Hej Bellis

Læste i flere kilder, at "salthunger" er altid tilstede ved mangel på aldosteron, hvorimod "søtsug" kan være tegn på utilstrækkelig pregnenolon. Foruden progesteron (som du allerede bruger som creme), mange andre hormoner er totalt afhængige af pregnenolon, men hvorfor den kan mangle hos en yngre person (ikke aldersrelateret fald) kan tildels forklares med et fænomen der hedder "pregnenolone steal". Du kan se en kort video om det her.

Ellers kan man læse en udvidet beskrivelse af "pregnenolone steal" på Kerri Knox's beskedne hjemmeside. Hun er certificeret (RN) sygeplejerske, der er blevet bidt af en dybfølt interesse for helhedsmedicin. Hun praktiserer som en "Functional Medicine Practitioner" og der er interessante "godbider" at finde på hendes hjemmeside.

Sitat Opprinnelig skrevet av Bellis Vis post
I dag har jeg lest noen gamle tråder, og spesielt mummimmammas tråd. Jeg har det langt fra så ille, men det var interessant allikevel. Jeg kjenner igjen mye, om enn på et mye mildere nivå hos meg.
Jeg er bange for at Mummimamma ikke har haft held med at finde den rette læge, og at hendes træthed tog fart hurtigere end hun selv (som du) kunne nå at finde sin egen vej til bedring.

Sitat Opprinnelig skrevet av Bellis Vis post
Jeg har fortsatt svinginger, og aner ikke hvorfor. Heller ikke denne gangen forventer jeg å få noe utslag i prøvene, slik det alltid har vært til nå. Noen av svingningene kan jeg sette i sammenheng med menstruasjonssyklusen, men ikke alltid. Formstigningen har vært økende, men i det siste knapt sporbar. Jeg kan ikke øke ytterligere på Erfa, selv om det trolig trengs. "Noe" holder igjen, slik det har vært hele tiden.
Ved ikke om jeg har nævnt det før, men hvis jeg ikke gjorde, er det måske rette tid til at se på dr. Hertoghes hormon-skemaer? http://www.hertoghe.eu/patients/pdf/...es%20tests.pdf Det burde kunne give dig mere end et fingerpeg i retning af, hvilke hormoner u-balancerer, og kan være grunden til din aktuel usikkerhed om, hvad er hvad, og hvorfor. Hans spørgeskemaer er vældig godt forfattet, og jeg kender et par personer, der har udfyldt dem både inden og nogle måneder efter at de var startet på NDT. Det var meget interessant at følge, sagde de.

samme side i højre menu er der flere muligheder for at finde årsagssammenhænge mellem hormoner og symptomer, og ellers også relaterede spørgeskemaer. Hvis man er tvunget til, på egen hånd at lære om, eller genkende mulige hormonproblemer, er dr. Hertoghes "værktøjer" vældig nyttige. Og pålidelige.