Viser søkeresultater 1 til 10 av 95
Threaded View
-
31-01-13, 18:10 #11
Sv: Når skal man være fornøyd? I-D-M's vei mot toppen
Måtte bare innom igjen - og så må jeg svare også
. Gubben banker og bråker i bakgrunnen, men det er jo tegn på at prosjektet går framover.
Når du ikke har antistoffer så har du ikke den primære typen hypotyreose - slik har ihvertfall jeg forstått det. Kanskje noen andre kan komme med innspill her? Ettersom jeg heller ikke har antisoffer (ihvertfall har de ikke funnet det de par gangene de har målt), så har jeg tatt det for gitt at det er sekundært med utspring i hypofysen. Skjoldbruskkjertelen har også sett helt fin ut ved ultralydscanning, uten tegn til betennelse. En TSH som ikke reagerer noe særlig er også et tegn på at problemet sitter der. Altså lav TSH + lav FT4 (og lav FT3 selvfølgelig). Og for å gjøre det enda mer komplisert, så hender det også at det er hypothalamus som er synderen
.
Nå trenger det ikke å være noen spesiell skade på hypofysen - noe som de finner ved undersøkelser (noen ganger kan det være en svulst f.eks.). Min har gjennomgått MR-undersøkelse med kontrast to ganger, men er etter sigende helt OK! Men jeg har lest her et sted at Thierry Hertoghe sier at et traume mot hodet (ikke nødvendigvis så kraftig) kan skade funksjonen såpass at ting ikke virker som det skal. Og jeg husker ihvertfall at jeg har hatt minst to kraftige smeller mot hodet som kan være en mulig årsak. Du falt vel ikke tilfeldigvis ned fra et tre eller noe sånt i barndommen?
Pådro deg hjernerystelse, eller noe?
Jeg har ihvertfall også mange ting som tyder på at hypofysen ikke virker skikkelig. I tillegg til lite TSH produserer den også lite ACTH og ADH, samt at mange av de prøvene som er lave gjerne er lave pga hypofysesvikt.
Tror nok ikke det hjelper å lete etter symptomer på hypofysesvikt
. Symptomene er de samme om årsaken ligger her eller der, og vi må bare avhjelpe mangelen på de stoffene det er for lite av, så godt vi kan. Og det er jo her tyroidmedisinene og kosttilskuddene kommer inn.
Apropos kosttilskudd: BigVits har nå tilbud på D-vitaminer (5000 ie) til 8,30 pund. Til dagens kurs blir det ca.72 kr, og noe helt annet enn det de forlanger for 10 mcg (400 ie) på apoteket. Og du må ta temmelig mange av de for å komme opp i høy dose, noe som er en fordel ved sterk mangeltilstand. Jeg tar 4000 ie av samme merke som de nå har på tilbud (og gubben blir nærmest tvangsforet med det samme!). Vær obs på at 5000 ie er det sterkeste man kan innføre fra EU-land. BigVits er flinke til å minne om dette. Porto i tillegg, men det blir likevel billig - det er mange kapsler i en boks! Jeg har handlet mye fra BigVits og er veldig fornøyd. Kjøper man for over 200 kr får man beskjed om å dele opp bestillingen, slik at det ikke kommer toll på. Stikkprøver hos tollen forekommer, men det går greit om innholdet er lovlig
.
Om friske folk tåler lave verdier bedre? Ja, det tror jeg. Det minner meg på hva en lege sa til meg på sykehuset, da jeg fortalte at jeg i årevis hadde ligget på FT4 ned til 10, og ellers opp til 12-13. "Mange har det jo helt fint med 12-13" var beskjeden jeg fikk. Underforstått var det lite å snakke om, for det var jo helt normalt! Jeg angret etterpå at jeg ikke sa at de folka var jo da friske, og da var vel det nivået normalt for dem. Men hva om man føler seg syk i årevis, har alle symtomer på lavt stoffskifte, og ligger på 12-13? Hva da - er det likevel normalt, for en slik person? Dette gjelder sikkert for andre ting også - når det er lite av noe, så merkes det fortere for oss syke. Alle monner drar, heter et ordtak - og det gjelder sikkert også i denne negative sammenheng :
.
Lignende tråder
-
Jeg har hatt lavt stoffskifte i ca 4 år
Av Caramella i forumet Lavt stoffskifteSvar: 20Siste melding: 23-03-08, 22:24 -
Hvor lenge kan man ha hatt lavt stoffskifte?
Av Skyggehodet i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 14Siste melding: 05-02-08, 11:53 -
Hvor lenge kan man ha hatt lavt stoffskifte?
Av Skyggehodet i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 14Siste melding: 05-02-08, 11:53 -
Jeg har hatt lavt stoffskifte (Hypothyreose) siden tidlig på 90-tallet
Av Thomasine i forumet Lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 13-01-08, 19:12 -
Har sikkert hatt lavt stoffskifte siden fødselen
Av Alani i forumet Lavt stoffskifteSvar: 51Siste melding: 18-05-05, 19:30

Svar med sitat

Bokmerker