Viser søkeresultater 1 til 10 av 25
Threaded View
-
15-09-15, 10:07 #4
Sv: Tilbake på forumet.... :-)
Hej Lisa
Længe siden.... Trist du er plaget igen, men hvis jeg husker korrekt - har du haft det godt før, men helt tæt på perfekt var det aldrig, eller tager jeg fejl?
Der er flere ting som er "unormale", deriblandt dit FT4. Den rette FT4-reaktion på behandling med NDT bør være lav, mens FT3 bør ligge øverst i normalområdet. Selv om dit FT4 var før 18-19 - burde det have været lavere dvs. et sted mellem 9 og 11/12 (med forbehold for ref.området for dine FT4-analyser).
Det betyder, at er eller andet i din kropskemi er i vejen for en optimal udnyttelse af NDT, men i så fald ville det være langt værre, hvis du var i syntetisk T4-behandling. Det betyder også, at set i denne sammenhæng, dit seneste FT4 på 21 betyder ikke nogen forskel, idet det også før var for højt i forhold til den optimale effekt af NDT-behandlingen.
Den ofte forekommende årsag til reduceret udnyttelse af T4 - uanset fra skjoldbruskkirtlen eller fra NDT kan være underproduktion af bestemte transportproteiner, uden hvilke FT4 ikke kan "rejse" til sine destinationsceller i kroppen: enten thyroxine-binding globulin (TBG), eller transthyretin (TTR), eller albumin, eller dem alle for lidt af. Hvis man måler i blodet et af disse proteiner, eller dem alle, bør man ikke nøjes med at acceptere resultater der ligger under midten i ref.områder. Ligger de over midten eller øverst - er årsagen til det (for) høje FT4 en anden, men disse transportproteiner bør måles først.
Du har i hvert fald ikke hyperthyreose, uanset stigende FT4, medmindre dit FT3 ligger et pænt stykke over øverste grænse af ref.området. Men så havde du haft tydelige og stærke symptomer (andre end dem du har nu), der absolut ikke er til at tage fejl af.
Jeg er bekymret for dit blodtryk. Har din læge undersøgt hvorfor dit blodtryk pludselig er steget? Hvis der er noget i din kropskemi som øger dit blodtryk, fortsætter det også selv om du er i behandling med blodtryksnedsættende medicin... Det betyder, at der er en stor risiko for, at uanset blodtryk-tabletterne for resten af livet, vil den indre "kamp" fortsætte mellem det som får blodtrykket til at stige, og virkestoffer i tabletterne, og sådan en tilstand er altid en stor udskrivning på kroppens energi-konto.
Du skal vide, at hvis du ikke har haft optimal gavn af NDT (det "normale" FT4 tyder på) har du muligvis længe levet i en tilstand af hypothyreose-light, hvilket med tiden gør at de indre vægge i vener, kapillærer og arterier bliver stive og usmidige. Når blodårene er stive, øges presset på dem indefra når blodet flyder igennem, og når de så ikke kan tilpasse sig trykket fra det blod som passerer, øges blodtrykket til forhøjet eller højt. Først når FT3 kommer op og forbliver på de rette niveauer, vil blodårenes tilstand bedres med tiden, og blodtrykket vil falde. Det betyder alt sammen, at ikke kun lavt, men også højt blodtryk er faktisk symptomer på lavt stofskifte.
Ellers synes jeg, at din beskrivelse kunne tyde på at tarm-tilfældet måske har trigget en bestemt anden autoimmunsygdom, sekundær til Hashimoto's, men det tyder ikke på, at din læge tænker i de baner... At din øjenlæge ikke har fundet noget, betyder ikke nødvendigvis, at der ikke er noget at finde. Visse tilstande finder man kun, hvis man mistænker at de er der, og leder efter dem.
I det hele taget, tror jeg at du har meget brug for second opinion hos en anden læge, der kan se på tingene med friske øjne. Der er en meget rimelig og pålidelig privatklinik i syd/vest Østfold, hvor du kunne få en troværdig second opinion, hvis du ellers er enig i forslaget. Det håber jeg du er, fordi at dømme ud fra din beskrivelse, skal der en hel del mere til grundigt at undersøge dig, end en "almindelig" læge er klædt på til.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Tilbake på forumet dessverre:( Nå er det synsforstyrrelser jeg må spørre om igjen
Av gutt_81 i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdommeSvar: 8Siste melding: 28-12-10, 21:42 -
Hei, jeg er tilbake - nå med Graves
Av Majsa i forumet Graves sykdomSvar: 4Siste melding: 06-06-09, 11:22 -
Oi oi oi oi !!!!!!! FORUMET ER TILBAKE!!!!
Av Thomas W H i forumet Om forumet genereltSvar: 4Siste melding: 25-01-09, 21:45 -
tilbake fra legen
Av mokki i forumet Hos legenSvar: 48Siste melding: 19-06-06, 12:33 -
tilbake igjen
Av tone i forumet Høyt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 14-10-05, 23:17

Svar med sitat

Bokmerker