Hej

Du er i en såkaldt block and replace-behandling.

Citat fra denne tråd: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=15819

Sitat Opprinnelig skrevet av Eirin Vis post
Slik jeg forstår har du blitt satt på block and replace-behandling. Denne behandlingen har vel som "mål" å slå ut din egenproduksjon så fort som mulig og så erstatte den med Levaxin. Dette gjør deg altså ikke frisk. Block- and replace anses vel for å være en den "enkleste" måten å behandle høyt stoffskifte på for helsevesenet når det gjelder medikamentell behandling. Den krever minst oppfølging, den gjør deg "hypo". De gir deg Levaxin når din egenproduksjon er lav nok, de tar blodprøver og er de innenfor normalen så er du "frisk" med medisiner.

I den virkelige verden, som da er din, kan det bli langt fra slik. Av det jeg har lest, har ikke block- and replace noen bedre effekt på sykdommen enn Neo-Mercazole alene. Det er også større fare for bivirkninger på denne behandlingen kontra kun Neo. Dette pga doseringen av Neo (høy). Jeg ville derfor, om jeg var deg, spurt endokrinolog om hva som er grunnlaget for dette valg av behandling kontra kun Neo Nå er jeg ingen spesialist på området. Jeg har kun vært hyperthyreot
Det er rigtig hvad Eirin skriver. Det er nemmere for læger at sætte patienten i block and replace-behandling, men sammenligner man resultater mellem block and replace-behandling og behandling alene med Neo-Mercazole (titrerings-regime) - bliver flere helt friske af den sidste, mens i block and replace-behandling ender de fleste med permanent hypothyreose, lige som efter radiojod-behandling.

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Fuldstændig enig med Eirin.

Sitat Opprinnelig skrevet av wing Vis post
Hei.
Jeg vet at 50 % av de som har graves kan bli "friskemeldte", noen for alltid, noen i en periode.....
Jeg er veldig interessert i hva slags behandling som ble gitt til de som ble friskemeldte! Noen som kan fortelle meg?
Medicinsk behandling vælges i håb om at opnå bedring (remission). Der behandles med titrerings-regime eller block-replacement-terapi. Titrerings-regime foretrækkes ofte pga. lavere antithyroid medicinsk dosis og dermed mindre risiko for bivirkninger. Block-replacement-terapi vælges når behovet for stabilt stofskiftekontrol vægtes højt, fx ved Graves’ Orbitopati, eller hvis behandling med titrering viser sig vanskelig (svingende stofskifte). Kilde: http://www.endocrinology.dk/index.ph...rotoksisk-kris

Desværre vælges oftest block-replacement-terapi i Norge, at dømme efter hvad folk har skrevet på dette forum i tidens løb. Måske er årsagen at titrerings-regime kræver flere kompetencer og hyppigere opfølgning, end "hypo-kuren" block-replacement-terapi. Det er altså nemmere for læger at ordinere den.
Det bedste råd i din situation er: end ikke tænk på radioaktivt jod, før alt andet evt. er prøvet af (og evt. fejlet). Radiojod = lavt stofskifte, som i kølvandet på hyperthyreose er slet ikke så let at (efter)behandle, uanset at mange læger håber det.

Bedste chance at blive helt frisk er titrerings-behandling (se tavlen her > Thiamazol og Neo-Mercazole er stort set det samme).

Hvis du i et helt år har haft det, som du beskriver - er du ikke i opfølgning hos en kompetent læge, uanset fastlæge eller speciallæge. Når din mand er så hjælpsom som du skriver (langt fra alle er, tillykke med ham), prøv sammen med ham begynde at lede efter en anden læge, der er kvalificeret til at behandle højt stofskifte på flere måder, end kun block and replace.

En thyreoidea-patient, uanset med hyper- eller hypothyreose, der er i behandling som ikke er vellykket - er meget bedre tjent med at have en fortrolig bisidder med til lægetimen hver gang. Lad din mand altid fortælle lægen hvordan du har det. Og hvordan du har det, til forskel fra den gang du var frisk. Det vil gøre det svært for lægen (lægerne) at ignorere dine symptomer.

Hvis det mislykkes for jer (dere) at finde en god læge indenfor det offentlige, skriv til os og fortæl hvor i Norge du bor, og måske kender vi til en god privatlæge i rimelig afstand. Men give op skal du ikke! Om ikke andet, så for din dejlige mand og de tre aktive gutters skyld. Lykke til.