Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
Threaded View
-
11-09-15, 18:26 #10
Sv: Viljen er vejen til et blivende vægttab
Jeg er stadig med!

Da jeg startet med lavkarbo visste jeg ikke at stoffskiftet allerede var på vei ned (det begynte så smått i puberteten, og jeg la om til lavkarbo 15 år senere). Lavkarbo (LCHF) gjorde blodsukkeret mitt jevnere slik at jeg ikke hadde søtsug selv om jeg var mett (slik det var før lavkarbo). De diffuse plagene ble noe bedre, og det hjalp selvfølgelig også at jeg gikk ned 15 kilo og ble lettere i kroppen.
Akkurat nå har jeg det fortsatt best med LCHF (kanskje aller helst stenalderkost/paleo/primal blueprint), men kjenner at jeg ikke klarer å holde kostholdet like godt som jeg burde. Dessuten går vekten ikke ned fordi stoffskiftet ikke er optimalt - jeg har gått opp 10 av de 15 kiloene jeg gikk ned for fem år siden... Det er "noe" som gjør at jeg allikevel får sug, selv om jeg er mett (se mitt siste innlegg i progesteron-tråden min). Det kan være stresshormonene som gjør det hos meg. Lars Omdal mener at om man tar for mye T3/har supprimert TSH pga NDT, så kan det gi slike plager. Jeg vet ikke om han har rett, og jeg vet ikke hva problemet er hos meg. Men jeg tror at ren, naturlig (helst økologisk) og uprosessert mat er av det bedre. Selv om vi lever i en digital tidsalder, er kroppen fortsatt en stenalderkropp. Dessuten er vi i mye mindre aktivitet enn i stenalderen....
Når det gjelder de korsblomstrede plantene, som broccoli mm, så er det vel i rå tilstand de er goitrogene? Jeg spiser i alle fall mye kokte grønnsaker (helst de overjordiske, men også noe rotfrukter). Jeg merker ingen forskjell på dette.
Du må prøve deg fram med kostholdet selv. Noen tåler mer fett enn andre (men man skal alltid ha noe naturlig fett - både hjerte, hjerne og nervesystem trenger det!), andre tåler mer karbohydrater enn andre, noen har det godt med "langsomme" karbohydrater, og andre ikke. Noen tåler meieriprodukter, andre ikke. Kjenn på din egen kropp hva det gjør for deg. Dersom du mistenker IBS (mage-/tarmproblemer), kan lavFODMAP (lowFODMAP på engelsk) kanskje være av interesse.
smgj har mye kunnskap om ernæring
Lignende tråder
-
Vægttab & motion har fået mit stofskifte til at crashe
Av gitteh i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 9Siste melding: 09-02-11, 20:29

Svar med sitat

Bokmerker