Hej Rikke

Det lyder som om, du har fået vejledning i hht. Anette Paulins forskrifter. Det har jeg også, og hvis jeg skulle starte op nu med den viden, jeg har nu 1½ år efter, så ville jeg gøre følgende:

Rydde op i alt det, der er med til at fastholde østrogendominans i kroppen - det er ud med dårlig kosmetik (stort set alle de gængse og meget reklamerede mærker) og skifte alt vaskemiddel/opvaskemiddel/håndvaskemidde ud med noget, der ikke indeholder SLS (sodium laurent sulfat), ud med plastikbøtter, ud med dårligt koge-/stegegrej, vælge at spise øko gerne hjemmelavet mad, ikke dårlig junkfood, mv.

Ud med det og så lige lade gå en periode, fordi når du starter op med progesteron, så udrenser den østrogen, og hvis der er meget af det, så oplever du øgede symptomer på østrogendominans - bumser, hedeture, væske (du tager på), mv.

Jeg ville så starte jod-kuren, for den renser også østrogen ud. Jod kan også give nogle udrensningssymptomer, da det konkurrerer med brom om receptorerne på cellerne, og når der er jod nok, så skubber det brom væk. Og bromdetox kan være lidt ubehageligt. Derudover kan jod give lidt hjertekolbøtter, hvis dine binyrer er lidt overbelastede. Jeg har været turen igennem og er nu på 38 mg jod om dagen, og jeg fortsætter.

Jeg gør typisk en masse ting samtidig og ved så ikke helt, hvad der gør udslaget - så det ville jeg lade være med.

Så ville jeg få styr på mit forhøjede cortisolniveau, det har du så heldigvis ikke, men hvis nu. Og det er vigtigt fordi progesteron og cortisol også konkurrerer om receptorerne på cellerne, og hvis der er for meget cortisol, så vinder det.
Progesteron kan også være med til at få cortisolniveauet på plads, hvis man får progesteron nok.

Det hele her er lidt populært skrevet, og det er baseret på min egen erfaring.

DHEA er det næste, jeg vil kigge lidt på, fordi jeg havde stort set samme billede som dig, første gang jeg fik taget en spyttest, dvs. forhøjet østrogen og meget lav 44 pg/ml progesteron. Det betyder også, at jeg startede med østrogen - progesteron delen af det uden en egentlig oprydning af østrogendominans først.