tid etter oppstart bør man ta nye blodprøver
    De fleste "gamle" i behandling med Armour eller andre NDT-lægemidler (NDT = Natural Desiccated Thyroid) kan selv mærke, hvornår der er tid at tage nye prøver, men de som har fundet ud af det med skift mellem vinter- og sommer-dosering, de trives og føler ikke behov for at tjekke med blodprøver. Det er IKKE en opfordring til dig, bare en information.

Andre vil gerne selv følge med i, hvad siger blodprøverne efter opstart af behandlingen, og bedst er det at vente 3-4 uger mindst, før blodprøvetagning. Ellers tager det (hvis man er korrekt doseret) mellem 6 og 12 måneder, før kroppen har omstillet sig og effekten af behandling med Armour er stabiliseret, men vi er mange, der selv efter mange år i denne behandling, fortsat bemærker "nye" bedringer alligevel.

og er det andre måter å "tolke" prøvesvarene på med Armour vs Levaxin/Liotyronin?
    Når man er i behandling med Levaxin, bør FT4 ligge i øverste halvdel af normalområdet, mens FT3 sjældent kommer over midten af normalområdet, selv i tillægs-behandling med Liothyronin.

I behandling med Armour Thyroid - vel at mærke hvis man er korrekt doseret (korrekt doseret betyder at man trives og symptomerne stille og roligt bliver færre og færre, eller mildnes) - befinder FT4 sig tæt på bunden af normalområdet, mens FT3 skal ligge enten i øverste del af normalområdet, eller endda helt tæt på øverste grænsen af normalområdet. Det er normalt for denne behandling.

Fordi største parten af T4 og T3 i Armour Thyroid er "låst fast" i proteinbindingen, er de (i denne form) ikke aktive, og derfor temmelig svært at overdosere med. Grunden er, at kroppen frigiver Armour-hormonerne til fri-form kun lidt ad gangen, og derfor tager det tid før hormonerne fra dagens Armour-tablet er brugt op. Til sammenligning er T4 i Levaxin kun i fri form, og derfor kommer i systemet alt-på-en-gang, lige som T3 fra Liothyronin. Derfor kan de begge nemmere overdoseres med, mens hormonerne i Armour virker langsommere fordi de "aktiveres" kun lidt ad gangen.

Ellers, ifølge gamle, medicinske artikler, 2,5 mg Armour per kg kropsvægt, var en normal begynderdose, man havde startet behandlingen med, og i de fleste tilfælde var det faktisk tilstrækkeligt, indtil behandlingen blev revideret når patienterne (flest kvinder også dengang) kom tættere på overgangsalderen.

Mit eneste råd (alt det øvrige jeg skriver er udelukkende kun information - ikke råd) til dig er dette: vær afslappet i forhold til behandlingen og lad være med hele tiden at observere effekten af Armour. Lige som med alle andre, også vi har gode og dårlige dage, og ikke alt skyldes behandling. Kun for så vidt der sker noget "afvigende" til den forkerte side af trivslen, er der grund til at være opmærksom uden at forhaste sig. Først hvis trivslen bliver mærkbart ringere i 3-4 dage i perioden udenfor menstruationen, er der grund til at overveje situationen.

Det bedste vil være, at enhver nybegynder simpelthen tager sin Armour hver dag, og ellers beskæftiger sig med alt andet, end at observere sine kropsreaktioner hele tiden. Tro mig, jeg taler af (personlig) erfaring.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Hei.

"Problemet" med en overgang er at medikamentene i praksis er veldig forskjellige i kroppen (på grunn av proteinbindingen, sannsynligvis). Det er litt sånn som at du blir mett både av epler og bacon, men det er vanskelig å sette langsiktig effekt opp mot hverandre og vanskelig å erstatte "tallmessig" mot hverandre. Selv om du regner begge om til kalorier er det ikke sånn det kjennes...

Mitt råd er at uansett om du velger å prøve å gå rett over, eller en nedtrapping/opptrapping (jeg vil forøvrig si meg enig med Anisa i at langsiktig så bør du etter ALL sannsynligvis helt over uansett, men om du bruker "kort tid" eller "to år" på det så er det ikke det viktig nå) så vil det første året være preget av usikkerhet og å famle seg sin egen vei. Jeg tror ikke jeg har sett noen like overgangsforløp ennå, så den prosessen må nok alle igjennom.

Mange velger en nedtrapping/opptrapping rett og slett fordi det kjennes tryggere og går roligere. Jeg gjorde det på den måten selv, og syntes det var en grei måte. De aller fleste får en periode med underdosering og litt panikk i forhold til en mulig overdosering, men det går seg til etterhvert som man lærer seg sine egne symptomer og ikke minst å stole på det man kjenner selv. Uansett - omregningstabellene vil etter all sannsynlighet ikke gjelde deg, så ikke tenk så mye på det. Tenk heller på at du sannsynligvis skal ha mellom 120-180 mg armour daglig når du er helt over - og juster utifra det. Du har en ganske høy dose syntetisk, så det er godt mulig du må over 180mg også, men siden de virker så forskjellig i kroppen vil du ikke vite det på en stund.

Selv bruker jeg 120-150mg litt etter årstid. Jeg husker ikke helt, men tror jeg hadde 150µg levaxin på det meste. Jeg byttet dog tidlig i stoffskifteforløpet så jeg er ikke sammenliknbar med de som har gått lenge på syntetisk.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Rogaland
    Alder
    57
    Meldinger
    34

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Unhappy Sv: Mayday, mayday!

Jeg tror, vi har "mistet" Marin et eller andet sted i forløbet (af denne tråd).

Måske forsøgte jeg for hårdt at undgå at give personlige "råd", idet det ikke er tilladt her (på forummet) at "behandle" eller "vejlede lægefagligt". Jeg må derfor hellere forklare - en gang for alle - hvordan NDT (Natural Desiccated Thyroid USP) virker og påvirker, med udgangspunkt i de mange, oprindelige medicinske kilder til viden om NDT, publiceret i anerkendte medicinske artikeldatabaser, vores moderne medicin har ignoreret siden 1970-erne.

Når jeg en dag er færdig med dette arbejde, vil jeg fra da af altid henvise til det, i stedet for, forfra og forfra igen at svare på samme spørgsmål, udspringende fra denne enorme karikatur af medicinsk ekspertise, hvor lægerne digter frit om et lægemiddel, de beviselig ikke aner en hujende fis om, og værre - i stor skala ignorerer de medicinsk-faglige kendsgerninger om!

Jeg vil derefter aldrig nogensinde mere skrive et eneste ord om NDT, fordi gang på gang stillet over for nøjagtig samme problemstillinger og lægernes NDT-myterne, simpelthen gør mig deprimeret og bryder mig ned, konfronteret med thyreoidea-lægernes ydmygende og skandaløs mangel på akademisk redelighed! Det vil jeg føre bevis på, sort på hvidt!

I parentes skriver smgj at "jeg vil forøvrig si meg enig med Anisa i at langsiktig så bør du etter ALL sannsynligvis helt over uansett, men om du bruker "kort tid" eller "to år" på det så er det ikke det viktig nå", men jeg må have udtrykt mig helt forkert i mit svar til Marin.

Jeg mener nøjagtig det modsatte: "spil ikke tiden med at blande syntetisk T4 og Armour sammen, hvis man har brug for clean bedring", fordi det svarer til at hælde salt og sukker på samme beholder med den begrundelse, at når de begge består af hvide krystaller, må begge nødvendigvis være det samme. Bruger man denne blanding i køkkenet, ender det med at både kagerne og suppen bliver uspiselige.

Ingen har tal på hvor mange mennesker havde opgivet NDT-behandling, netop på grund af, at deres opstart var så "uldent" (i forsøg på at indgå et kompromis med lægen, der forlangte "tillæg" af syntetisk T4), at de så ingen grund til at fortsætte med Thyroid - som for manges vedkommende var jo den sidste udvej. Der er jo ikke mere til rådighed, at forsøge at forbedre sin situation med, så mange skuffede har derfor opgivet nogensinde at opnå en bedring, efter et fejlslagent forsøg med at blande syntetisk med NDT.

"Ble mye verre de første 3 ukene fordi jeg fikk beskjed om å ta kun 15 mg Armour! Etter noen måneder ble det mye bedre! Og har det fint med 240 mg nå!"

"Gikk rett over fra 250 mcg Levaxin og 20 mcg Liothyronin til 180 mg Erfa. Ingen ubehag, gikk noen uker før jeg merket at noe skjedde, men plutselig en dag hadde jeg ikke vondt i muskler og ledd lenger."

Håber, du finder din vej, Marin.

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Rogaland
    Alder
    57
    Meldinger
    34

Smile Sv: Mayday, mayday!

Takk igjen for utfyllende svar. Jeg suger til meg all informasjon og forsøker å lese meg opp på temaet før jeg starter på den nye medisinen.

Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    154

Jeg kan bare opplyse om at jeg gikk helt over fra syntetisk til NDT fra en dag til den neste, og det er jeg veldig glad for. Det gikk kjempefint og jeg ble raskt mye bedre. Jeg hadde da også slitt så mye med leger og dosering av syntetisk at jeg var veldig klar for å komme over på noe som virket.

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Rogaland
    Alder
    57
    Meldinger
    34

Takk, fint å høre at flere har samme erfaring ved overgang.

Forresten noen som vet om det er mulig å være blodgiver når man går på Armour?

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn