Viser søkeresultater 1 til 10 av 25

Hybrid View

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    65
    Meldinger
    120

Standard Sv: Tilbake på forumet.... :-)

Hei igjen og takk for svar :-)

Bare kjapt innpå...

Jeg husker ikke helt T3, i fjor sommer tror jeg den var 5,7 - nå sist var den 6 (eller kanskje 6, ett eller annet). Fikk det ikke helt med meg.

Referanseverrdiene for T4 er 11 - 23 - T3 er 3,5 - 6,5. (Fürst Oslo)

Kan jeg være overdosert - og hvorfor nå...?

Mvh

Lisa

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Bare kjapt innpå - har ikke tid til å skrive utfyllende:

Husk at selv om det kan flyte mye (les: mer enn hos folk flest) stoffskiftehormoner rundt i blodet så er det slett ikke sikkert at de kommer inn i cellene. Uten at hormonene er i cellene vil du ikke være "overdosert". Du kan være underdosert med "uvanlig mye stoffskiftehormoner" surklende rundt i blodet.

Dersom du har det du opplever som underdosesymptomer samtidig som at blodet viser at du har en del der - så må du begynne lete etter årsaker på hvorfor cellene ikke tar opp. (Jeg tror du kjenner kroppen din og symptomene dine bedre enn hva legen kan lese ut av en blodprøve....)
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    65
    Meldinger
    120

Hei smgj :-)

Problemet er at jeg synes at jeg har symptomer på både høyt og lavt. Jeg har for tiden litt forstoppelse som er veldig ubehagelig innimellom. Mandag ettermiddag orket jeg ikke mat for jeg følte meg så dårlig.

Samtidig føler jeg at jeg får økt stressnivå utover dagen. Jeg har også til tider ganske "vondt" i kjertelen. Vet ikke om jeg kan kalle det vondt, men et trykk er der og det er også ubehagelig. Skjelver litt på hendene innimellom. Har egentlig tenkt at dette hadde sammenheng med blodtrykket, men det stemmer vel ikkehelt det heller.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor dette kom snikende etter i fjor sommer. Jeg mener i hvert fall at det begynte da - sånn etter hvert....

Og jeg liker jo ikke at jeg har høyt blodtrykk. Det var ikke så veldig høyt på siste måling, men litt høyere enn det bør være. Hun vil ha meg ned på 140/80. Fikk resept på litt sterkere medisin så får vi se....

Og sånn går no dagan...

Mvh

Lisa

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Høyt blodtrykk er mye mer kryssreferert med lavt stoffskifte enn med høyt. For meg er lav/fraværende stressterskel et symptom på lavt. Forstoppelse er som regel ved lavt.

Jeg sier ikke at det er sånn for deg, men jeg hadde nok satt pengene mine der i et fiktivt veddemål.

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    65
    Meldinger
    120

Hjelpe meg - det skal ikke være lett.

smgj - Trodde høyt stoffskifte kunne trigge blodtrykket til å stige. Vet du hvor jeg kan finne artikler om det motsatte?

Anisa; Du har en enorm kunnskap om det meste! Jeg skal lese innlegget ditt veldig nøye! Godt mulig jeg trenger en second opinion, ja...

Lisa

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

hypothyriodism + hypertention
    http://www.medscape.com/viewarticle/733788
    https://lexi.com/individuals/dentist....jsp?id=may_08

Den siste gir mange referanser til ulike studier.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Lisa61 Vis post
    Anisa; Du har en enorm kunnskap om det meste! Jeg skal lese innlegget ditt veldig nøye! Godt mulig jeg trenger en second opinion, ja...
    Tak Lisa. Det kan være ganske besværligt, letforståeligt at beskrive komplicerede sager, men en ting er jeg meget sikker på - du har meget brug for second opinion. Omslaget i din helse er så kompliceret, at selv de bedste gode råd fra lidelsesfæller rækker ikke her.

Desuden er du ved at komme ind i den alder, hvor selv de ellers super-velbehandlede hypothyroide kvinder kan møde væggen, når andre hormoner "naturligt" begynder at falde. Personligt mener jeg, at alle hypothyroide kvinder på tærsklen til, under og efter overgangsalderen burde hvert andet år indhente second opinion hos kompetente læger, uanset om de ellers føler, at de har det godt.

Der er så meget, som automatisk bliver tilskrevet overgangsalderen, at man ikke længere fokuserer på stofskiftet og mange resignerer, når/hvis nye symptomer kommer til. Så under alle omstændigheder, er det sundt at få tjekket status på lavt stofskifte i den alder, uanset om man har nye symptomer, eller ikke.

I dit tilfælde, er der en række forandringer og symptomer, som burde ikke være der, hvis det kun var thyreoideahormoner, som var i spil. Ja, ville virkelig blive glad hvis du beslutter at indhente second opinion. Hvis det ikke er for langt fra hvor du bor i Akershus, er der en klinik i Frederikstad jeg godt ville turde at betro dig til.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Ved høyt stoffskifte er det pulsen/hjerterytmen som blir høy, ikke blodtrykket.

Er det vanlig for deg å ikke orke spise pga vondt i magen/ forstoppet? Skjelvingen på hendene kan da komme av at kroppen din sulter/blodsukkeret faller.

Ut i fra de blodprøvene du viser til, ser det absolutt ikke ut til at du er overdosert/har høyt stoffskifte.

Enig i at du bør få en second opinion der de sjekker mer enn bare stoffskiftet.

Lignende tråder

1. Tilbake på forumet dessverre:( Nå er det synsforstyrrelser jeg må spørre om igjen
    Av gutt_81 i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdomme
    Svar: 8
    Siste melding: 28-12-10, 21:42
  2. Hei, jeg er tilbake - nå med Graves
    Av Majsa i forumet Graves sykdom
    Svar: 4
    Siste melding: 06-06-09, 11:22
  3. Oi oi oi oi !!!!!!! FORUMET ER TILBAKE!!!!
    Av Thomas W H i forumet Om forumet generelt
    Svar: 4
    Siste melding: 25-01-09, 21:45
  4. tilbake fra legen
    Av mokki i forumet Hos legen
    Svar: 48
    Siste melding: 19-06-06, 12:33
  5. tilbake igjen
    Av tone i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 14-10-05, 23:17

Søkeord for denne tråden