Hei alle sammen!

Nå er det rimelig lenge siden jeg har oppdatert denne tråden. Flere år, faktisk.
Da jeg startet tråden var jeg 23. Nå er jeg 31 og har levd med Hashimotos i over 10 år.
Etter at jeg fikk svar på biopsien i begynnelsen av 2008 (denne viste ingen kreftceller, bare antistoffer), begynte den lange veien tilbake til "normalen". Med god hjelp fra Unni Rishaug på Aker. En av sykdomstidens store lyspunkter, må jeg si! Hun er en særdeles oppegående endokrinolog.

Jeg var ute i jobb igjen i løpet av våren 2008 og har følt meg mer eller mindre oppegående fra 2009 og frem til nå. Det har vært bølgedaler, men stort sett har livet vært bra. Jeg har innfunnet meg med at jeg ikke kommer til å nå hundre prosent igjen, og prøver heller å trives med mine sterke 80% i stedet.

I dag går jeg på 100 mcg Levaxin tre dager i uken og 150 mcg fire dager. Blodprøvene har vist stabile verdier, med ett unntak: Antistoffer. De har hoppet opp og ned, fra rundt 600 på det laveste, og over 1300 på det høyeste. Mønsteret virker som å være at antistoffene øker på vinteren og demper seg på sommeren.

Jeg har fortsatt tidvise smerter i høyre del av halsen rundt kjertelen og svelgeproblemer. Dette har vedvart helt siden den tyngste sykdomstiden.

Det siste året har jeg derimot begynt å få noen nye og plagsomme symptomer. Dette er spesielt muskelsmerter, dårlig blodsirkulasjon i ben og armer, brainfog og konsentrasjonsvansker. Jeg trodde først dette var fordi jeg ikke mosjonerte nok, så jeg satte i gang med et mer stabilt treningsopplegg. I et halvt års tid trente jeg 2-3 ganger i uka uten at dette hjalp noe særlig. (Jeg er 190 cm høy og ca 90 kilo - helt normal kroppsbygning uten overvekt.)

Derfor bestemte jeg meg for å begynne en ny runde hos endokrinolog. Dette startet (som det pleier) med en time hos fastlege hvor det ble tatt utvidet blodprøve. Disse var stort sett positive over hele linja, med unntak av antistoffer som igjen var høyt. Legen undersøkte halsen og mente jeg hadde en knudrete struma som hun mente burde undersøkes nærmere. Dette lå også til bunn da hun henviste meg videre til Aker.

Så skjer noe litt overraskende: Aker svarer med avslag! De vil rett og slett ikke ta meg imot, til tross for henvisningen fra fastlegen. Dette stusset fastlegen over og valgte heller å henvise meg til Per Thorsby (som forsåvidt også jobber på Aker, men som er fastlege ved Bentsebro Legesenter noen ettermiddager i uka).

Denne timen har jeg først i begynnelsen av juni, blir interessant å høre hva Thorsby har å si.

Samtidig har jeg lest meg litt opp på bruk av trijodtyronin i tillegg til Levaxin. Kan dette være verdt et forsøk for å få bukt med disse nye plagene?