Fikk vite svarene på blodprøver forrige onsdag. 6 dager senere skriver jeg her om det. Ikke fått meg til å kjøpe noe tilskudd eller medisin heller. Vet ikke helt hvordan det henger sammen. Dårlig fokus, føler jeg drukner i oppgaver eller kanskje jeg bare ikke orker. Det er tatt 63 prøver. Altfor mye å legge ut her. Jeg har også noen prøver fra 24.10 som jeg legger ut først. De siste prøvene jeg tok hos Balder mangler referanseområder.

Ferritin 448 (20-300)
Jern 16 (9-34)
Vitamin B12 206 (170-650)
TSH 2.2 (0.20-4.0)
FT4 19.4 (11-23)
FT3 5.2 (3.5-6.5)
Vitamin D og D3 140 (50-150)

I tillegg er det tatt noe prøver om blodet hemoglobin, MCV, MCH og Magnesium, Kalium for å nevne noe. Kun en ting utenfor normalen. Ferritin altå som er for høyt. Legen har ikke giddet å sjekke opp det noe nærmere, men han nevnte noe om mulig hemakromatose. Neste blodprøver er fra Balderklinikken og tatt 13.12.

Ferritin 345
mikroCRP 2.6 (lege antyder at jeg har en konstant betennelse i kroppen. Kjennes ikke verre ut)
testosteron 7 (dette må da bare være for lavt?)
SHBG 10
Anti-TPO 13 Målt på nytt 14.01 16
FT3 6 Målt på nytt 14.01 5.5
FT4 11.9 Målt på nytt 14.01 13
TSH 3.40 Målt på nytt 14.01 0.96
Sink og Kobber Dessverre ingen verdi men legen mener jeg kan ta sinktilskudd.
Metylmalonsyre 0.24
Homocystein 12.1
Vitamin B12 215
Folater 11.0

Legen mener at disse 4 siste verdiene er for lave og at jeg bør ta tilskudd. Også B12 ettersom hun mener at den helst bør være over 300 uansett. Skal visst få noen sprøyter som skal settes i hekken.

Tyroksin 101
Trijothyronin 1.8
Dag 1 Dag 2
Kortisol i spytt 08 23.8 11.0
Kortisol i spytt 22 <4.0 4.6

Vitamin D3 79 (Ca halvert siden forrige måling)
Vitamin E 16
Vitamin A 2.2
Selen verdier ble dessverre mislykket ved test
reverse T3 0.27

Listen over tester fortsetter, men det aller meste annet skal være innenfor normalen. Blant annet skal det langt på vei indikeres at jeg ikke har cøliaki. Legen har foreslått at jeg må ta B12 tilskudd, vitaminD/D3 tilskudd (ingen bombe det) og vitamin E tilskudd. Mulig tilskudd av testosteron. Jeg tok en test til i det jeg gikk. Jeg regner med hun sender et svar i posten. Kostnadsmessig skal man være glad at man slipper å gjøre noe med kortisolnivået, men jeg er fremdeles ikke beroliget med at de er ok. Så lenge man må ta 4-5 tilskudd, medisinen må optimaliseres og kosten gjerne optimaliseres. Da er det gjerne ikke rart man aldri blir helt bra? Eller? Jeg har sikkert sagt det før, men jeg føler meg som et slikt spesielt tilfelle. Uansett hva man tar eller hva man prøver på så hjelper det ikke. Plutselig bare stemmer det noen dager og alt detter på plass. Også blir man kjapt dårlig igjen. Hvordan skal man behandle noe slikt? Jeg må i hvert fall prøve. Og prøve å ha litt troen. Litt spennende med B12 sprøytene da. Jeg burde da merke ett eller annet etter å ha tatt dem?

Legen sa for øvrig noe interessant om at hodet mitt ikke tok opp levaxin ettersom kroppen er i bedre slag mens det fremdeles er veldig dødt der oppe. Hun antydet at vi kanskje skulle prøve med armour/lio i steden. Men vi ble enig i at det var litt tidlig ennå. Jeg husker ikke i detalj, men det var vel noe med at det ikke går nok blod til hjernen. Har ofte opp igjennom årene følt meg tung i hodet og akkurat som det mangler oksygen der oppe. Interessant tanke i hvert fall.