Viser søkeresultater 1 til 10 av 25
Hybrid View
-
16-09-15, 14:09 #1
Sv: Tilbake på forumet.... :-)
Hei smgj :-)
Problemet er at jeg synes at jeg har symptomer på både høyt og lavt. Jeg har for tiden litt forstoppelse som er veldig ubehagelig innimellom. Mandag ettermiddag orket jeg ikke mat for jeg følte meg så dårlig.
Samtidig føler jeg at jeg får økt stressnivå utover dagen. Jeg har også til tider ganske "vondt" i kjertelen. Vet ikke om jeg kan kalle det vondt, men et trykk er der og det er også ubehagelig. Skjelver litt på hendene innimellom. Har egentlig tenkt at dette hadde sammenheng med blodtrykket, men det stemmer vel ikkehelt det heller.
Det jeg ikke skjønner er hvorfor dette kom snikende etter i fjor sommer. Jeg mener i hvert fall at det begynte da - sånn etter hvert....
Og jeg liker jo ikke at jeg har høyt blodtrykk. Det var ikke så veldig høyt på siste måling, men litt høyere enn det bør være. Hun vil ha meg ned på 140/80. Fikk resept på litt sterkere medisin så får vi se....
Og sånn går no dagan...
Mvh
Lisa
-
16-09-15, 14:27 #2
Høyt blodtrykk er mye mer kryssreferert med lavt stoffskifte enn med høyt. For meg er lav/fraværende stressterskel et symptom på lavt. Forstoppelse er som regel ved lavt.
Jeg sier ikke at det er sånn for deg, men jeg hadde nok satt pengene mine der i et fiktivt veddemål.
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
16-09-15, 14:47 #3
Hjelpe meg - det skal ikke være lett.
smgj - Trodde høyt stoffskifte kunne trigge blodtrykket til å stige. Vet du hvor jeg kan finne artikler om det motsatte?
Anisa; Du har en enorm kunnskap om det meste!
Jeg skal lese innlegget ditt veldig nøye! Godt mulig jeg trenger en second opinion, ja...
Lisa
-
16-09-15, 14:55 #4
hypothyriodism + hypertention
http://www.medscape.com/viewarticle/733788
https://lexi.com/individuals/dentist....jsp?id=may_08
Den siste gir mange referanser til ulike studier.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
16-09-15, 16:32 #5
Tak Lisa.
Det kan være ganske besværligt, letforståeligt at beskrive komplicerede sager, men en ting er jeg meget sikker på - du har meget brug for second opinion. Omslaget i din helse er så kompliceret, at selv de bedste gode råd fra lidelsesfæller rækker ikke her.
Desuden er du ved at komme ind i den alder, hvor selv de ellers super-velbehandlede hypothyroide kvinder kan møde væggen, når andre hormoner "naturligt" begynder at falde. Personligt mener jeg, at alle hypothyroide kvinder på tærsklen til, under og efter overgangsalderen burde hvert andet år indhente second opinion hos kompetente læger, uanset om de ellers føler, at de har det godt.
Der er så meget, som automatisk bliver tilskrevet overgangsalderen, at man ikke længere fokuserer på stofskiftet og mange resignerer, når/hvis nye symptomer kommer til. Så under alle omstændigheder, er det sundt at få tjekket status på lavt stofskifte i den alder, uanset om man har nye symptomer, eller ikke.
I dit tilfælde, er der en række forandringer og symptomer, som burde ikke være der, hvis det kun var thyreoideahormoner, som var i spil. Ja, ville virkelig blive glad hvis du beslutter at indhente second opinion. Hvis det ikke er for langt fra hvor du bor i Akershus, er der en klinik i Frederikstad jeg godt ville turde at betro dig til.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
16-09-15, 19:55 #6
Ved høyt stoffskifte er det pulsen/hjerterytmen som blir høy, ikke blodtrykket.
Er det vanlig for deg å ikke orke spise pga vondt i magen/ forstoppet? Skjelvingen på hendene kan da komme av at kroppen din sulter/blodsukkeret faller.
Ut i fra de blodprøvene du viser til, ser det absolutt ikke ut til at du er overdosert/har høyt stoffskifte.
Enig i at du bør få en second opinion der de sjekker mer enn bare stoffskiftet.
-
21-09-15, 09:07 #7
Hei og takk til alle som har svart. (Tenk om dere hadde undervist med medisinsk fakultet....)
Jeg skal prøve å besvare de spørsmål dere har stilt.
Pingvinen: Nei, det er ikke vanlig at jeg ikke orker å spise på grunn av vondt i magen/forstoppelse. Det var kun den dagen det var skikkelig ille. Har sjekket pakningsvedlegget til blodtrykksmedisinen og der står det at forstoppelse kan være en bivirkning (mindre vanlige). Kanskje er det den som er årsaken.
Smgj: Tusen takk for linker til artikler om lavt stoffskifte og høyt blodtrykk. Jeg har skrevet dem ut og tenkte å ta dem med til legen ved neste legebesøk.
Jeg har pleid å ta både magnesium og D-vitaminer, men etter at jeg sist gikk tom har jeg glemt å kjøpe nye. Skal kjøpe magnesium i dag. Jeg så forresten på pakningsvedlegget til blodtrykksmedisinen at man skal være forsiktig med inntak av D-vitaminer samtidig. Jeg skal høre med legen om dette neste gang.
Ellers så begynte jeg å lure på om det kanskje ikke er så smart å smøre med kortisonkrem samtidig som jeg tar blodtrykksmedisiner som inneholder vanndrivende stoffer. Tablettene inneholder:
• Kandesartancileksetil tilhører en gruppe legemidler som kalles angiotensin II reseptorantagonister. Det får blodårene til å slappe av og utvide seg. Dette bidrar til å senke blodtrykket ditt.
• Hydroklortiazid tilhører en gruppe legemidler som kalles "diuretika" (vanndrivende tabletter). De hjelper kroppen å skille ut vann og salter, som natrium, gjennom urinen. Dette bidrar til å senke blodtrykket ditt.
Noen som har noen formening om det?
Det sånn litt utover dagen at jeg begynner å kjenne stresset/hjertebank. Det kommer gjerne ved 12 – 13-tiden og varer noen timer.
Anisa: Når det gjelder overgangsalder så ble det konstatert for en del år siden at jeg var i tidlig overgangsalder. Jeg har vel egentlig følt at jeg var i overgangsalderen allerede i 30-årene. Jeg kan nesten ikke huske at ikke jeg har hatt svettetokter.
Ellers så føles øynene bedre i dag.
Jeg sender deg en PM angående lege i Østfold.
Mvh
Lisa
-
29-09-15, 10:55 #8
Vel, da var jeg hos legen igjen i dag.
Blodtrykket er fint – under 140 og 90 – og det er jo legen fornøyd med. Og jeg også for så vidt
Jeg har fortsatt stress-symptomer med hjertebank og litt skjelvende hender. De starter som regel rundt kl. 11 og varer noen timer og jeg er jo veldig usikker på hva det kommer av. Ligner jo mistenkelig på overdoseringssymptomer, men…
Jeg pleier å ta thyroidtablettene ca. kl. 05.45 og blodtrykkstabletten ca. kl. 06.15. Meeen… i går glemte jeg å ta blodtrykkstabletten og tok den derfor da jeg kom hjem ca kl. 17.30. Jeg kjente antydninger til hjertebank da jeg la meg i går kveld. I dag morges tisset jeg utroooolig mye – har vel aldri opplevd maken.
I dag tok jeg tyroidtablettene ca kl. 7 og blodtrykksmedisinen ca. kl. 7.30. Etter en stund begynte hjertebanken og stress-symptomene igjen – voldsomt. Da jeg satt på venterommet hos legen (ca. 8.45) fikk jeg akutt diare – noe jeg ellers aldri har. Da jeg fortalte legen om disse symptomene var jo hennes forklaring selvsagt at jeg er overdosert på thyoroid. Og det kan jo hende, men jeg tror det vel egentlig ikke. Hvorfor skal jeg plutselig være overdosert nå – på en dose jeg har brukt i laaang tid og følt meg komfortabel med? Jeg har lest at T3 topper seg ca 1 ½ time etter inntak og det vil jo for så vidt passet i dag, men ikke alle andre dager…
Legen er fortsatt bekymret for min TSH, men jeg ser fra et tidligere innlegg jeg har skrevet at jeg allerede i 2008 hadde en TSH på nesten null (0,20 – 4,0)og T4 på 17,5 (9,0 – 22,0) og T3 på 3,8 (2,3 – 5,7) – da gikk jeg på Levaxin.
Ser for øvrig at jeg har fått en melding tidligere om at man kan få skjelvinger ved underdosering dersom man mangler D-vitamin (n’Finn). Jeg glemte jo å kjøpe mer D-vitamin da jeg gikk tom sist og har ikke villet ta dem nå i og med at det står på pakningsvedlegget at man bør snakke med legen før man kombinere medisinen med D-vitamin. Fikk klarsignal for å starte med D-vitamin igjen så det kjøpes inn i dag. («Ser gjerne at du tar det i vinterhalvåret»).
I og med at blodtrykksmedisinen også er vanndrivende lurer jeg på om den kan ha en innflytelse på binyrene – det har den vel..? Kan hjertebanken komme derfra? Så forresten en annen bruker som skrev at hjertebank er hyposymptomer for henne?
Jeg er helt klar for en second opinion og sender PM til Anisa. Legen min gjør nok så godt hun kan, men hun lever vel etter et veldig strengt regime fra Aker.
Jeg må innrømme at jeg ikke helt klarer å se sammenhengen i ting selv om jeg leser meg opp her på forumet. Og kanskje spør om igjen om det samme, men det er ikke alltid hjernen jobber så fort
Mvh
Lisa
Lignende tråder
-
Tilbake på forumet dessverre:( Nå er det synsforstyrrelser jeg må spørre om igjen
Av gutt_81 i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdommeSvar: 8Siste melding: 28-12-10, 21:42 -
Hei, jeg er tilbake - nå med Graves
Av Majsa i forumet Graves sykdomSvar: 4Siste melding: 06-06-09, 11:22 -
Oi oi oi oi !!!!!!! FORUMET ER TILBAKE!!!!
Av Thomas W H i forumet Om forumet genereltSvar: 4Siste melding: 25-01-09, 21:45 -
tilbake fra legen
Av mokki i forumet Hos legenSvar: 48Siste melding: 19-06-06, 12:33 -
tilbake igjen
Av tone i forumet Høyt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 14-10-05, 23:17

Svar med sitat

Bokmerker