Viser søkeresultater 1 til 10 av 25

Hybrid View

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    65
    Meldinger
    120

Standard Sv: Tilbake på forumet.... :-)

Vel, da var jeg hos legen igjen i dag.

Blodtrykket er fint – under 140 og 90 – og det er jo legen fornøyd med. Og jeg også for så vidt

Jeg har fortsatt stress-symptomer med hjertebank og litt skjelvende hender. De starter som regel rundt kl. 11 og varer noen timer og jeg er jo veldig usikker på hva det kommer av. Ligner jo mistenkelig på overdoseringssymptomer, men…

Jeg pleier å ta thyroidtablettene ca. kl. 05.45 og blodtrykkstabletten ca. kl. 06.15. Meeen… i går glemte jeg å ta blodtrykkstabletten og tok den derfor da jeg kom hjem ca kl. 17.30. Jeg kjente antydninger til hjertebank da jeg la meg i går kveld. I dag morges tisset jeg utroooolig mye – har vel aldri opplevd maken.

I dag tok jeg tyroidtablettene ca kl. 7 og blodtrykksmedisinen ca. kl. 7.30. Etter en stund begynte hjertebanken og stress-symptomene igjen – voldsomt. Da jeg satt på venterommet hos legen (ca. 8.45) fikk jeg akutt diare – noe jeg ellers aldri har. Da jeg fortalte legen om disse symptomene var jo hennes forklaring selvsagt at jeg er overdosert på thyoroid. Og det kan jo hende, men jeg tror det vel egentlig ikke. Hvorfor skal jeg plutselig være overdosert nå – på en dose jeg har brukt i laaang tid og følt meg komfortabel med? Jeg har lest at T3 topper seg ca 1 ½ time etter inntak og det vil jo for så vidt passet i dag, men ikke alle andre dager…

Legen er fortsatt bekymret for min TSH, men jeg ser fra et tidligere innlegg jeg har skrevet at jeg allerede i 2008 hadde en TSH på nesten null (0,20 – 4,0)og T4 på 17,5 (9,0 – 22,0) og T3 på 3,8 (2,3 – 5,7) – da gikk jeg på Levaxin.

Ser for øvrig at jeg har fått en melding tidligere om at man kan få skjelvinger ved underdosering dersom man mangler D-vitamin (n’Finn). Jeg glemte jo å kjøpe mer D-vitamin da jeg gikk tom sist og har ikke villet ta dem nå i og med at det står på pakningsvedlegget at man bør snakke med legen før man kombinere medisinen med D-vitamin. Fikk klarsignal for å starte med D-vitamin igjen så det kjøpes inn i dag. («Ser gjerne at du tar det i vinterhalvåret»).

I og med at blodtrykksmedisinen også er vanndrivende lurer jeg på om den kan ha en innflytelse på binyrene – det har den vel..? Kan hjertebanken komme derfra? Så forresten en annen bruker som skrev at hjertebank er hyposymptomer for henne?

Jeg er helt klar for en second opinion og sender PM til Anisa. Legen min gjør nok så godt hun kan, men hun lever vel etter et veldig strengt regime fra Aker.

Jeg må innrømme at jeg ikke helt klarer å se sammenhengen i ting selv om jeg leser meg opp her på forumet. Og kanskje spør om igjen om det samme, men det er ikke alltid hjernen jobber så fort

Mvh

Lisa

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Hva om hjertebanken oppstår etter du tar blodtrykksmedisinen da? Det kan nå virke sånn etter det du beskriver? I sær siden at hjertebanken flyttet seg til kvelds den dagen du glemte den og tok den seint...

BTW - jeg tar min thyroid etter tannpussen og sover godt med det. (Sist målt TSH rundt null. Det bryr jeg meg ikke om så lenge jeg føler meg vel.)

Les litt mer her
    http://www.aafp.org/afp/2002/0901/p851a.html

Dersom du har fått stivnede årevegger som følge av langvarig hypo - så er reduksjon av thyroid det verste du kan gjøre...
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    65
    Meldinger
    120

Hei smgj,

Det er det jeg også lurer på - at jeg får hjertebank av blodtrykksmedisinen. Men det er ikke en bivirkning ifølge legen og da er det nok ikke det som skjer... Jeg tenkte at hun ville kunne tenke samme tanke som meg, men jeg er redd for at hun er helt opphengt i min TSH.

Hun anbefalte meg å gå tilbake til legen som skriver ut ERFA og få sjekket stoffskiftet mitt mtp at jeg er overdosert.

Det er jaggu ikke lett.

Mvh

Lisa

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Mulig det ikke er en vanlig eller tidligere registrert bivirkning. Men hun kan nok ikke avskrive det heller. (Iallfall ikke uten en dobbeltblind, kontrollert studie - huff... jeg har vist stått opp med feil bein først i dag... jeg er krass, leser jeg. )

Men - det er nå ikke verre enn at du vel kan eksperimentere noen timer fram/tilbake med blodtrykksmedisinen? Så finner du vel ut av det. Dessverre så er visstnok lav TSH så mye verre når man går på thyroid enn på levaxin (<-- ironi kan forekomme) ... iallfall i følge legene.

Har du fått vite om det er diastolisk eller systolisk du ligger høyt - eller er det begge deler?
    Edit: ser du er noe høy på begge, men jeg kjenner ikke til blodtrykksproblematikk i særlig grad, så jeg vet ikke om man er mer bekymret for det ene eller det andre.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Unhappy Sv: Tilbake på forumet.... :-)

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Har du fått vite om det er diastolisk eller systolisk du ligger høyt - eller er det begge deler?
    Edit: ser du er noe høy på begge, men jeg kjenner ikke til blodtrykksproblematikk i særlig grad, så jeg vet ikke om man er mer bekymret for det ene eller det andre.
    Det kommer an på alderen, så vidt jeg husker. Forhøjet diastolisk er tegn på forhøjet blodtryk hos unge, mens hos ældre er det forhøjet systolisk som er "tegnet" på forhøjet blodtryk.

Sitat Opprinnelig skrevet av Lisa61 Vis post
    ...blodtrykksmedisiner som inneholder vanndrivende stoffer. Tablettene inneholder:

• Kandesartancileksetil tilhører en gruppe legemidler som kalles angiotensin II reseptorantagonister. Det får blodårene til å slappe av og utvide seg. Dette bidrar til å senke blodtrykket ditt.
    • Hydroklortiazid tilhører en gruppe legemidler som kalles "diuretika" (vanndrivende tabletter). De hjelper kroppen å skille ut vann og salter, som natrium, gjennom urinen. Dette bidrar til å senke blodtrykket ditt.
    Mon det ikke er Atacand (eller Atacand HCT, eller Atacand Plus), eller tilsvarende præparat af kombination af disse to virkestoffer.

Det er det jeg også lurer på - at jeg får hjertebank av blodtrykksmedisinen. Men det er ikke en bivirkning ifølge legen og da er det nok ikke det som skjer...
    Jeg har plukket ud hjerterytme-relaterede citater fra medical-hjemmesider, som informerer om lægemidler. Blot fra de første to sider med søgeresultater:

• If overdose is suspectet: Symptoms may include confusion; fainting; fast, slow, or irregular heartbeat; severe or unusual dizziness.
    Kilde: http://www.drugs.com/cdi/candesartan...othiazide.html

• Call your doctor at once if you have any other serious side effect, such as: dry mouth, increased thirst, drowsiness, restless feeling, confusion, increased urination, fast heart rate, feeling light-headed, fainting, or seizure (convulsions).
    Kilde: http://www.emedicinehealth.com/drug-...article_em.htm

• Check with your doctor immediately if any of the following side effects occur: Less common Cough, dizziness, dryness of the mouth, fever, increased thirst, irregular heartbeat, lightheadedness, muscle cramps, nausea, sore throat, unusual tiredness, vomiting, weak pulse, weakness: Rare: Arm pain, chest pain, chest tightness, fast or irregular heartbeat, large, hive like swelling on the face, eyelids, lips, tongue, throat, hands, legs, feet, or sex organs, shortness of breath.
    Kilde: http://www.mayoclinic.org/drugs-supp...s/drg-20061551

• Tell your doctor as soon as possible if you notice any of the following: rapid heartbeats, aching muscles, tenderness or weakness in the muscles.
    Kilde: http://www.news-medical.net/drugs/Atacand-Plus.aspx

• This product may cause a loss of too much body water (dehydration) and salt/minerals. Tell your doctor right away if you have any symptoms of dehydration or mineral loss, including: extreme thirst, very dry mouth, muscle cramps/weakness, fast/slow/irregular heartbeat, confusion, decreased urination. (...) Symptoms of overdose may include: fast heartbeat, severe dizziness, fainting.
    Kilde: http://www.webmd.com/drugs/2/drug-19...t-oral/details

• Other adverse events that have been reported, whether or not attributed to treatment, with an incidence of 0.5% or greater (...) included: (...) Heart Rate and Rhythm Disorders: tachycardia, palpitation, extrasystoles, bradycardia;
    Kilde: http://www.druglib.com/druginfo/atac...rse-reactions/

• <1%: Abdominal pain, abnormal ECG, abnormal hepatic function, agranulocytosis, angina pectoris, angioedema (<0.5%), anxiety, arthralgia, arthritis, arthrosis, asthenia, bradycardia, bronchitis, BUN increased, chest pain, conjunctivitis, cough, CPK increased, cystitis, depression, dermatitis, diaphoresis increased, diarrhea, dyspepsia, dyspnea, eczema, epistaxis, extrasystoles, fatigue, gastritis, gastroenteritis, hematuria, hepatitis, hypesthesia, hyperglycemia, hyperuricemia, hypokalemia, infection, insomnia, leg cramps, leukopenia, myalgia, MI (<0.5%), nausea, neutropenia, pain, palpitation, paresthesia, peripheral edema, pharyngitis, pruritus, rash, rhinitis, sciatica, sinusitis, tachycardia, tinnitus, transaminases increased, urinary tract infection, urticaria, vertigo, viral infection, vomiting; rhabdomyolysis has been reported (rarely) with angiotensin-receptor antagonists.
    Kilde: http://www.mybwmc.org/library/41/020635 (University of Maryland Medical Center).

Personligt mener jeg, at der må være andre behandlingsmuligheder end dem som skaber kaos i kroppens elektrolytter, som salt (natrium) og kalium... Hvad elektrolytforstyrrelser er og kan forårsage, kan man læse i i Lægehåndbogen på Sundhed.dk. Det er ikke småting...

• Hydroklortiazid tilhører en gruppe legemidler som kalles "diuretika" (vanndrivende tabletter). De hjelper kroppen å skille ut vann og salter, som natrium, gjennom urinen. Dette bidrar til å senke blodtrykket ditt.
    Problemet med dette virkestof er, at det kun gavner hvis den pågældende patient enten spiser 20-30-40 gram salt hver dag, eller pga. andre biokemiske abnormaliteter "beholder" salt i kroppen (hypernatræmi). Hos alle andre, dvs. dem med normalt saltindtag, vil dette virkestof forårsage forstyrrelser i balancen mellem elektrolytter, skabe tilstanden af hyponatremi (saltbrist) og "Andra sjukdomar som är förknippade med hyponatremi är binjurebarkssvikt (t.ex. Addisons sjukdom), vissa läkemedel, och hypotyreos"... og den slags "medicin" giver man bare IKKE til folk med lavt stofskifte! Hvis man er en læge der kan sin medicin!

Lisa? Kan du huske hvornår du først begyndte at føle dig stresset? Var det længe før, under eller efter at din behandling for blodtrykket er startet?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    65
    Meldinger
    120

Hei igjen

Jeg tror jeg skal ta hele historien med blodtrykket.

Det var spesielt i desember i fjor at jeg begynte å tenke at blodtrykket kanskje var høyt etter en litt mindre trivelig periode på jobb hvor jeg var veldig stresset og jeg begynte da å måle. Jeg er imidlertid usikker på om det var jeg som var stresset eller om det var kroppen som var stresset. Litt sånn som nå – kroppen girer seg opp… Minner for så vidt litt om våren 2010 hvor jeg – etter brev fra legen pga av lav TSH – reduserte Erfadosen og sluttet å smøre meg med hydrokortisonkrem.

Det diastroliske trykket varierte mellom 146 – 193 – det systoliske trykket varierte mellom 94 – 123 – selvfølgelig med variasjoner innimellom. Men relativt høyt over hele linjen. Det verste var 193/123.

17.12.2014: Legen ville starte forsiktig med medisin med kun ett virkestoff. Der gjorde hun nok en stor tabbe, for medisinen jeg fikk var full pakke. Medisinen heter Exforge HCT og inneholdt 10 mg Amlodipinbesalit 160 mg valsartan og 12,5 mg hydroklortiazid

http://www.felleskatalogen.no/medisi...ovartis-558931

Det første jeg merket var at jeg hadde tatt av to kg på kort tid og det må ha vært vann. Akkurat det ble jeg glad for, men relativt raskt ble det fullstendig motsatt. Jeg husker at jeg var ihjelstresset på julaften og legger og føtter hovnet veldig opp. Jeg skalv på hendene og hadde det ikke særlig bra.

31.12.2014 var jeg hos legen til kontroll og hun skrev da ut Csndesartan Krka 8 mg. (som nok var det hun skulle skrevet ut første gangen, tipper jeg).

http://www.felleskatalogen.no/medisi...ka-krka-577745

Denne medisinen gikk jeg på frem til

06.05.2015 da jeg fikk Candesartan Hydrochlothiazide Krka 8 mg/12,5 mg. Jeg ba selv om å få noe med vanndrivende effekt da jeg kjente kroppen igjen samlet vann. Jeg har lenge vært plaget med væskeansamling i kroppen og hadde kvittet meg med mye vann inntil jeg fikk medisinen i desember. (Mistet mye væske ifm tarminfeksjonen sommeren 2014).

http://www.felleskatalogen.no/medisi...ka-krka-577524

04.09.2015 var jeg til kontroll og legen syntes jeg fortsatt hadde litt høyt blodtrykk og satte meg da på Candesartan Hydrochlothiazide Krka 16 mg/12,5 mg.

Jeg kan ikke huske at jeg var spesielt stresset før jeg startet på den siste medisinen. Tvert i mot har jeg hatt en fin sommer hvor jeg har trent og klarte å gå ned to kilo samtidig som jeg faktisk bygget muskler. Jeg var veldig fornøyd med det.

29.09.2015 var jeg som kjent hos legen igjen og det ble bestemt at jeg skal gå tilbake til Candesartan Hydrochlothiazide Krka 8 mg/12,5 mg. Den har jeg tatt i to dager, men jeg føler meg fortsatt stresset.

Når jeg nå leser hva du Anisa skriver om hyponatremi så blir jeg litt sjokkert. Jeg har fått vanndrivende tabletter i maaaange år (etter at jeg begynte med Levaxin): Tidligere har jeg fått: (Fra nhi.no: Loop-diuretika (Diural® og Furix®), har en mye kraftigere virkning enn tiazider. De brukes ved høyt blodtrykk og hjertesvikt). Jeg vet ikke forskjellen på Tiazider som inneholder Hydrochlorothiazid og Loop-diuretika i forhold til hyponatremi, men det er jeg sikker på at Anisa vet.

Tipper legen min burde fokusere litt mindre på TSH…

Mvh

Lisa

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    65
    Meldinger
    120

Nå tenker jeg høyt…

Jeg har lest mer om hyponatremi og SAIDH og det har fått meg til å tenke. Jeg har hele tiden ment at «ett eller annet» skjedde ifm den tarminfeksjonen sommeren 2014 hvor jeg tok av fem kg i løpet av 1 ½ uke. Jeg ble syk rett før ferien, men jeg trodde (håpet) det var en omgangssyke som ville gå over i løpet av et par dager. Ferien gikk til Sør-Afrika så det lå langt inne å skulle avbestille.

Jeg var innom et apotek i Johannesburg for å høre om de kunne ha noe «heksebrygg» som kunne hjelpe bedre enn Imodium. Det hadde de ikke, men hun som ekspederte meg så nøye på meg og ga meg et par poser med elektrolytter – pulver som skulle blandes i vann. Jeg kan ikke huske om det hjalp eller ikke…

På otsuka.no finner jeg denne artikkelen:

A. Hyponatremi klassifiseres utifra væskebalansen i kroppen:

1. For lite væske forårsaket av væsketap via nyrene, f.eks. diuretika eller forårsaket av tap via mage-tarmkanal, f.eks. brekninger/diaré. Her foreligger et kombinert salt- og væsketap, dog er salttapet større.

2. For mye væske, på grunn av f.eks. hjertesvikt, leversvikt eller nyresvikt. Vannmengden i kroppen ( ekstracellulært) er vesentligt større enn saltmengden noe som gir en relativ hyponatremi.

3. Ved hverken for lite- eller for mye væske men lett økt vannmengde i kroppen (ekstracellulær volum) uten saltmangel. Forårsaket av SIADH, se under avsnittet (Hva er SIADH), alvorlig mangel på skjoldbruskkjertelhormon eller binyrebarksvikt.

Er det mulig at den tarminfekssjonen førte til 1.? Kan 1 gå over i 3…?

Jeg drikker en kopp te når jeg kommer på jobb ca. kl 8 og tar en ny ca kl. 9 – 9.30. Kan det være årsaken til at kroppen blir stresset?

Er jeg helt på jordet?

Lignende tråder

1. Tilbake på forumet dessverre:( Nå er det synsforstyrrelser jeg må spørre om igjen
    Av gutt_81 i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdomme
    Svar: 8
    Siste melding: 28-12-10, 21:42
  2. Hei, jeg er tilbake - nå med Graves
    Av Majsa i forumet Graves sykdom
    Svar: 4
    Siste melding: 06-06-09, 11:22
  3. Oi oi oi oi !!!!!!! FORUMET ER TILBAKE!!!!
    Av Thomas W H i forumet Om forumet generelt
    Svar: 4
    Siste melding: 25-01-09, 21:45
  4. tilbake fra legen
    Av mokki i forumet Hos legen
    Svar: 48
    Siste melding: 19-06-06, 12:33
  5. tilbake igjen
    Av tone i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 14-10-05, 23:17

Søkeord for denne tråden