Sitat Opprinnelig skrevet av Halla Vis post
Når du ikke har antistoffer så har du ikke den primære typen hypotyreose - slik har ihvertfall jeg forstått det. Kanskje noen andre kan komme med innspill her?
Iodine Deficiency ?

Sitat Opprinnelig skrevet av Halla Vis post
Ettersom jeg heller ikke har antisoffer (ihvertfall har de ikke funnet det de par gangene de har målt), så har jeg tatt det for gitt at det er sekundært med utspring i hypofysen. Skjoldbruskkjertelen har også sett helt fin ut ved ultralydscanning, uten tegn til betennelse. En TSH som ikke reagerer noe særlig er også et tegn på at problemet sitter der. Altså lav TSH + lav FT4 (og lav FT3 selvfølgelig). Og for å gjøre det enda mer komplisert, så hender det også at det er hypothalamus som er synderen .

Nå trenger det ikke å være noen spesiell skade på hypofysen - noe som de finner ved undersøkelser (noen ganger kan det være en svulst f.eks.). Min har gjennomgått MR-undersøkelse med kontrast to ganger, men er etter sigende helt OK! Men jeg har lest her et sted at Thierry Hertoghe sier at et traume mot hodet (ikke nødvendigvis så kraftig) kan skade funksjonen såpass at ting ikke virker som det skal. Og jeg husker ihvertfall at jeg har hatt minst to kraftige smeller mot hodet som kan være en mulig årsak. Du falt vel ikke tilfeldigvis ned fra et tre eller noe sånt i barndommen? Pådro deg hjernerystelse, eller noe?

Jeg har ihvertfall også mange ting som tyder på at hypofysen ikke virker skikkelig. I tillegg til lite TSH produserer den også lite ACTH og ADH, samt at mange av de prøvene som er lave gjerne er lave pga hypofysesvikt.
Posttraumatisk Hypothyreose