Sitat Opprinnelig skrevet av Halla Vis post
Du har lavt B12 ja, så vær glad for stikkene du får . Ref. ved Furst er 170-650. Selv hadde jeg 346 og slipper unna med superB-mixen til mange hundre kroner! Dyrt er det jo med alle disse remediene, men jeg tenker som så at når man bare går og hangler uten å ha glede av tilværelsen, så kan man like gjerne betale noe ekstra i håp om at det hjelper. Og man vet jo ikke HVA som hjelper, før diverse ting er utprøvd!
Aller først takk for svar . Nå føler jeg meg skikkelig syk her. I hvert fall rimelig sjanseløs på å bli bra uten noenting. Ser frem til de der sprøytestikkene ja. Jeg er blitt så pinglete etter operasjonen jeg hadde. Jeg har tatt to blodprøver etter det. På den ene synes jeg stikket var kjempevondt og når jeg rev av bomullen så syntes jeg det var vondt når tapen rev av hår. Men nok om det. Det er ikke smerte som er problemet i mitt liv. Det er bare en filleting egentlig. Ser frem til disse ja. Jeg tror virkelig at det skal gjøre en forskjell. Imidlertid er mine og dine tester innenfor referanseområdet. Hvilket kanskje betyr at friske folk uten lavt stoffskifte tåler lave bverdier mine bedre enn oss? Jeg har hatt gode perioder i løpet av disse 167 årene med sykdommen, men jeg har alltid hatt lav energi. Hver eneste dag. Og der kommer vel B12 mangel inn i bildet?

SHBG er veldig lavt. Jeg tok ikke det på Balder, men har tatt tidligere her lokalt, og her er ref. 18-144. Det står også på lab-sidene at det er lavt ved hypotyreose, og også ved skade i hypofyse/hypothalamus. Du har ikke antistoff, ser det ut for. Har de vurdert om ditt lave stoffskifte er sekundært - altså skyldes hypofysesvikt? Ikke så uvanlig det - jeg er nok i den båsen! Testosteron skal forøvrig vurderes opp mot SHBG, og om begge er lave så må de vel gjøre noe med det. Du er jo fortsatt en ung mann . Alle hormoner har jo en sammenheng/innvirkning på hverandre. Og er "hormonsjefen", hypofysen, i ulage, så kjennes det absolutt!
Ikke hørt noe om dette før. Jeg har såvidt lest noe her på forumet om sekundær hypothyereose. Ingen leger har sagt noe om hypofysesvikt, og selv har jeg ikke drømt om det. Det blir å sjekke symptomer for hypoefysesvikt nå da. Jeg kan sikkert nevne det for legen. Hun virker relativt fornuftig. Det med SHBG og testosteron målte de vel først i 2004. Da fant de ut at så lenge de var lave begge to så var det ok. Jeg føler noe bør gjøres med det uansett. Jeg fikk et merkelig oppsving i lyst i går. Kan være fordi jeg tar noe rosenrot jeg fant liggende et sted. Imidlertid er jo resten av kroppen rimelig dårlig.

E-vit. er veldig lav (14-50). Ta tilskudd! Samme med D. Har du målt både lageret D,25-OH og det aktive D,1,25-(OH)2? Ref.verdiene er henholdsvis 37-131 og 39-193. Jeg hadde lagernivå på 85 og fikk beskjed om å ta en del D-vit. gjennom vinteren. Du finner forresten alle ref.verdiene om du går inn på Furst (som Balder bruker til disse prøvene).
Jeg skal ta de tilskuddene. Bare jeg får kavet meg bort til et apotek og får vekk følelsen av at dette har jeg ikke råd til. Får vel heller la være å kjøpe mat noen dager. Viktigere dette.Jeg har ikke målt de D,25-OH verdiene. Jeg kan nevne det neste gang jeg tar prøver da. Lykke til med "oppussing". Synes det var et mareritt selv når jeg holdt på meg bad, men du fikser det sikkert milevis bedre enn jeg gjorde selv den gangen.