Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
Hybrid View
-
25-06-15, 11:33 #1
Sv: Restasis mot tørre øyne, på blå resept
Hei Ingrid

Vigdis ble behandlet med Restasis på Tørreøyneklinikken i Oslo: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=15289
Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
-
29-07-15, 19:42 #2ingridada Gjest
Hei igjen og tusen takk for svar!

Jeg har time hos moorfields til uken og skal sporre de om de kan skrive ut deres versjon (den som egentlig er ment til hunder), eller saa venter jeg paa at torreoyneklinikken skal aapne etter ferien for aa snakke med de der. Holder dere oppdater
-
31-07-15, 14:54 #3
Det skal være en øyelege Nilsen på Skøyen som vet endel om tørre øyne, jeg lover ingenting, har dette fra en venn som har brukt denne legen. Så det kan være at det finnes flere alternativer enn kun Tørre øyne Klikken. Min forrige øyelege kjente ikke til Restasis, men jeg fikk det likevel, og det reddet muligens øynene mine. Ta med informasjon til legen!
Forsøker du eyebag? Du kan lage det selv, eller kjøpe. En pose, formet som en fisk, spiss i begge ender, husk å kun bruke silke og bomull, også som sytråd (syntetiske materialer kan smelte), da du varmer poser i ovn eller mikrobølgeovn. jeg har ikke mikro, jeg har posen i ovnen i 20 min, mens jeg dusjer etc, på 120 grader. Posen er fylt med hele linfrø, veier 130-150 gram når den er fylt. Jeg bytter ut linfrøene 2-3 ganger i året, har sprettet opp et lite hull hvor jeg tømmer og fyller. Så vasker jeg posen i samme slengen. Øyelegen anbefaler dampbriller, men de koster ca 2000 kr.
Du legge eyebag over øynene, bruk gjerne tiden til å hvile, være litt mindfull, stresse ned, ca 10 min. Deretter klemmer du først langs nedre, deretter øvre øyelokkskant for å massere de Meibomske kjertler. De aller fleste av oss som har tørre øyne har Meibomske kjertler som ikke fungerer. Kjertlene skal fukte øynene med fett hele dagen. Så en slik daglig massasje for å åpne kanalene er bra.
I perioder hvor jeg er bortreist og ikke bruker eyebag, eller har det for travelt på morgenen, kjenner jeg at øynene blir verre. Varme kluter er et alternativ, men i følge øyelegen er dampbriller best, eyebag nestbest og kluter er nummer tre.
Jeg kan også varmt anbefale tåreplugger dersom tørre øyne problemet er stort.
Jeg bruker ikke Restasis lengre, øynene er mye bedre, men det hjalp masse i flere år. Lykke til videre! Husk at det er masse uvitende øyeleger der ute. Dette er en kronisk plage de tjener lite på, så mange leger bruker heller tiden på operasjoner, der er det penger å hente
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
Lignende tråder
-
Tørre øyne
Av Vigdis i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdommeSvar: 62Siste melding: 13-08-14, 07:16 -
tørre øyne...
Av Lissa i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdommeSvar: 22Siste melding: 02-02-11, 21:41 -
Negler og tørre hender
Av Lilja i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?Svar: 24Siste melding: 04-02-07, 12:01 -
Munntørrhet/tørre lepper
Av Gjest i forumet Lavt stoffskifte, munn og slimhinnerSvar: 9Siste melding: 06-10-05, 14:38

Svar med sitat

Bokmerker