Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
-
09-01-11, 13:18 #1
Litt mye Erfa Thyroid kanskje?!
Jeg bruker altså 4x 125 mg erfa om dagen. Taes om morgenen. Vet at det er lurt å dele opp dosen men det fungerer ikke for jeg glemmer dose nr 2. - har en travel hverdag.
Jeg har ikke symptomer på overdosering i det hele tatt, men legene er jo ikke fornøyd med resultatene. Det er en stund siden forrige måling. Jeg har igrunn gitt litt opp legen og prøvesvar. For det er når jeg føler meg dårlig at de er fornøyd. TSH var ikke målbar ved forrige måling. Ft4 var 25.
Når jeg har vært lite flink å ta erfa noen dager kommer hyposymtomene fort.
Er det en veldig stor dose jeg tar?
-
09-01-11, 13:30 #2
Sv: Litt mye kanskje?!
Ja det er en stor dose. Men det viktigste er jo at du er fornøyd, legen er uinteresant i den sammenheng. Hvis han er fornøyd når du er dårlig, betyr det at han behandler prøvesvaret og ikke pasienten. Har du utredet tarmen din? Du kan ha absorbsjonsproblem og at det er derfor du må opp i en så stor dose for å føle deg bra.
Når det gjelder at TSH ikke er målbar blir den sjelden det når du bruker thyroide medisiner, nesten uavhengig av dose. Dette skjer pga T3...den påvirker TSH i mye større grad enn ren T4.
-
09-01-11, 13:31 #3
Jeg har ikke noe erfaring med ERFA, men er det ikke veldig individuelt hvor stor dose man trenger?
At TSH går i null er bare å vente når du tar medisin som inneholder T3, så det tallet kan både du og legen bare glemme.
PS: Jeg går på Levaxin, og min lege er også fornøyd når jeg er elendig.
Sist endret av Jerene; 09-01-11 kl 13:34 Begrunnelse: PS
-
09-01-11, 14:06 #4
Hej Pusen

Det ER en høj dose, men FT4 på 25 er ikke alverden over de fleste referencerammer gældende i Norge. Og særlig når du ikke er hyper, men tværtimod - trives!
Jeg har læst på din "samletråd" (linket under dit indlæg) tilbage til 2005 og ser, at dine læger har aldrig været fornøjede når du var. Jeg kan kun tilslutte mig svaret du fik tilbage i juni 2009:
Stol på deg selv du pusen. Det er du som er facitsvaret på tolkingen av den prøven legen har tatt.
At legen prøver å vri det til at det er prøven som er facit, bør han tenke fagelig over ! Legen burde også vite at høye målinger henger veldig lenge i.
Slik jeg ser det prøver blodprøver å fortelle legen hvordan vi har det - uten å spørre oss. Det enkleste er ofte det beste ?
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
08-07-15, 16:42 #5
Sv: Litt mye Erfa Thyroid kanskje?!
Gammel tråd, men viktig. Nyttig, relatert lesing: Min lege mener at jeg får for mye Thyroid og skal ned i dosen
Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
-
08-07-15, 16:58 #6
Jeg kan jo oppdatere litt. Det har nå gått noen år vel faktisk har det gått snart 8 år med denne dosen og jeg bruker fortsatt like mye. Legene mener fremdeles at jeg er for høyt dossert og jeg tørr faktisk ikke si hvor mye jeg tar. Jeg sier halvparten av det jeg faktisk tar.
Nå har jeg byttet lege noen ganger pga flytting osv.
Jeg fungerer greit på 4x 125 mg erfa eller 8 x 60 mg Thyroid fra Thailand.
Jeg merker godt på kroppen og ikke minst hodet at potensen i tablettene på slutten av boksen er mindre for da må jeg øke opp litt - ca 1 tbl mer om dagen.
-
08-07-15, 22:15 #7
Re: Litt mye Erfa Thyroid kanskje?!
Hei
Når jeg ser dette,tenker jeg på meg selv. Har bestandig ligget ned mot 0 på TSH,selv med Lewaxin. Fastlegen bekymret og sendte meg mange ganger til endokrinologi. Da jeg kom dit og jeg spurte om prøvene var før høye, sa han: Jeg ser ikke på verdiene jeg,hvis du har det bra er også verdiene det
så nå etter mange runder har fastlegen forstått det,og lar meg styre det.
-
09-07-15, 05:34 #8
For min egen del så ligger gjerne TSH ned mot "ikke målbart" når jeg har det bra. Måler dog sjelden.
Riktig mat og nok søvn er også viktige byggesteiner for meg.
Det man ofte er redd for er jo osteoporose. Dersom det er det legen din er bekymret for så be om en beintetthetsscan nå sånn at dere har en baseline å sammenlikne med i framtiden. Det har jeg gjort.
(Jeg ser heller ikke at det er lurt å utsette "livet i dag" for at jeg kanskje kan få problemer om x år...når jeg kanskje ikke lever engang da!)
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
09-07-15, 22:42 #9
Re: Litt mye Erfa Thyroid kanskje?!
Etter at jeg var hos endokrinologi i januar fikk jeg rekvisisjon i posten på beintetthetsmåling
og der fikk jeg bekreftet at det var full score til meg
Da har de ikke den unnskyldningen å komme med ihvertfall
Lignende tråder
-
Bestilling av Erfa Thyroid direkte fra Erfa i Canada
Av Siven i forumet Mangel på Thyroid-medisinerSvar: 16Siste melding: 04-06-13, 18:11 -
Dosering av erfa thyroid
Av coco i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 46Siste melding: 04-09-11, 21:55 -
Lenker til saken om Armour Thyroid, Nature-Throid, Westhroid og Erfa Thyroid
Av Mod i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 0Siste melding: 09-11-09, 10:29 -
Candida, ME og kanskje litt av hvert...
Av baremei i forumet CandidaSvar: 2Siste melding: 07-12-06, 02:32 -
et litt absurd spørsmål kanskje....
Av pling i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 12Siste melding: 30-09-06, 08:24
Svar med sitat

Bokmerker