Ved siste måling er ratioen fortsatt "ute og kjøre" - dvs for lav. Jeg leste et sted (natpros engelske modersider, progesterone therapy) at dersom man ikke kan ta spyttprøver, bør blodprøvene tas 5-10 dager FØR menstruasjon. Og jeg tenker jeg fortsetter med dette.

Den siste gangen var menstruasjonen faktisk 1,5 uke forsinket, noe som "aldri" skjer (og mulig dermed noe avvik i prøvesvaret). Dagene før ble jeg igjen gradvis dårligere og den aller siste dagen før menstruasjonen trodde jeg at jeg skulle bli gal og at binyrene hadde tatt ferie. Det var helt pyton. Stress- og påkjenningstoleransen var på et lavmål. Jeg har fått utslett i albubøyen, noe jeg har hatt to ganger før - under stressende omstendigheter...

Jeg får også ukontrollert søtsug, og kan stappe innpå en plate 70% kokesjokolade på 15 minutter (helt uten å bli kvalm). Selv om jeg spiser lavkarbo, får jeg altså disse blodsukkersvingingene også, slik jeg tolker det... Dessuten var siste fastende glukose bittelitt høy, mens langtidsblodsukkeret var fint. Formen generelt ble straks mye bedre da menstruasjonen startet, men er fortsatt ikke helt på topp... Det er i alle fall gledelig at brå oppvåkning i 3-4-tiden ble borte med Erfa, selv om jeg tror jeg kjenner en eller annen påvirkning av lite eller mye stresshormon av noe slag!

Alt dette fikk meg igjen inn på tanken om kortisol og videre aldosteron. Lav aldosteron kan føre til hørelstap og tinnitus, og jeg fikk vann på mølla. Tilfeldigvis var det avtalt å sjekke døgnurin jod. Derfor fikk jeg klarsignal fra legen om å krysse på for kortisol og aldosteron også - det har jo faktisk ikke vært undersøkt hos meg, annet enn med spyttprøver. Døgnurina er nettopp levert, og jeg sørget for å gjøre det i follikelfasen - når aldosteronet skal være på det laveste. Jeg vil ikke risikere å få falskt høyt resultat (og skrev "siste menstruasjons første dag"s dato på rekvisisjonen) - selv om det nok er de høye verdiene man ser etter...

I dag har jeg lest noen gamle tråder, og spesielt mummimmammas tråd. Jeg har det langt fra så ille, men det var interessant allikevel. Jeg kjenner igjen mye, om enn på et mye mildere nivå hos meg.

Jeg har fortsatt svinginger, og aner ikke hvorfor. Heller ikke denne gangen forventer jeg å få noe utslag i prøvene, slik det alltid har vært til nå. Noen av svingningene kan jeg sette i sammenheng med menstruasjonssyklusen, men ikke alltid. Formstigningen har vært økende, men i det siste knapt sporbar. Jeg kan ikke øke ytterligere på Erfa, selv om det trolig trengs. "Noe" holder igjen, slik det har vært hele tiden.

Jeg bruker fortsatt progesteronkrem mellom eggløsning og mens, og 3 grain Erfa. Og i dag, etter jeg var ferdig med å tisse på dunken, smurte jeg utslettet med litt kortisonkrem.